Is het voorleggen balans door een syndicus verplicht?

Celina
Topic Starter
Berichten: 9

Is het voorleggen balans door een syndicus verplicht?

#1 , 12 mei 2014 11:10

Sedert jaren legt onze professionele syndicus met meer dan honderd appartementen geen eindbalans voor! Is dat nu verplicht met de nieuwe wet? RVM en Commissaris van Rekeningen spelen samen met de syndic onder één hoedje. Wat kan ik als gewone mede-eigenaar doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 12 mei 2014 12:14

U geeft toch elk jaar "kwijting" aan syndicus, RvM en CvdR afzonderlijk. Voor de syndicus moeten de rekeningen toch worden voorgelegd.

Celina
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 12 mei 2014 13:32

Mijn vraag was: "Is dat verplicht en wat kan je als mede-eigenaar daar tegen doen?" Het enige wat ik tot op heden gedaan hebt, is nooit kwijting geven noch aan de syndic, noch aan de RvM en CvdR. Er verandert niets, omdat de meeste mede-eigenaars te tam zijn.

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 12 mei 2014 15:35

Sedert jaren legt onze professionele syndicus met meer dan honderd appartementen geen eindbalans voor! Is dat nu verplicht met de nieuwe wet? RVM en Commissaris van Rekeningen spelen samen met de syndic onder één hoedje. Wat kan ik als gewone mede-eigenaar doen?
Geen eindbalans = geen afrekening van de provisies = terugbetaling van ALLE provisies jaar X wordt mogelijk vanaf het jaar X+2.

Maar zijn er wel zijn enkele "randvoorwaarden", vooraleer die procedure kan opgestart worden.

Vragen:
1. wat legt de syndicus wel schriftelijk voor aan de AV? Wanneer (met de uitnodiging, tijdens de AV, na de AV) ?
2. hoeveel appartementen? 20 of minder?
3. coördinatie van de statuten uitgevoerd? zo ja, hoe?
4. heeft de syndicus ene begroting 2014 opgesteld en voorgelegd aan de AV? idem voor 2015?

Celina
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 15 mei 2014 13:44

Mede-eigenaars krijgen 2 weken voor de AV enkel het globaal kosten/lastenoverzicht en de daaruit voortvloeiende individuele afrekening met een overschrijvingsformulier.
De jaarlijkse afrekeningen, waarborgen en provisies moeten op dezelfde lopende zichtrekening overgeschreven worden.
Het gebouw bevat 130 appartementen, 72 garages en staanplaatsen plus kelders.
De coördinatie van de statuten werd door een student rechten (zegt syndicus) uitgevoerd. Wijzigingen aan gemene delen werden niet opgenomen. Kostprijs 1000 euro zonder inspraak te betalen.
Aan de hand van de laatste kostenafrekening werd een begroting voor 2014-2015 opgesteld.
Van een eindbalans geen sprake!

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 16 mei 2014 11:36

Vermoedelijk werd het KB van 12.07.2012 niet toegepast. De benaming "eindbalans" is sinds 01.01.2013 vervangen door de benaming "inventaris".

Zie: http://www.cnc-cbn.be/files/news/link/C ... n_63_N.pdf. Uittreksel:
II. Dubbele boekhouding
4. Om de boekhouding van de vereniging van mede-eigenaars te voeren op een duidelijke, nauwkeurige en gedetailleerde wijze, dienen de gebruikelijke regels van het dubbel boekhouden in acht te worden genomen(8). Alle verrichtingen worden zonder uitstel, getrouw, volledig en naar tijdsorde ingeschreven in een ongesplitst dagboek of in een hulpdagboek, al dan niet gesplitst in bijzondere hulpdagboeken. Deze verrichtingen worden methodisch overgebracht naar de rekeningen waarop ze betrekking hebben(9).
5. De inventaris geeft een overzicht van de aard en het bedrag van de bezittingen en de rechten van de vereniging van mede-eigenaars evenals van haar schulden en verplichtingen op de dag waarop het boekjaar wordt afgesloten. Hetzelfde geldt voor de aard en het bedrag van de kosten en de opbrengsten van het op die dag afgesloten boekjaar.
6. Compensatie tussen tegoeden en schulden, tussen rechten en verplichtingen en tussen kosten en opbrengsten is verboden.
7. Elk bestanddeel van het vermogen moet afzonderlijk worden gewaardeerd. Deze waarderingen moeten voldoen aan de eisen van voorzichtigheid, oprechtheid en goede trouw.
8. Er moet rekening worden gehouden met alle voorzienbare risico’s, mogelijke verliezen en ontwaardingen, ontstaan tijdens het boekjaar waarop de inventaris betrekking heeft of tijdens voorgaande boekjaren, zelfs indien deze risico’s, verliezen of ontwaardingen slechts gekend zijn tussen de balansdatum en het ogenblik waarop de inventaris wordt opgesteld.

(8) Artikel 9, koninklijk besluit van 12 juli 2012 tot vaststelling van een minimum genormaliseerd rekeningenstelsel voor verenigingen van mede-eigenaars.
(9) Artikel 3, tweede lid koninklijk besluit van 12 juli 2012 tot vaststelling van een minimum genormaliseerd rekeningenstelsel voor verenigingen van mede-eigenaars.

observer-old
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#7 , 22 mei 2014 10:12

Bij ons is de hoofdvereniging niet eens RP omdat de basisakte (1970) nooit werd overgeschreven in het hypotheekkantoor zodat er ook geen inschrijvingsnummer bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen bestaat.
Daardoor kan ook nu geen rekening geopend worden zoals het moet, op naam van de VME, en is de rekening geopend op naam van een feitelijke vereniging VME, per adres van de syndicus.
Ik heb wel nog maar één betaling gemaakt op die rekening, maar ben ondertussen hen nog 2000€ verschuldigd, mijn bedoeling was te wachten tot zij mij dagvaarden, wat volgens mij goedkoper zal zijn dan hen zelf te dagvaarden, niet ?
Het verschuldigd bedrag zijn feitelijk voorschotten, want verleden jaar werd geen inventaris van ons vermogen voorgelegd, toch werd décharge gegeven aan de syndicus

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”