werk Rekeningcommissaris

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

werk Rekeningcommissaris

#1 , 23 apr 2014 00:42

Als Rekeningcommissaris wordt ik gedwarsboomd door de syndicus (en zijn advocaat).

Gelet op:

Art. 577-5 § 3 BW. "De vereniging van mede-ëigenaars kan geen ander vermogen hebben dan de roerende goederen nodig voor de verwezenlijking van haar doel, dat uitsluitend bestaat in het behoud en het beheer van het gebouw of de groep van gebouwen."

heb ik mij verzet tegen het plaatsen van herstellingskosten onder de vorm van activa op de balans van de VME. Herstellingen aan het gebouw zijn geen roerende goederen omdat ze onroerend worden door bestemming en bovendien eigendom van de mede-eigenaars worden ingevolge het recht van natrekking.

Hun stelling is:

"Kosten aan de gemene delen van het gebouw kunnen als een investering worden beschouwd en moeten op de balans komen en jaarlijks te worden afgeschreven."

M.i. is dit bullshit in het kwadraat. Een VME kan immers ingevolge bovenstaand artikel enkel roerende goederen bezitten die dienstig zijn voor het onderhoud van het gebouw, zoals bv. een grasmachine, een veegmachine, enz.

Ook de Commissie voor de Boekhoudkundige Normen geeft in haar adviesnota over deze materie exact mijn standpunt weer. Maar syndicus en zijn advocaat beweren dat een vrederechter daar geen rekening zal houden.

Vraag: Is mijn mening de juiste. Hoe nu handelen met syndicus en advocaat?
De AV heeft me herverkozen voor één jaar, maar in deze omstandigheden kan ik niet maar met deze mensen samenwerken.
Kan ik als Rekeningcommissaris ergens terecht voor "uitsluitsel" over dit onderwerp? Ik ben het cowboygedrag grondig beu.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hajo
Berichten: 90

#2 , 23 apr 2014 13:07

Kan ik als Rekeningcommissaris ergens terecht voor "uitsluitsel" over dit onderwerp? Ik ben het cowboygedrag grondig beu.
Beste roharro,

Op deze vraag kan ik geen antwoord geven.

Als contra van de argumentatie van de Syndicus zou ik zeggen, dat het gebouw niet geactiveerd is. Zodoende kunnen ook geen andere investeringen / onderhoud in het gebouw geactiveerd worden.

Maar zwart op wit is het “Voorbeeld Rekeningstelsel Boekhouding CBN_advies_2012_140” van de “COMMISSIE VOOR BOEKHOUDKUNDIGE NORMEN” (zeker bij jouw bekend). Op pagina 15 wordt de “Onderhoud lift” gepresenteerd, dus is voor mij het onderhoud / reparatie dak analoog. Het bedrag wordt ineens als kosten geboekt. Dus GEEN activering en afschrijving.

Misschien kun je dit voorbeeld de Syndicus presenteren.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 23 apr 2014 13:33

Kan ik als Rekeningcommissaris ergens terecht voor "uitsluitsel" over dit onderwerp? Ik ben het cowboygedrag grondig beu.
Beste roharro,

Op deze vraag kan ik geen antwoord geven.

Als contra van de argumentatie van de Syndicus zou ik zeggen, dat het gebouw niet geactiveerd is. Zodoende kunnen ook geen andere investeringen / onderhoud in het gebouw geactiveerd worden.

Maar zwart op wit is het “Voorbeeld Rekeningstelsel Boekhouding CBN_advies_2012_140” van de “COMMISSIE VOOR BOEKHOUDKUNDIGE NORMEN” (zeker bij jouw bekend). Op pagina 15 wordt de “Onderhoud lift” gepresenteerd, dus is voor mij het onderhoud / reparatie dak analoog. Het bedrag wordt ineens als kosten geboekt. Dus GEEN activering en afschrijving.

