eerste vergadering van mede-eigenaars

stijn
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: vance

eerste vergadering van mede-eigenaars

#1 , 15 nov 2005 22:14

twee vraagjes:
1. wanneer moet de syndicus de eerste vergadering van een vereniging van mede-eigenaars organiseren?
2. stel: een appartementsgebouw wordt opgeleverd in twee fasen, met een tussentijd van ongeveer een jaar. Wanneer moet de syndicus dan de eerste vergadering van mede-eigenaars organiseren? Kan hij wachten tot het gebouw volledig is opgeleverd?
dankjewel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ratione Legis
Berichten: 76

#2 , 16 nov 2005 11:02

In de praktijk wordt de eerste syndicus vaak voorgesteld door de bouwpromotor. Dit omdat de meeste eigenaars elkaar op dat moment nog onvoldoende kennen om op eigen initiatief een syndicus te kiezen.

Om na te gaan wanneer de Eerste Algemene Vergadering (EAV) samengeroepen moet worden, zullen we werken met 3 hypothesen:

1. De datum van de jaarlijkse algemene vergadering wordt vastgelegd in de basisakte van het gebouw.
In dit geval zal de syndicus gehouden zijn om de EAV op die datum samen te roepen, tenzij bijzondere omstandigheden een vroegere bijeenroeping zouden rechtvaardigen.

2. Datum niet vastgelegd in basisakte maar ??n of meerdere eigenaars die samen 20% (1/5de) van de aandelen in de gemeenschappelijke delen bezitten vragen de syndicus de EAV samen te roepen.
Dit is de hypothese voorzien in art. 577-6 ?2 Burgerlijk Wetboek (BW).
De syndicus is in dit geval verplicht de EAV samen te roepen.

3. Niks vastgelegd en/of niemand reageert.
Syndicus zal rekening houdende met de concrete omstandigheden (vb: de oplevering van de gemene delen) de datum vastleggen wanneer de EAV samengeroepen zal worden. Tijdens deze EAV kan dan voor de toekomst bepaald worden wanneer de jaarlijkse algemene vergadering gehouden zal worden.


Op uw tweede vraag kan ik iets korter antwoorden:
De syndicus mag zeker niet wachten op de defintieve oplevering vooraleer de EAV samen te roepen. De reden is simpel: vooraleer het gebouw definitief te laten opleveren, is het noodzakelijk dat alle mede-eigenaars hun eventuele opmerkingen met betrekking tot de gemene delen kunnen meedelen.

Hopelijk helpt u dit iets vooruit !

stijn
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: vance

#3 , 17 nov 2005 21:02

ik moet mijn tweede vraag verduidelijken, sorry. Het gebouw bestaat uit twee vleugels die worden afgewerkt met ongeveer een jaar verschil. Mag de syndicus wachten tot het gebouw volledig is afgewerkt en volledig is opgeleverd, op moet hij dit reeds doen wanneer reeds ??n vleugel is afgewerkt, opgeleverd en in gebruik? Ik heb het dus niet over de voorlopige en definitieve oplevering (waarvan ik het verschil ook niet goed snap, maar dat is voor een andere keer). Bedankt.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”