Syndicus heeft de balans opgesteld voor de Algemene Vergadering.
Hij heeft het nieuwe "rekeningstelsel" in de praktijk gebracht, echter naar mijn mening met ernstige fouten.
Zo stel ik vast dat hij geen onderscheid maakt tussen "investeringen" van de VME (de aankoop van een veegmachine) en "kosten gemaakt aan het gebouw". Hij zet beide op de actiefzijde van de balans en schrijft zowel de veegmachine (correct) als de kosten (fout) af. Zo staat er nu een liftherstelling als bestanddeel van het actief op de balans.
Dat is niet alleen boekhoudkundig verkeerd, maar bovendien ook juridisch want een liftherstelling kan geen eigendom zijn van de "rechtspersoon VME". Het is een werk aan een onroerende goed en wordt wegens recht van natrekking eigendom van de eigenaars zelf en niet van hun VME.
Op de dagorde heeft hij bovendien een punt geplaatst: "Vaststellen van het bedrag waarboven de gemaakte kosten dienen te worden beschouwd als een investering", wat zijn totaal onbegrip nog verduidelijkt.
Hoe dit best laten rechtzetten? Meeste eigenaars hebbben niks kennis van boekhoudprincipes.