Uithangen van een verkiezingsaffiche

Mechelaar2
Topic Starter
Berichten: 3

Uithangen van een verkiezingsaffiche

#1 , 23 apr 2014 11:38

Kan een VME - met het recht aan haar kant - het uithangen van een verkiezingsaffiche achter het raam van een appartement verbieden?

"Graag willen wij u vriendelijk verzoeken om de verkiezingsaffiche aan uw raam te verwijderen. Deze is in strijd met het Reglement van Inwendige Orde van onze VME betreffende Uitzicht en Uniformiteit van ons gebouw. "Het is verboden publiciteit te maken op de gevel van het gebouw, noch uithangborden of opschriften te voorzien aan de vensters, op de terrassen en alle andere wanden in de gemeenschappelijke delen; tenzij de tijdelijke mededelingen “te koop” of “te huur”."

Ik lees hier (http://www.raadvst-consetat.be/?lang=nl&page=news" onclick="window.open(this.href);return false;) alvast dat een inperking van het uithangen van affiches niet zomaar kan. "vermits het gaat om het beperken van de vrijheid van uiting van politieke opinies en voorkeuren in verkiezingstijd, op een manier die eventueel sommige kandidaten kan benadelen."

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 23 apr 2014 12:17

De uitspraak gaat over een gemeentelijk reglement, niet over een reglement van interne orde. Dit is dus volgens mij niet van toepassing op uw situatie.

Mechelaar2
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 23 apr 2014 15:15

Uiteraard, maar het klinkt alsof het principe van toepassing is op meer dan enkel dat reglement? Wie kan uitsluitsel bieden?

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 23 apr 2014 18:17

Je kan die uitspraak wel meenemen naar de VME (of desnoods naar de rechtbank, mocht dit nodig zijn), en dan argumenteren dat hetzelfde principe wel geldt.

Mechelaar2
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 23 apr 2014 18:18

Ok bedankt.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 24 apr 2014 16:24

Net mee bezig geweest voor een VME waar in de tekst stond publiciteit en ergens anders dan weer reclame (commercieel).
Wel commercieel zal in de toekomst steeds verboden blijven maar publiciteit voor vb culturele activiteit wel kunnen ... dus ook politieke ... naar mijn mening.

WP002
Berichten: 1479

#7 , 25 apr 2014 13:31

Wel commercieel zal in de toekomst steeds verboden blijven maar publiciteit voor vb culturele activiteit wel kunnen ... dus ook politieke ... naar mijn mening.
Dat lijkt me de logica zelve. Maar ik heb een bijkomend vraagje. Wat te doen bij affiches van bijvoorbeeld een schoolfeest, een muziekvereniging, een toneelclub...? Uiteraard steken daar af en toe wat commerciële bedoelingen achter, al was het maar om een spaarpotje voor nieuwe fietsenrekken of zo, maar in wezen is een school of een hobbyclub toch een non-profit?

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 25 apr 2014 13:38

wel dat bedoelen we met publiciteit en non profit. Zo is een van de bewoners een kunstenaar en die geeft zo om de 15 maanden wel ergens een tentoonstelling.
Een andere eigenaar is vrijwilliger bij de 'Roma' in Antwerpen en een andere speelt muziek in verschillende ensembles... maar ook alles wat school of plaatselijke sport of jeugdbeweging waren OK.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”