mogelijkheid verleggen erfdienstbaarheid?

bajjie
Topic Starter
Berichten: 1

mogelijkheid verleggen erfdienstbaarheid?

#1 , 30 mar 2014 21:54

Beste,

Naast mijn huis moet ik +- 4 meter breedte openlaten om toegang te verlenen aan het veld achter mij en dit veld moet op zijn beurt verder toegang verlenen aan het veld daarachter.
Kan ik op 1 of andere manier de vrederechter overtuigen dat er een betere weg is?
Langs een naburige veldweg en via deze veldweg langs een privé landbouwgrond die uitkomt op beide landbouwgrondpercelen voor welke ik momenteel toegang verleen.
Zo moet er niet over mijn bouwgrond gereden worden en deze andere persoon zijn landbouwgrond.
Of kan ik bij de vrederechter eventueel met de eigenaar van deze privé landbouwgrond langswaar ik deze weg dan zie overeenkomen tot het betalen van een 1malige som zodat dit dan de nieuwe weg met erfdienstbaarheid wordt?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tira00
Berichten: 929

#2 , 30 mar 2014 23:52

Toen u de bouwgrond kocht wist u dat er een erfdienstbaarheid op lag. Waarschijnlijk heeft die erfdienstbaarheid een, grote, rol gespeeld in de prijs van de grond=goedkoper.
U woont er nog niet en ergert u nu al aan de doorgang. Niet erg bevorderlijk voor een goede relatie met uw buren in de toekomst.

Ik wens u veel succes met het, proberen, te overtuigen van de verschillende partijen. Met erfdienstbaarheden wordt niet gelachen op de rechtbank.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 31 mar 2014 09:22

en via deze veldweg langs een privé landbouwgrond die uitkomt op beide landbouwgrondpercelen
Jij wil dus UW lasten verleggen naar een ander. En denk gij dat die eigenaar daar dan gelukkig mee zal zijn? !

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mar 2014 09:25

Het verleggen van een erfdienstbaarheid van overgang is mogelijk, maar enkel als je de nieuwe weg op je eigen grond legt.

Als de erfdienstbaarheid gelegd wordt op de grond van iemand anders wordt een nieuwe erfdienstbaarheid gevestigd en dat kan enkel als de eigenaar van de grond akkoord gaat.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”