Wijzigende basisakte

ilah
Topic Starter
Berichten: 4

Wijzigende basisakte

#1 , 17 jul 2007 14:35

Onlangs was ik samen met mijn moeder op de algemene vergadering van de mede-eigenaars van de appartementsblok waar zij recent een appartement kocht.

Er werd daar aangehaald dat ??n der mede-eigenaars recent een veranda geplaatst heeft (zonder vergunning maar met toestemming van de mede-eigenaars tijdens de vorige algemene vergadering) en dat een ander koppel een bouwvergunning in aanvraag heeft om een aanbouw te zetten.

Ben ik verkeerd als ik denk dat er naar aanleiding van deze verbouwingen ook een wijzigende basisakte moet worden opgesteld? Immers, de quotiteiten van desbetreffende appartementen zijn niet meer in verhouding met de huidige 'samenstelling' van het gebouw.

Indien er zo een wijzigende basisakte dient opgesteld, zijn de kosten dan ten laste van de mede-eigenaars? Of enkel ten laste van de eigenaars die wijzigingen uitvoeren?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
consulent
Berichten: 102

#2 , 17 jul 2007 15:17

Onlangs was ik samen met mijn moeder op de algemene vergadering van de mede-eigenaars van de appartementsblok waar zij recent een appartement kocht.

Er werd daar aangehaald dat ??n der mede-eigenaars recent een veranda geplaatst heeft (zonder vergunning maar met toestemming van de mede-eigenaars tijdens de vorige algemene vergadering) en dat een ander koppel een bouwvergunning in aanvraag heeft om een aanbouw te zetten.

Ben ik verkeerd als ik denk dat er naar aanleiding van deze verbouwingen ook een wijzigende basisakte moet worden opgesteld? Immers, de quotiteiten van desbetreffende appartementen zijn niet meer in verhouding met de huidige 'samenstelling' van het gebouw.

Indien er zo een wijzigende basisakte dient opgesteld, zijn de kosten dan ten laste van de mede-eigenaars? Of enkel ten laste van de eigenaars die wijzigingen uitvoeren?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Beste, werd de reeds geplaatste veranda op privatieve delen of op de gemeenschappelijke delen geplaatst? Ik vermoed dit laatste. Is dit zo het geval, dan dient u eerst eens na te gaan welke beslissing(en) en met welke meerderheden deze beslissing(en) op de vergadering werden genomen. Strikt genomen zijn hier meerdere beslissingen aan de orde, nl. a/ wijziging van bestemming van een gemeenschappelijk deel, b/ bepalen/vaststellen van de verkoopprijs (stuk gem. eigendom gaat immers over naar een privatief kavel), c/ bestemming van de gelden bekomen uit de verkoop en dit ten voordele van alle individuele eigenaars, d/ aanpassing van de aandelen in de gemeenschap (INDIEN DIT WORDT/WERD BESLIST, DAN DIENT/DIENDE DIT MET UNANIMITEIT - ALLE EIGENAARS ZONDER UITZONDERING -TE GEBEUREN). Dit laatste kan eventueel worden omzeild. E/ wijziging statuten (= basisakte + regl. van mede-eigendom) en het geven van een bijzonder mandaat aan de syndicus om in naam van en voor rekening van de individuele eigenaars bij de notaris het nodige te mogen doen, f/ voorwaarden met betrekking tot de verkoop en de wijzigende basisakte, nl. dat alle kosten dienen te worden gedragen door de meest gerede partij, zijnde deze die een voordeel uit de wijziging halen (hier dus de eigenaars die een veranda bij plaatsten/wensen bij te plaatsen). En tot slot zou nog kunnen worden beslist/vastgelegd in welk materiaal, kleur,... de veranda dient te worden opgetrokken aangezien ook met de uniformiteit dient te worden rekening gehouden.
U merkt het , dit is geen eenvoudige procedure en in 99% van de gevallen gaat het om onrechtmatige of onregelmatige beslissingen.
Niet iets om eventjes "tussen de soep en de patatten" af te handelen.
MVG.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”