Hoe worden de onthoudingen precies geteld op AV?

regvergalen
Topic Starter
Berichten: 26

Hoe worden de onthoudingen precies geteld op AV?

#1 , 25 apr 2014 17:27

Hoe worden de stemmen (onthoudingen) precies geteld op AV?
Even aan de hand van een voorbeeld verduidelijken:

In de VME bestaan 1000 aandelen, waarvan 550 vertegenwoordigd op AV, geldige vergadering dus (mits ook 1/2 eigenaars aanwezig).
Is er voor werken een 3/4 meerderheid vereist, dan zou je denken 550 x 3/4 = 412,5+1 aandelen die VOOR moeten stemmen.
Maar de uitslag van de stemming is 380 voor, 120 tegen, 50 onthouding.
Volgens de berekening hierboven geen 3/4 bereikt (412,5+1), dus verworpen.
Dit is, denk ik, de berekening die het meest wordt toegepast in de praktijk.

Maar als je de wet naar de letter leest...:
577-6 § 8 De beslissingen van de algemene vergadering (…)
Voor de berekening van de vereiste meerderheid worden de onthoudingen, de blanco- en de ongeldige stemmen, niet beschouwd als uitgebrachte stemmen.

Dan zou je 3/4 dus niet mogen berekenen op 550, maar moet je die voor dit agendapunt berekenen op 550 – 50 onthoudingen = 500 en dan is 500 x 3/4 = 375 en is het voorstel bijgevolg goedgekeurd!?

Welke berekening is de juiste?
Als de laatste berekening juist is, wordt het wel heel onpraktisch, want in plaats van een vast getal 3/4 (of 4/5) te kunnen hanteren bij het begin van de vergadering, en ook mee te delen aan de AV, moet je dan voor ieder agendapunt opnieuw de verhoudingen berekenen??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 25 apr 2014 19:00

De laatste berekening is correct. Zo 500 aandelen hun stem hebben uitgebracht, is de 75% meerderheid 375.

Opgelet zo NA het begin van de AV een groep ME is toegekomen, wordt hun aankomst genoteerd en tellen zij mee voor de berekening van de meerderheden.
Zo bij het begin 550 aandelen vertegenwoordigd waren EN daarna 300 zich bij de AV voegen EN 50 aandelen zich onthouden, zal de 75%meerderheid berekend worden op 550+300-50 =800, dus 75% * 800 = 600.

LSQ308
Berichten: 81

#3 , 27 apr 2014 16:46

Volgens mij kan er niemand de vergadering komen vervoegen nadat deze begonnen is. In het voorbeeld blijft 550 het maximal uit te brengen stemmen, eventueel verminderd met de onthoudingen. Indien een eigenaar de AV verlaat vermindert het aantal uit te brengen stemmen. Nadien kan ook deze eigenaar de veradering niet meer bijwonen en alsnog stemmen.

Reclame

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#4 , 27 apr 2014 19:13

De syndicus noteert voor elke 'stemming' het aantal deelnemers. Men kan dus WEL later aankomen en de vergadering ook vroeger verlaten. Dit is althans zoals we het hier al jaren doen bij onze VME, zonderd dat dit wordt gecontesteerd.

regvergalen
Topic Starter
Berichten: 26

#5 , 29 apr 2014 15:51

Volgens mij kan er niemand de vergadering komen vervoegen nadat deze begonnen is.
Klopt dit wel? De wet spreekt weliswaar over het begin van de vergadering ("De algemene vergadering beraadslaagt alleen rechtsgeldig wanneer aan het begin ...") maar ik vind nergens een verbod om laattijdige leden te verbieden van deel te nemen aan stemming. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de laatkomer(s) alsnog op de aanwezigheidslijst vermeld worden, neem ik aan.

@allen, bedankt voor de precisering, al maakt dit het er niet eenvoudiger op ! :|

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 04 mei 2014 11:28

Volgens mij kan er niemand de vergadering komen vervoegen nadat deze begonnen is.
Klopt dit wel?
Neen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”