Misschien kun je dit voorbeeld de Syndicus presenteren.
Dat heb ik allemaal onder de neus van de syndicus en die van zijn advocaat geduwd.
Maar ze wuiven oa het document van de CBN weg als zijnde nonsens en verkeerde interpretatie van de wet!

Op mijn argument, dat u ook precies op dezelfde wijze vermeldt, antwoorden ze mij dat het gebouw niet geactiveerd moet zijn om de "grote kosten" op het actief van de balans te zetten en af te schrijven "aangezien winkelinrichtingen ook op de balans staan van commerciële vennootschappen, zelfs indien het gebouw gehuurd wordt".

Die advocaat was aanwezig op de AV en trachtte me voor schut te zetten.
Ik wil het daar dus niet bij laten, als Licentiaat TEW weet ik wel iets meer af economie en boekhouden dan een "huis, tuin en keukenadvocaat".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

observer-old
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#4 , 24 apr 2014 13:11

"maar in deze omstandigheden kan ik niet maar met deze mensen samenwerken"

had je van het probleem melding gemaakt of voorbehoud in uw verslag aan de AV, dan is het AV die daarover moet oordelen.

Eigenlijk moet je " met deze mensen " niet samenwerken, je moet hun boekhouding controleren, maar het is aangewezen dat dit on speaking terms gebeurt .


Ook niet daarvoor ontslag nemen, want ook dat zou een caroussel worden... tot ze een inschikkelijke CVR gevonden hebben, die ze naar hun hand kunnen zetten.

Een vrederechter zal daarover niet oordelen, maar een externe accountant aanstellen om met u en met die syndicus naar een oplossing te zoeken...dat is bij ons al twee maal gebeurt en heeft ons tweemaaal >30000 € gekost, voor die experts alleen al.


mvg


avg

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 25 apr 2014 18:49

"maar in deze omstandigheden kan ik niet maar met deze mensen samenwerken"

had je van het probleem melding gemaakt of voorbehoud in uw verslag aan de AV, dan is het AV die daarover moet oordelen.

Eigenlijk moet je " met deze mensen " niet samenwerken, je moet hun boekhouding controleren, maar het is aangewezen dat dit on speaking terms gebeurt .


Ook niet daarvoor ontslag nemen, want ook dat zou een caroussel worden... tot ze een inschikkelijke CVR gevonden hebben, die ze naar hun hand kunnen zetten.

Een vrederechter zal daarover niet oordelen, maar een externe accountant aanstellen om met u en met die syndicus naar een oplossing te zoeken...dat is bij ons al twee maal gebeurt en heeft ons tweemaaal >30000 € gekost, voor die experts alleen al.
Ik treed de mening van observer bij.

De stelling dat de mening van CBN nonsens zijn werd in 2010/2012 geponeerd door mandatarissen van het BIV.
Het zou nuttig zijn om terzake klacht in te dienen bij het BIV omdat de betrokken syndicus de reputatie van de corporatie oneer aandoet door geen rekening te houden met de stelling van het CBN.

Terzijde: die regel is in feite al eeuwen oud.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 25 apr 2014 19:10

De stelling dat de mening van CBN nonsens zijn werd in 2010/2012 geponeerd door mandatarissen van het BIV.
Het zou nuttig zijn om terzake klacht in te dienen bij het BIV omdat de betrokken syndicus de reputatie van de corporatie oneer aandoet door geen rekening te houden met de stelling van het CBN.
Maar wat is de visie hierover van het BIV zelf?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 25 apr 2014 19:14

De stelling dat de mening van CBN nonsens zijn werd in 2010/2012 geponeerd door mandatarissen van het BIV.
Het zou nuttig zijn om terzake klacht in te dienen bij het BIV omdat de betrokken syndicus de reputatie van de corporatie oneer aandoet door geen rekening te houden met de stelling van het CBN.
Maar wat is de visie hierover van het BIV zelf?
Momenteel? Is normaal gewijzigd na de debacle met hun voorzitter, maar ik ben niet zeker.
Veel hangt echter af van de nieuwe Minister voor de KMO.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”