overlast sociale huurder

wzl
Topic Starter
Berichten: 3

overlast sociale huurder

#1 , 25 apr 2014 15:31

Hallo,

Een vraagje omtrent een medebewoner die in ons appartementsgebouw woont via een sociaal verhuurkantoor. Ik weet dus niet of ik dit in het juiste subforum plaats.

Ik woon dus in een appartementsgebouw van 10 appartementen (waarvan 2 studio’s) en 3 handelszaken.

Ik ben zelf eigenaar zoals de meeste andere bewoners.

2 studio’s worden echter verhuurd via een sociaal verhuurkantoor aan mensen die blijkbaar niet kapitaalkrachtig genoeg zijn om iets te huren op de private woningmarkt.

Nu hebben we sinds kort redelijk wat last met 1 van die sociale huurders. Naast het feit dat overdag de muziek redelijk hard staat en het feit dat hij blijkbaar noch de moeite doet om een opleiding te volgen of te gaan werken (het gaat hier over iemand vooraan in de 20) hebben we in de gemeenschappelijke gang een weed geur hangen die bij sommige mensen ook binnenkomt in hun appartement. Daarnaast is het ook zo dat die persoon regelmatig ‘raar’ volk over de vloer krijgt, die op slechts enkele minuten binnen lopen en hierna terug buiten lopen. We vermoeden dus dat die persoon ook dealt. Daarnaast hebben de we de laatste tijd last van nachtlawaai van hem. Ik woon een verdiep hoger en ik ben al enkele malen rond 3-4u ’s nachts wakker geworden omwille van luide hardcode house ‘muziek’ en geschreeuw. Ik ben blijkbaar niet de enige die last heeft van hem. Iedereen in onze blok ondervind hier hinder van.
Zelf ben ik al ’s nachts bij hem gaan aanbellen en toen zette hij de muziek meteen uit. Een andere buur heeft dit ook gedaan en toen was het ook meteen gedaan.

We hebben dan contact opgenomen met het sociale verhuurkantoor waar hij van huurt en daar kunnen ze blijkbaar weinig doen. Ze adviseren ons om de politie te bellen en pv te laten opstellen.
Hierna hebben we bij alle buren briefjes ingestoken met de melding om de politie te bellen in geval van nieuw nachtlawaai. Ook bij hem hebben we dat gedaan met de melding dat we het niet appreciëren dat er ’s nachts luide muziek wordt gespeeld en dat we bij nieuwe inbreuken de politie gaan contacteren.

Dat is dan deze week ook gebeurd. Om 4u ’s nachts was iedereen in de blok wakker en even later stond de politie voor zijn deur. Er was blijkbaar heel wat geschreeuw van beide kanten, maar daar is het blijkbaar bij gebleven.
We vragen ons dus af wat we nog kunnen doen tegen zo’n sociale gevallen. Zijn directe buurvrouw is een gepensioneerde alleenstaande vrouw die echt schrik heeft van hem (hij heeft blijkbaar al meermaals tegen zijn moeder zitten schreeuwen en haar ook eens agressief achterna zitten lopen) en ze durft haast niet buiten komen overdag aangezien ze voorbij zijn deur moet gaan. Overdag heeft ze het meeste schrik aangezien hij constant thuis is en de andere buren (zoals ik dus) ganse dagen werken zijn. ’s Avonds zijn we allemaal thuis en dan heeft ze minder schrik. Ze durft ook niks gaan zeggen als ze teveel lawaai ondervind van zijn ‘muziek’ of geschreeuw..

Nu is de vraag dus wat we kunnen doen. Is het normaal dat zo’n sociaal geval onze residentie ’s nachts wakker houdt, waardoor hard werkende mensen niet van hun verdiende nachtrust kunnen genieten om dagdagelijks te maatschappij te dienen waarvan hij dus zijn ocmw geld van ontvangt? Is het normaal dat er zoveel onbekend volk binnen en buiten loopt waardoor enkele buren met schrik zitten en hun deur haast niet durven open doen?
Wat kunnen we dus doen buiten de politie bellen die blijkbaar ook niet echt iets kan doen? Wat is de verantwoordelijkheid van het sociaal verhuurkantoor in deze? Kunnen we via de rechtbank gaan en wat kan ons zoiets kosten?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 25 apr 2014 15:56

Blijven PV's verzamelen (vraag telkens bij melding het meldingsnr, en vraag hiermee achteraf het PV-nummer op), en als er voldoende zijn via de vrederechter uitzetting vragen.

Ook eens bij de politie gaan spreken over de geur, en vermoedens van handel.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 25 apr 2014 18:50

Juist als daar regelmatig 'raar' volk over de vloer komt.. data uren en nummerplaten eventueel beschrijvingen van het rare volk mochten die gezien worden.
Foto's mogen officieel niet genomen worden van personen -- mogelijkheid bestaat dat er een observatie kan gedaan worden en kan blijken dat de man een kleine dealer is.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”