Bouwwerken buur

Anonymous
Topic Starter

Bouwwerken buur

#1 , 25 jul 2007 17:58

Naast onze woning is de eigenaar begonnen met verbouwingswerken die worden uitgevoerd door een aannemer.
Door de werken is er echter schade aan onze woning ontstaan en ik zou de eigenaar willen in gebreke stellen.
Ik vraag mij nu af: moet ik de eigenaar/bouwheer in gebreke stellen of rechtstreeks de aannemer die uiteindelijk onvoorzichtig is geweest en de schade heeft veroorzaakt (of moet ik zelfs de architect in gebreke stellen) ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kv036
Berichten: 26

#2 , 26 jul 2007 09:09

Ge moet eerst eens met die mensen praten,mischien lost dit alles snel op.

Anonymous
Topic Starter

#3 , 26 jul 2007 11:24

Dit hebben we gedaan maar zonder resultaat.
Het gaat om een beschadiging van de zijmuur met waterinsijpeling tot gevolg.
De eigenaar verwijst naar de aannemer, en de aannemer doet niets....

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 26 jul 2007 12:24

Als niet-jurist vermoed ik toch dat je best stante pede de eigenaar aangetekend ingebreke stelt. Als praten niet helpt is het zaak zo snel mogelijk schriftelijk bewijs te verzamelen van uw goede wil, c.q. op zijn minst tijdig de eigenaar verwittigen van het euvel zodat die een kans krijgt om dit op een redelijke termijn op te lossen. Stel dus ook in dat aangetekend schrijven een redelijke termijn voor, zodat u iets heeft om op verder te gaan indien eigenaar na dat schrijven nog steeds ingebreke zou blijven. (volgende stap kan dan bijvoorbeeld vredegerecht zijn, gratis, maar laat ons hopen dat het zo'n vaart niet hoeft te lopen).

In ieder geval moet de eigenaar het volgens mij zelf regelen met de aannemer die hij heeft aangesteld. Daar heb jij geen communicatie mee te voeren.

Anonymous
Topic Starter

#5 , 26 jul 2007 12:50

Dieke, bedankt voor het antwoord.
Leek mij ook logisch.
Ik twijfelde omdat het uiteindelijk de aannemer is die onvoorzichtig is geweest en de schade heeft veroorzaakt. Je zou kunnen zeggen dat art. 1382 / 1383 BW speelt uit hoofde van de aannemer.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”