Storend geluid, klaterend water van siervijver buur

bf62
Topic Starter
Berichten: 3

Storend geluid, klaterend water van siervijver buur

#1 , 23 jul 2007 00:41

Betreft: Storend geluid ten gevolge van klaterend water van de siervijver van mijn buurman.

De bouwgrond achter onze grond is gekocht door de buurman die daarachter woont. Dus in principe zijn het 3 stukken grond die aaneensluitend achter elkaar liggen, op het middelste staat geen woning en is in bezit van achterste buurman. Nu heeft die op dat stuk bouwgrond (staat geen huis op) een volledige tuin aangelegd, met een siervijver die hij zo dicht mogelijk tegen ons huis heeft gezet (2 m van perceelsgrens en ongeveer 20 m van onze woning) en zo ver mogelijk van zijn woning ( ongeveer 40 m). Het filtersysteem voor deze vijver voert het gefilterde water via een kruik terug naar de vijver. Het water stroomt uit de kruik en valt van een hoogte van 10 centimeter op steentjes. Dit klaterende water is een geluidsbron van 50 decibel en staat gans de dag op ( van 9:00 uur t.e.m. 20:00 uur).
We leven in een heel rustige omgeving (juist naast landbouw ?en natuurgebied), en sinds enkele weken moeten wij noodgedwongen leven met het storend geluid van klaterend water ( buurman zelf kan het niet horen vanaf zijn huisterras). Wat kunnen wij hier tegen doen? Volgens de gemeentelijke geluidsnormen is het max. 40 db (A) tussen 7u-17u, 35 db (A) tussen 17u - 22u en 30 db (A) 22u-7u. (landelijke woongebieden))

Maar ik heb ook het volgende in het politiereglement gelezen:

?Wordt algemeen verboden, elk gerucht of rumoer bij dag of bij nacht, dat zonder noodzaak wordt veroorzaakt of dat te wijten is aan een gebrek aan vooruitzicht of voorzorg en van aard is om de rust van de inwoners te storen.?

Gerucht volgens Dikke Van Dale: voortgebracht geluid, datgene wat de stilte verstoort
Zonder noodzaak: klaterend water is niet noodzakelijk om de vijver te filteren. De waterretour (die nu via een kruik op de onderliggende steentjes valt) kan perfect onder water uitkomen met geen geluid als gevolg. Buurman zelf hoort of ziet het klaterend water niet vanaf zijn huisterras, dus voor hem heeft het ook geen nut.

Zijn deze gegevens met het bewuste politiereglement voldoende om buurman te dwingen om de nodige aanpassingen te doen om zijn filterinstallatie geluidloos te maken? Zoniet, zijn er dan nog andere wegen of worden wij gedwongen om dit levenslang te moeten aanhoren.

Alvast bedankt voor de raad die ik hier ga krijgen!
Laatst gewijzigd door bf62 op 06 aug 2007 01:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jul 2007 21:50

Ben je al eens met je buurman gaan praten?

Probeer dat als eerste.

scorpioen

bf62
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 01 aug 2007 00:29

Heb ik geprobeerd, maar hij staat niet open voor dialoog. Die mogelijkheid is er spijtig genoeg niet.

Reclame

bf62
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 01 aug 2007 00:58

Heeft het zin om eerst nog een aangetekende brief te sturen? Heb ondertussen de wijkagent er ook bij gehaald, maar daar wilde hij ook niet mee praten, buurman stond erop dat de zaak voor het vredegerecht zou komen.

Maar moet het allemaal zo moeilijk? Ik bedoel, hij overtreedt zeker al 2 artikels uit het politiereglement. Kan de politie daar niet direct tegen optreden? Als ik harder dan 120 km/uur rij op de baan, krijg ik ook direct een PV en een minnelijke schikking. En als ik die niet betaal moet ik voorkomen. Waarom is het zo eenvoudig niet voor geluidshinder?

Eclipsconsult
Berichten: 9

#5 , 22 okt 2007 19:22

Hoi

Wij hebben nog veel erger dan dat maar begrijpen jullie volkomen. Wij hebben een restaurant dat 2 huizen verder van het onze is gekomen. Lawaaihidenr tot stukken in ed nacht wegens uitbating terras. Burgemeester noch politie reageert nochtans overtreden zij ook milieuwetgeving. Helaas burgemeester heeft reclame gemaakt op homepagina van zijn eigen website voor dit etablissement en de eigenaar van het ding is famailie van politiecommisaris. Dus via familiale verzekering (Ethias) advokaat genomen art 544 burenhinder en zijn nu bezig met bemiddeling. Er is een geluidsexpert van KULeuven aan te pas gekomen en er zijn duidelijke storende tekenen op gemeten te wijten aan de uitbating... Alleen nog vechten tegen de invloed van en de belangevermenging van de stadsdiensten. Zoniet toch naar vredegerecht gaan! Geef niet op zou ik zo zeggen!!! Maar het kan een emotionele strijd worden!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”