Probleem met buur over afgevallen bladeren

Tender
Topic Starter
Berichten: 17

Probleem met buur over afgevallen bladeren

#1 , 29 mar 2014 22:11

Hallo,

Achteraan in de tuin staat een Amerikaanse eik welke na vele jaren uitgegroeid is tot een behoorlijke boom.

Nu is het zo dat in het najaar deze boom zijn bladeren laat vallen ( dit is de gang van de natuur), maar de zijbuur heeft daar nogal problemen met.

De boom staat op 3.5 meter van de scheidingslijn wat volgens mij voldoende afstand tot de buren is.

Er is reeds een aanvraag gedaan voor het kappen van deze boom maar deze is geweigerd de bevoegde instanties, alhoewel er reeds schade is aan de schutten met de achterburen.

Nu is mijn vraag kan ik na een negatief advies voor het kappen van deze boom nog ergens een gunstig advies bekomen?

Is het normaal dat de zijbuur de bladeren die afvallen op zijn eigendom terug over de omheining kieperd?

Weet iemand hier de oplossing voor?

Vrg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 29 mar 2014 22:54

Bladeren terug over de schutting gooien is sluikstorten, en u kan hiervoor klacht indienen tegen uw buurman (hoewel dat gegarandeerd voor een escalatie zal zorgen).

Een mooie samenvatting:
http://habitos.be.msn.com/nl/bouwen/ove ... omen-2312/" onclick="window.open(this.href);return false;

chantika
Berichten: 961

#3 , 30 mar 2014 08:38

De boom eens goed snoeien kan een oplossing zijn. U mag al de takken die over de afsluiting groeien afzagen. De andere kanten gewoon snoeien. Ook de wortels die richting buur groeien eens afkappen. Het zou jammer zijn als de boom het niet zou overleven.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 30 mar 2014 10:27

De wortels ( niet de takken) mogen ook door de buur gekapt worden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Tender
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 30 mar 2014 11:08

De taken snoeien is niet zo voor de hand liggend de eerste taken beginnen pas op een hoogte van ongeveer een meter of 4.5 a 5 meter. Waar kan ik nog info gaan halen en welke middelen zijn er om de buur de bladeren niet meer over de heg te laten kieperen, gebeurde zelf nog van de week. Maar is er iemand op de hoogte van waar ik toch nog een kapvergunning kan verkrijgen. Reeds een negatief advies gekregen van de gemeente en de deputatie van de provincie Antwerpen.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 30 mar 2014 11:14

De taken snoeien is niet zo voor de hand liggend de eerste taken beginnen pas op een hoogte van ongeveer een meter of 4.5 a 5 meter.
Dat is uw probleem, en hier zijn oplossingen voor.
Waar kan ik nog info gaan halen en welke middelen zijn er om de buur de bladeren niet meer over de heg te laten kieperen, gebeurde zelf nog van de week.
Webcam waarmee u uw tuin filmt (maar niet meer dan dat), en waarop u dan ook vaststelt dat er plots bladeren in uw tuin worden gedumpt. Hiermee aangifte doen bij politie wegens sluikstorten.

Maar misschien is het nog beter om een verzoeningsprocedure op te starten bij de vrederechter, dit is gratis en bindend als u een akkoord bereikt.

chantika
Berichten: 961

#7 , 30 mar 2014 12:18

Voor een snoeier kan het snoeien van die boom geen probleem vormen. Die mensen klimmen in de boom zoals een aapje. Indien nodig maken ze de af te zagen takken vast met touwen. U buur maakt een fout door die bladeren zonder overleg op u grond te storten. Maar denk je niet dat de vrederechter u niet zal verplichten de boom te snoeien? Door een deel van het wortelgestel te verwijderen rem je de boom in zijn groei, zeker het eerste jaar. Meer dan 50% van zijn wortelgestel weg nemen maak je een kans dat hij het niet overleeft en een boete krijgt. Het snoeien van de eik is een goede investering. Eikenhout is nog altijd een zeer gewilde houtsoort. U kinderen zullen binnen 50 jaar blij zijn dat ze de boom kunnen rooien.

