Wijziging Quotiteiten - "Loi Precastreation"

Marcke
Topic Starter
Berichten: 32

Wijziging Quotiteiten - "Loi Precastreation"

#1 , 01 apr 2014 22:47

Hallo,

Een zevental maanden geleden werd een nieuwe tabel met quotiteiten opgesteld, waarbij de landmeter langsgekomen is en een tabel heeft opgesteld.
Ik wou echter een kleine aanpassing laten maken: ik wil niet dat er voor de "jouissance op de binnenkoer" quotiteiten toegekend worden, omdat op deze manier het onmogelijk zou worden om met eenvoudige 3/4 meerderheid deze jouissance af te nemen (zonder notariskosten erbij).

Oorspronkelijk werd 500€+btw betaald, en nu vraagt hij weer evenveel geld, omdat hij zegt dat hij alles moet komen opnieuw opmeten, door de nieuwe wet van de precastreation, en dat zijn huidige tabel nooit meer geaccepteerd zal worden door het kadaster.

Kan iemand me uitleg geven? Probeert hij de geld af te troggelen of heeft hij het bij het rechte eind? Ik heb er niet zoveel vertrouwen in, aangezien we vroeger een paar maand hem moeten spammen hebben over de initiele tabel met quotiteiten die hij ooit gemaakt heeft.
Alvast bedankt,

Groeten,

Wannes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 01 apr 2014 22:57

ik wil niet dat er voor de "jouissance op de binnenkoer" quotiteiten toegekend worden, omdat op deze manier het onmogelijk zou worden om met eenvoudige 3/4 meerderheid deze jouissance af te nemen (zonder notariskosten erbij).
Waarover gaat het eigenlijk? Quotiteiten afnemen door stemming, nog nooit van gehoord.....

..door de nieuwe wet van de precastreation, en dat zijn huidige tabel nooit meer geaccepteerd zal worden door het kadaster.
Nog nooit van gehoord maar het klinkt nogal pijnlijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Marcke
Topic Starter
Berichten: 32

#3 , 01 apr 2014 23:16

ik wil niet dat er voor de "jouissance op de binnenkoer" quotiteiten toegekend worden, omdat op deze manier het onmogelijk zou worden om met eenvoudige 3/4 meerderheid deze jouissance af te nemen (zonder notariskosten erbij).
Waarover gaat het eigenlijk? Quotiteiten afnemen door stemming, nog nooit van gehoord.....
Ik belde de landmeter omdat er voor het gebruiksrecht (jouissance) van de binnenkoer, quotiteiten berekend werden voor de onderbuurvrouw. De overige eigenaars zouden daar echter graag hun fiets plaatsen, dus kunnen we, met de 75% meerderheid die we hebben, dit afnemen, zonder dat de basisakte aangepast moet worden. Dit wordt echter bemoeilijkt als er quotiteiten aan toegekend worden, omdat dan de overige quotiteiten aangepast moeten worden, en opnieuw de notariskosten moeten betaald worden.
Hij vertelde me echter dat, ook al zou hij dit willen doen, die wet op procreation ervoor zorgt dat hij alles opnieuw moet opmeten en ik 500 euro moet betalen...

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 01 apr 2014 23:32

Ik vermoed dat u dit artkel wil toepassen?


Art. 577-7. § 1. De algemene vergadering
beslist:
1° bij meerderheid van drie vierden van de
stemmen:
a) over iedere wijziging van de statuten voor
zover zij slechts het genot, het gebruik of het
beheer van de gemeenschappelijke gedeelten
betreft;


Aan wie behoort de binnenkoer toe op dit ogenblik? Ik vermoed dat ze behoort tot de gemeenschappelijke delen maar dat de onderbuur het exclusieve gebruiksrecht heeft van die binnenkoer?

Als dat zo is dan zie ik niet in waarom er opnieuw zou moeten worden opgemeten vermits er enkel een gebruiksrecht komt te vervallen. Aan de eigendomsverhoudingen verandert er immers niets.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 02 apr 2014 06:51

Ik vermoed dat het gaat om een effectief nieuwe wet over de "Pré-Cadastration" , die onder andere de wijze wijzigt waarop een nieuwe eigendom, samengesteld uit (delen van) bestaande kadastrale kavels, wordt beschreven. Vroeger diende men de oude nummers te vermelden, nu het nieuw nummer.

Zie: http://www.obge-bole.be/fr/evenements/P ... -2013.aspx

Er zijn nog andere wijzigingen, dit alles op een soort kruispuntbank van het kadaster op punt te stellen, die alle problemen in context van de mede-eigendom zal oplossen of neutraler doen benaderen (zoals dit probleem van gebruik van een binnenkoer).

Dit zal voor gevolg hebben dat alle gemeenschappelijke delen van de mede-eigendom elk afzonderlijk beschreven worden bij het Kadaster. (en in de basisakte op basis van het verslag van de landmeter)

Het kan zijn (maar ik heb het nog niet nagezien) dat dit vereist dat elke landmeter een volledige staat moet opmaken na publicatie van die wet bij de eerste wijziging. Deze staat kan dan als basis dienen voor latere wijzigingen.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 02 apr 2014 07:12

Meer info:
http://www.fig.net/pub/fig2011/papers/t ... n_5054.pdf (franstalig)
http://www.eurocadastre.org/pdf/gabele.pdf (engelstalig)
http://financien.belgium.be/nl/experten ... _percelen/

Niet eenvoudig om de info te vinden, maar op de laatste pagina is de volgende tekst vermeld (plus een aantal links die ik niet bezocht heb):
Bij de redactie van een akte die betrekking heeft op een gedeelte van één of meer kadastrale percelen, dient de notaris tevens de referentie van het desbetreffende afbakeningsplan te vermelden.
Dat afbakeningsplan wordt, bij voorkeur door de landmeter-expert, neergelegd bij de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie. De administratie kent dan de referentie toe, zodat de landmeter-expert dit nummer kan meedelen aan de instrumenterende notaris.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 02 apr 2014 10:51

En wat is het algemene nut van deze nieuwe wet? Weer iets zoals het EPC of postinterventiedossier: mensen op kosten jagen.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#8 , 02 apr 2014 11:40

En wat is het algemene nut van deze nieuwe wet? Weer iets zoals het EPC of postinterventiedossier: mensen op kosten jagen.
De zinsnede "mensen op kosten jagen" lijkt leuk, maar is enkel leuk voor wie profiteert als men die "'kosten" niet maakt.

Bijvoorbeeld de ME die een deel van de gemeenschappelijke gang annexeert, zonder dat die verrekend is via zijn aandelen. De andere ME "mogen" meer betalen elk jaar, en hij betaalt niets en heeft enkel voordelen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”