Sigarettenhinder buur

tinel
Topic Starter
Berichten: 1

Sigarettenhinder buur

#1 , 28 apr 2014 14:47

Hallo,


Momenteel heb ik een geschil met de huisbaas en binnenkort verschijnen we voor de vrederechter.
Het is nl zo dat ik last heb van sigarettengeur -en rook van mijn buurvrouw. Haar appartement is het spiegelbeeld van het mijne, en onze keukens liggen tegen elkaar. Ook de roosters buiten staan symmetrisch langs elkaar geplaatst.

Ik heb dit probleem al een jaar geleden gemeld aan de huisbaas, maar ik krijg geen reactie. Volgens hem is er geen constructiefout. Ik heb zelf de roosters dichtgeplakt met plakband, er een tussenschot tussen laten plaatsen, de verluchting in de keuken afgezet, maar de damp en geur komt rechtstreeks uit mijn dampkap telkens zij rookt.

Mijn vraag is: kan ik hier iets aan doen? De huisbaas heeft me laten dagvaarden, omdat ik ten einde raad €200 van de huur heb ingehouden, omdat hij niet reageert op mijn aangetekende zendingen, en omdat ik vind dat het niet kan dat ik €800 huur betaal voor een ongezond appartement.

Wat kan ik doen aub? Ik heb geen probleem met rokers, maar als niet-roker wil ik er geen hinder van hebben in mijn appartement.

Weet iemand raad?


Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 28 apr 2014 14:58

Natuurlijk heb jij last van rook als je de roosters dicht plakt.
Is die last er ook als de dampkap werkt?
Komen die roosters , die blijkbaar naast elkaar gelegen zijn, rechtstreeks buiten uit?
Is het een gewoon rooster, of iets dat met klepjes werkt, die dichtvallen als de dampkap niet werkt? .

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 apr 2014 17:08

heb je geen rechtsbijstand bij je familiale verzekekering ? op zich heb je niet het recht om zomaar een deel van het huurgeld in te houden je zal een tegenvordering moeten instellen voor wat betreft de hinder eventueel in kort geding

kan je die sigarettenrook wel bewijzen ?

gerechtelijk wetboek
Art. 870. Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 28 apr 2014 17:35

Ja inderdaad, je kunt niet zomaar stoppen met huur te betalen omdat er een geschil is over rook. Dat zijn los van elkaar staande dingen, dus uw huisbaas kan nu een schadevergoeding van u gaan eisen.

Hebt u hem al in gebreke gesteld voor de rookhinder?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 28 apr 2014 19:56

Indien de hinder wordt veroorzaakt door uw buur, moet je die rechtstreeks aanpakken en niet via de verhuurder.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 28 apr 2014 20:39

Of via syndicus.

PS alleen sigarettenrook geen spek, spruitjes of bloemkolen?

Sirkii
Berichten: 5397

#7 , 28 apr 2014 20:58

Als het passieve dampkappen betreft met een centraal afzuigsysteem vraag dan aan de syndic (of eigenaar van de blok) om het afzuigdebiet wat te verhogen. t Zou niet ogen dat je sigarettenrook ruikt en de spruitjes en frieten niet.

Huur inhouden kan niet (maar dat las je al). Je zal moeten uitvlooien hoe de dampkapafzuiging werkt (en het ventilatiesysteem als het een recent appartement is)

Anders de buur proberen overtuigen om niet meer onder de dampkap te roken...

PS als ex roker (15 jaar gestopt) vind ik ook dat rokers niet meer mogen exhaleren ...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”