Tender
Topic Starter
Berichten: 17

#8 , 30 mar 2014 12:37

De te snoeien boom is een Amerikaase eik welke veel sneller groeit dan een inlandse eik, ook is deze boom nu de betonnen schutting met draadafsluiting omver aan het duwen. In feite zit ik met 2 problemen. Dit is de redden waarom ik deze boom zou willen laten vellen. Voor het vellen van de boom, moet dit gebeuren in stukken en brokken, de boom kan niet zijn geheel geveld worden. De problemen met de bladeren over de omheinig kieperen is dan gedaan en de schutting met de achterburen kan hersteld worden. Waar kan ik nog terecht?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 30 mar 2014 13:08

Ik zou die boom laten euthanaseren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Tender
Topic Starter
Berichten: 17

#10 , 30 mar 2014 13:40

Ik zou die boom laten euthanaseren.
Kan je hiervoor een stukje van de sluier oplichten?

chantika
Berichten: 961

#11 , 30 mar 2014 15:00

Boom laten euthanaseren? Zal waarschijnlijk er mee bedoelen de boom ziek te maken zodat hij afsterft. Hoe dit moet zal u niet te weten komen op dit forum. Boetes voor het doden of omzagen zonder vergunning van een vergunningsplichtige boom zijn hoog. Kap zo vlug als mogelijk het wortelgestel richting afsluiting af en herstel de afsluiting. Een vergunning bekomen voor het kappen van een boom is in de meeste gemeentes zeer moeilijk. Daarom ben je beter dat je de bomen rond de woning naar het crematorium stuurt voor er een vergunning nodig is.

Tender
Topic Starter
Berichten: 17

#12 , 30 mar 2014 17:09

Een vergunning bekomen voor het kappen van een boom is in de meeste gemeentes zeer moeilijk. Daarom ben je beter dat je de bomen rond de woning naar het crematorium stuurt voor er een vergunning nodig is.
Het is toch zeer bedroevend dat je zelfs in je eigen tuin niet meer kan doen wat nodig is om een goede buren verstandhouding te kunnen behouden. Arm Vlaanderen :shock:

chantika
Berichten: 961

#13 , 30 mar 2014 18:28

Je kan veel doen voor een goede verstandhouding met je buren. Bij het aanleggen van de tuin bepaal je de plaats waar de bomen komen. Wek soort naaldhout of loofboom. Wil je schaduw in je tuin of wil je de schaduw bij de buren. Neem je een snelgroeiende of niet. Plaats je hem dicht bij de buur of niet. Laat je de tuin onderhouden of niet. Een loof boom kan je zo snoeien dat hij geen te brede kruin ontwikkeld. Als hij dicht bij een huis of afsluiting staat moet je regelmatig zijn wortelgestel in toom houden. Groeit u boom dan toch nog over de afsluiting vraag dan aan de buur wat je moet doen. Ik persoonlijk heb liever op een mooie boom te kijken dan op een halve boom. Stel de buur eventueel voor om de afgevallen bladeren op u composthoop te leggen, of in je aanhangwagen. Probeer voor zo weinig mogelijk overlast voor de buren te zorgen.

Franciscus
Berichten: 38590

#14 , 30 mar 2014 18:53

Hoever staat de boom van een huis?
Amerikaans eik ...waarom niet vervangen door inlandse soort?
Wat was de motivatie van de gemeente?

Tender
Topic Starter
Berichten: 17

#15 , 30 mar 2014 19:43

Je kan veel doen voor een goede verstandhouding met je buren. Bij het aanleggen van de tuin bepaal je de plaats waar de bomen komen. Wek soort naaldhout of loofboom. Wil je schaduw in je tuin of wil je de schaduw bij de buren. Neem je een snelgroeiende of niet. Plaats je hem dicht bij de buur of niet. Laat je de tuin onderhouden of niet. Een loof boom kan je zo snoeien dat hij geen te brede kruin ontwikkeld. Als hij dicht bij een huis of afsluiting staat moet je regelmatig zijn wortelgestel in toom houden. Groeit u boom dan toch nog over de afsluiting vraag dan aan de buur wat je moet doen. Ik persoonlijk heb liever op een mooie boom te kijken dan op een halve boom. Stel de buur eventueel voor om de afgevallen bladeren op u composthoop te leggen, of in je aanhangwagen. Probeer voor zo weinig mogelijk overlast voor de buren te zorgen.
Deze boom heeft 21 jaar voor geen problemen gezorgd, vanaf dat het diftar systeem en er zonnepanelen (op zijn woning) er kwamen zijn de problemen begonnen :!: . Deze boom is nog een restant van een bos dat er vroeger stond, toen was het nog een boompje. Met het mom "Ik ga niet betalen voor uw bladeren" alhoewel tot over 2 jaar de bladeren en snoeisel gratis naar het containerpark mocht gebracht worden, in 2 wel bepaalde maanden van het jaar. De laatste 2 jaar kan er per gezin nog gratis 50 kg bladeren of snoeisel aangevoerd worden. het is ook een kwestie van willen. Wij wonen hier in een bosrijke omgeving, de bosrand is op een 50 meter van onze woningen, waarom ga je dan aan een bos wonen :?:

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”