Geluid voliere buren en Artikel 544 B.W.

StefanV
Topic Starter
Berichten: 12

Geluid voliere buren en Artikel 544 B.W.

#1 , 01 mei 2014 00:28

Situatieschets: buur met wie ik een goede relatie heb, heeft van de ene dag op de andere beslist om 4 grasparkieten in een voorheen leegstaande voliere te zetten, hiervoor waren er geen verkavelingen naast hem. Deze voliere staat op ongeveer 4 meter van de perceelgrens, en op 10 meter van ons terras. Resultaat is dat we nu tijdens de dag geconfronteerd worden met het niet aflatend gekrijs van deze beesten en de eens zo rustige tuin nu wordt gedomineerd door het geluid afkomstig van de voliere, wat onze woongenot aanzienlijk inperkt. Eerste stap is reeds gezet en de hinder is tijdens een amicaal gesprek naar voren gebracht.
H
ij ging overleggen met zijn vrouw (die de beesten heeft thuisgebracht) wat er aan kan gedaan worden. Mijn suggestie was om de vogels binnenshuis te houden, wat perfect mogelijk zou zijn.
Vraag is nu wat de mogelijk volgende stappen kunnen zijn indien geen verbetering.

Ik wilde graag weten wat Artikel 544 B.W.hierin zou kunnen betekenen. Ik zou denken: nog eens aanspreken, indien dan nog geen verbetering, op risico van een minder goede verstandhouding: een aangetekend schrijven met nogmaals een vraag tot aanpakken van de situatie verwijzend naar bewuste artikel met de suggestie: voorzien van isolatie (geluidswerende wand), verplaatsen voliere naar een minder hindergevende locatie in de tuin of binnenshuis plaatsen van de vogels, en dit binnen een redelijke termijn van twee weken. Indien dan nog geen reactie, zou ik (en ik hoop echt dat het zover niet moet komen) een rechtsgang via het vredegerecht overwegen.

Heeft iemand weet van dergelijke zaken en vooral steunend op en verwijzend naar Artikel 544 B.W. “Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.”

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tira00
Berichten: 929

#2 , 01 mei 2014 10:50

Ehhh, gaat het echt maar om 4 grasparkietjes of is er een schrijffout ?

eylis
Berichten: 8840

#3 , 01 mei 2014 11:57

4 grasparkietjes...dat komt nooit boven de 30 decibel. Zelfs al zijn het er 40...maximum 65 decibel. Ik denk dat dat mag. Je moet op de goodwill van de buur rekenen dat ie er iets aan doet. Maar juridisch kan je het niet hard maken, denk ik. En niet vergeten, als je een hond hebt, durft die ook al eens snachts blaffen. Of een poes plast ook bij de buren. Da's ook lastig, maar het mag.

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 01 mei 2014 12:28

Tegenwoordig maakt men veel reclame voor namaak-kraaien op ware grootte die men in de tuin plaatst zodat er geen duiven meer in de tuin komen.
Misschien helpt het om zo'n kraai in het zicht van de 4 parkietjes te plaatsen, zodat ze alvast stil worden?

StefanV
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 01 mei 2014 12:57

Ehhh, gaat het echt maar om 4 grasparkietjes of is er een schrijffout ?
Nee 4, maar ik vrees dat je onderschat wel kabaal dit veroorzaakt, de voliere staat op 4 meter van de afsluiting. Als het kanaries waren: geen probleem, die zingen mooi. Parkieten krijsen de godganse dag door, en zingen niet. Zet anders een paar van die beesten in de tuin als je rustig wil zitten en dan praten we nog eens, hoogst irritante beesten zijn het. De buur heeft ook een groot aantal kippen en daar heb ik helemaal niets tegen, wel integendeel.

StefanV
Topic Starter
Berichten: 12

#6 , 01 mei 2014 12:59

4 grasparkietjes...dat komt nooit boven de 30 decibel. Zelfs al zijn het er 40...maximum 65 decibel. Ik denk dat dat mag. Je moet op de goodwill van de buur rekenen dat ie er iets aan doet. Maar juridisch kan je het niet hard maken, denk ik. En niet vergeten, als je een hond hebt, durft die ook al eens snachts blaffen. Of een poes plast ook bij de buren. Da's ook lastig, maar het mag.
Hun kat staat hier de hele dag voor de deur en krijgt twee keer per dag eten van ons, en doet zijn gevoeg ook in onze tuin, geen probleem mee.
Zoals ik zei: het is op zicht niet de decibels die sturen maar wel de frequentie. Die beesten maken werkelijk non-stop lawaai.

