onvergunde opgehoogde tuin

Drie-D
Topic Starter
Berichten: 48

onvergunde opgehoogde tuin

#1 , 16 apr 2014 19:59

Onze buren hebben een tuin die zo'n halve meter hoger ligt dan de onze. Ze hebben dit jaren geleden gedaan zonder grondkering noch afwatering. Enfin, als "grondkering" rekenen ze op de betonnen schutting die op perceelgrens staat (zie foto). Ondertussen duwt de grond de betonplaten/palen naar onze kant toe, en beginnen die her en der te barsten.

Zijn zij wettelijk verplicht grondkering te voorzien als hun tuin hoger ligt, en afwatering? Los van het feit dat hun ophoging niet vergund is...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 07 mei 2014 18:30

Inbreuk bouwcode dus via dienst stedenbouw/bouwpolitie.
Edoch van wanneer dateert de verhoogde tuin.

@repelsteel: en HOE weet u dat hebt u daar rechtspraak over ... geef deze dan eens hier weer op het forum.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 07 mei 2014 19:20

Dit dossier gaat over een opgehoogde tuin en een muur die het dreigt te begeven. PUNT.

En uit eigen ervaring ik heb hééél veel zeer complexe dossiers zien voorbijkomen op mijn dienst of heb ze zelf behandeld.
Sommige hebben jaren aangesleept maar zijn uiteindelijk toch opgelost.
Dikwijls worden burgerlijke procedures gemixt met strafrechtelijke en gaat men burgerlijke vragen stellen aan de strafrechter en visa versa

Een echtscheidingsdossier dat en gaat over omgangsrecht en alimentatie en verdeling goederen en partijen op de koop toe emotioneel zijn en het een vechtscheiding is dat zijn inderdaad moeilijke dossiers. Ik heb brieven gezien en gelezen waar ik inderdaad na 'ontcijferen' direct kon van zeggen dat parket de zaak zo zou seponeren. Ook het parket kloeg dikwijls dat zij voor de foute zaken werd aangesproken of dat zij verwacht werden iets te doen aan zaken waar zij niet voor bevoegd waren.
En dat zelfs voor een brave huisvader met een moeder die vechtscheiding heeft ingezet.
Opstellen van een tijdslijn en met welke acties er dan stap voor stap moeten genomen worden door wie en op welke manier - strategie en tactiek bespreken enz.
Cruciaal is wel een advocaat die meedenkt en meegaat ...
Voor de goede orde ik ben geen jurist en ik weet ook niet alles.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 08 mei 2014 01:22

Mijn tweede regel is van wanneer dateert de verhoging van de grond...
Dat geeft aan dat er mogelijk een 'vorm' van verjaring is ...
En om een (bouw)misdrijf vast te stellen dient men te weten wanneer het begonnen is dit om te weten wanneer de strafvervolging verjaart en wanneer de burgerlijke vordering verjaart - dit antwoord als algemene richtlijn zonder daarom juridisch correct te zijn.
PS ik herinner me wel een verkaveling waar zowel door de gemeente als door meerdere eigenaars de bestemming van de voortuinen gewijzigd werd.
De gronden waren laat me het noemen 'geschonken/verkocht tegen bepaalde voorwaarden door de vorige eigenaar o.a.het behoud van groen. Wel na x jaar na Y procedures mocht de gemeente en de overtreders hun voortuin terug in orde brengen. En dat was met deurwaarder en politie aanwezig op het uur z.met de nodige dwangsommen en eindmoment.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 08 mei 2014 11:06

Klopt ..... bedoeling is dat topicstarter met zoveel mogelijk concrete gegevens naar gemeente dienst bouwpolitie gaat zodat zijn verhaal goed onderbouwd is.
En hij heeft schade dus kan hij zijn verzekeringen ( brand - familiale - rechtsbijstand) inschakelen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”