toegang appartement voor opnemen meterstand water

renévdl
Topic Starter
Berichten: 1

toegang appartement voor opnemen meterstand water

#1 , 07 mei 2014 20:37

Ik woon in een appartement (in totaal 36), en sinds dinsdag hangt er een bericht in de gang dat de syndicus volgende maandag (dus slechts 6 dagen later) opname zal komen doen in de appartementen van de meterstand van de individuele meters. Dit was zo afgesproken op de vorige algemene vergadering (waarop ik niet aanwezig was vanwege werk)
Nu maandag komt de syndicus dus langs vanaf 1630 uur, maar ik begin te werken om 1300 uur en zal slechts thuis zijn rond 2015 uur.
Mijn vraag is nu: kan men mij verplichten om toegang te verlenen tot mijn appartement om de meterstanden op te nemen (bvb. sleutel geven aan een buurman). Valt dit niet onder de privacywetgeving? Als ik de meterstand zelf doorgeef, is dat dan niet goed genoeg?
Bedankt om te reageren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 08 mei 2014 09:17

Ze kunnen u niet verplichten om toegang te verlenen, maar als ze voor de deur staan, zullen ze later moeten terugkomen en is de kans groot dat alle kosten daarvan voor u zullen zijn.
De beslissing is namelijk op de AV genomen. Dat u daar niet aanwezig was, is geen argument.

Is er niemand die u vertrouwt die er wel om 16.30 zou kunnen zijn om de syndicus binnen te laten?

De syndicus mag sowieso niet binnen met zijn eigen sleutel of iets dergelijks.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mei 2014 10:00

Wat is er mis met even bellen naar de syndicus om een afspraak te maken op een moment dat u wel past, of hem te vragen of het goed is dat u hem de meterstand via telefoon doorgeeft? Eventueel neem je een foto van de meter met de krant van vandaag erbij en stuur je hem die door?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 08 mei 2014 11:03

Voor de opname en vervanging van de calorimetertjes van Caloribel of Ista moet er toch ook toegang verleend worden aan de technieker van de firma. Anders wordt er u een bijkomend bezoek aangerekend.

Franciscus
Berichten: 38600

#5 , 08 mei 2014 11:07

Vervangen door elektronische meters dan moeten ze niet meer binnen zijn

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 08 mei 2014 11:10

Vervangen door elektronische meters dan moeten ze niet meer binnen zijn
Of ieder appartement een aparte teller, zodat iedere bewoner zelf verantwoordelijk is voor het doorgeven van zijn verbruik aan de watermaatschappij.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 08 mei 2014 12:13

Vervangen door elektronische meters dan moeten ze niet meer binnen zijn
Of ieder appartement een aparte teller, zodat iedere bewoner zelf verantwoordelijk is voor het doorgeven van zijn verbruik aan de watermaatschappij.
Dat impliceert evenwel bijna de volledige aanpassing van het waterleidingennet in het gebouw. Nu staat er meestal één of twee tussenmeters in het appartement (badkamer en keuken) De stijgleiding van het water is gemeenschappelijk. De watermaatschappij plaatst enkel maar een meter juist achter de voorgevel, zodat er nieuwe privatieve stijgleidingen moeten geplaatst (mogelijks zelfs 2 voor keuken en badkamer) worden naar ieder appartement.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 08 mei 2014 12:44

kunnen we terugkeren naar de vraag van TS?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”