StefanV
Topic Starter
Berichten: 12

#7 , 01 mei 2014 13:00

Tegenwoordig maakt men veel reclame voor namaak-kraaien op ware grootte die men in de tuin plaatst zodat er geen duiven meer in de tuin komen.
Misschien helpt het om zo'n kraai in het zicht van de 4 parkietjes te plaatsen, zodat ze alvast stil worden?
Ga ik eens nagaan, ik weet dat er ook apparaten bestaan die het lawaai van roofvogels nabootsen. Bedankt voor de tip.

Mariette
Berichten: 2507

#8 , 01 mei 2014 13:14

om eerlijk te zijn, zou ik het geluid van die 4 parkietjes nu niet willen vervangen door het geluid van een roofvogel.... als dat geluid weg is, beginnen de parkieten gewoon opnieuw.
Maar zo'n raaf lijkt me een mogelijke oplossing, kost 12.95 euro of zo (ik mag geen reclame maken).

Hopelijk krijgen die vier parkietjes dan wel geen hartaanval als die raaf zo continu in hun kot blijft kijken.

tira00
Berichten: 929

#9 , 01 mei 2014 13:34

Ik denk dat parkieten wel slim genoeg zijn om aan dat stilstaand beeld te wennen.
Jawel ik weet welk geluid ze maken. Heb er altijd een stuk of tien samen gehad.

Wel dan moet u de mussen, merels ook maar vragen om te verhuizen. Denk dat die meer lawaai maken.
En dan spreek ik nog niet van spelende kinderen of duivenmelkers die hele dagen op hun duiven roepen.


De evenwichtsleer:

Volgens de evenwichtsleer beschermt het voormelde artikel 544 van het Burgerlijk Wetboek, zijnde het eigendomsartikel, niet alleen het exclusieve recht van de eigenaar maar ook dat van zijn nabuur.

Buren genieten immers in gelijke mate van hun eigendomsrecht

De overlast of de hinder dient voldoende ernstig te zijn het geen betekent dat de grens van de normale ongemakken uit nabuurschap dient te zijn overschreden.


Denk dat u een heel lieve buurman heeft, omdat ie niet boos wordt over uw gemuggezift.

StefanV
Topic Starter
Berichten: 12

#10 , 01 mei 2014 14:25

Ik denk dat parkieten wel slim genoeg zijn om aan dat stilstaand beeld te wennen.
Jawel ik weet welk geluid ze maken. Heb er altijd een stuk of tien samen gehad.

Wel dan moet u de mussen, merels ook maar vragen om te verhuizen. Denk dat die meer lawaai maken.
En dan spreek ik nog niet van spelende kinderen of duivenmelkers die hele dagen op hun duiven roepen.


De evenwichtsleer:

Volgens de evenwichtsleer beschermt het voormelde artikel 544 van het Burgerlijk Wetboek, zijnde het eigendomsartikel, niet alleen het exclusieve recht van de eigenaar maar ook dat van zijn nabuur.

Buren genieten immers in gelijke mate van hun eigendomsrecht

De overlast of de hinder dient voldoende ernstig te zijn het geen betekent dat de grens van de normale ongemakken uit nabuurschap dient te zijn overschreden.


Denk dat u een heel lieve buurman heeft, omdat ie niet boos wordt over uw gemuggezift.
Goed, u blijkt dus een parkietenliefhebber dus de facto al bevooroordeeld tegen mensen die hier hinder van ondervinden, gezien uw commentaar. Mussen en merels zitten hier bij de hopen en ik verzeker u dat deze ruimschoots worden overstemd door die parkieten.

Bij de buurman is er trouwens een spelend kind, en bij de andere ook, heeft me nog nooit gestoord omdat dit geen permanente hinder is, dus van voorbijgaande aard. Een voliere is dit niet, omdat die vogels er constant zitten, op dezelfde afstand van ons terras en de perceelgrens.

Als u trouwens wat rondneust via Google zal u zien dat er legio voorbeelden zijn van hinder door parkieten en andere papegaaiachtigen, maar niets door pakweg kanaries of andere zangvogels.

Als ik absoluut vogels in mijn tuin wou zetten, waarvan geweten is dat ze lawaai maken, had ik wel eerst met de buren overlegd of ze er bezwaar tegen zouden hebben, dat is mijn definitie van goed nabuurschap. Los daarvan heb ik een goede relatie met mijn buren, en dat wens ik zo te houden, wat niet wegneemt dat bepaalde dingen mogen aangekaart en uitgepraat worden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”