NABUURSCHAP - overhangende takken van bomen

EMW
Topic Starter
Berichten: 190

NABUURSCHAP - overhangende takken van bomen

#1 , 04 apr 2014 11:01

Ik heb het volgende probleem :

op een perceel grond staan hoge bomen. Uiteraard groeien de takken van deze bomen over de omheining op het goed van de naastgelegen buurman. Deze buurman heeft nooit bezwaar gemaakt over deze takken. Deze situatie is reeds 40 jaar zo. Plots maakt de man wel bezwaar en zou ik de takken van deze bomen moeten inkorten.

Nu is mijn vraag of er een bepaalde erfdienstbaarheid bestaat die deze takken gedogen gezien het altijd is worden toegelaten ?

Bedankt voor alle bruikbare informatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
builder
Berichten: 189

#2 , 04 apr 2014 11:06

Buurman heeft nog altijd het recht om de takken te laten inkorten, ook al heeft hij 40 jaar geen gebruik gemaakt van dit recht.
7 OKTOBER 1886. - Veldwetboek:
Art. 37. Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden.
Vruchten die vanzelf op het eigendom van de nabuur vallen, behoren de nabuur toe.
Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken.
Het recht om de wortels weg te hakken of de takken te doen afsnijden verjaart niet.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 04 apr 2014 15:45

Voor hoge bomen die te dicht bij de perseelsgrens staan is er wel een verworven recht na 20 jaar maar voor overhangende takken (zoals builde al schreef) niet. De buurman mag de takken wel niet zelf laten verwijderen doch moet dit door de eigenaar laten doen.

Reclame

EMW
Topic Starter
Berichten: 190

#4 , 05 apr 2014 09:17

Beste,

Uilder en Sirkii van harte bedankt voor het zeer bruikbaar advies.

Graag had ik nog vernomen waaruit het voor hoge bomen die te dicht bij de perseelgrens staan het verworven recht na 20 jaar blijkt ?

Bedankt en vriendelijke groet,

EMW

builder
Berichten: 189

#5 , 05 apr 2014 11:09

De verjaringstermijn om planten te hebben op een kortere afstand dan de wettelijk toegelaten afstand bedraagt geen 20 maar wel 30 jaar.
21 MAART 1804. - BURGERLIJK WETBOEK:
Art. 690. Voortdurende zichtbare erfdienstbaarheden worden verkregen door een titel of door dertigjarig bezit.

Mariette
Berichten: 2507

#6 , 05 apr 2014 11:38

De verjaringstermijn om planten te hebben op een kortere afstand dan de wettelijk toegelaten afstand bedraagt geen 20 maar wel 30 jaar.
21 MAART 1804. - BURGERLIJK WETBOEK:
Art. 690. Voortdurende zichtbare erfdienstbaarheden worden verkregen door een titel of door dertigjarig bezit.
Vervelende zaak.

Mijn achterbuurman (2000 m2 tuin) zet op 3 meter van mijn perceelsgrens (150m2 tuintje) drie hoogstambomen: een eik, een kastanjeboom en een notenboom.
op 0.5m plant hij drie "laagstam"kerselaartjes.

Natuurlijk heb je daar de eerste 10 jaar geen last van. De problemen beginnen pas na dertig jaar als de bomen al de zon uit mijn woning wegnemen.
Op dit ogenblik kan ik niet vragen dat ze de hoogstambomen verwijderen: staan op meer dan twee meter van de scheiding!
De laagstambomen, die ertussen staan laten verwijderen is geen oplossing: die worden toch overgroeid door de eiken en notenbomen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”