Aanpassing reglement inwendige orde wettelijk in orde?

yvesmaco
Topic Starter
Berichten: 24

Aanpassing reglement inwendige orde wettelijk in orde?

#1 , 19 mar 2014 21:56

Als eigenaar van een appartement kreeg ik vandaag van de syndicus het verslag na de vergadering van de VME en ik vraag me ten stelligste af als de volgende aanpassing wettelijk is verlopen en/of tegenstrijdig is met andere wetten:

Aanpassing reglement inwendige orde.

11 van 19 aanwezige eigenaars die samen 446 van de 714 quotiteiten hebben zijn akkoord om het volgende punt op te nemen in het reglement van inwendige
orde.
Dit punt is goedgekeurd.

"Bij elke niet-naleving van een bepaling van het regelement van inwendige orde zal de syndicus de eigenaar van het pand hiervan per aangetekende zending op
de hoogte brengen.
Herhaalt het voorval zich of is de inbreuk binnen de 14 dagen na het versturen van de aangetekende zending niet opgelost dan wordt de eigenaar van het pand
een schadevergoeding aangerekend van 25 euro per dag vertraging of van 25 euro per wederkerende inbreuk.

De inbreuk wordt geacht erkend te zijn door de eigenaar indien deze niet reageert op de aangetekende zending houdende de beschrijving van de inbreuk
binnen de 14 dagen na het versturen ervan.
De syndicus is in elk geval gerechtigd om een gerechtsdeurwaarder aan te stellen teineinde de nodige vaststellingen te doen.
De vaststellingen verricht door de gerechtsdeurwaarder gelden te allen tijde als volledig bewijs van de inbreuk in en buiten rechte.
Alle kosten gepaard gaande met de vaststellingen van de inbreuk en de invordering van de schadevergoedingen uit hoofde van de inbreuken op het
reglement in en/of buiten rechte, zoals, docht niet beperkt tot, deurwaarderskosten, gerechtskosten, intresten, advocatenkosten,... worden ten
laste gelegd van de eigenaar van de overtredende kavel.

De geinde bedragen worden, na aftrek van de gemaakte kosten, toegevoegd aan het reservekapitaal van de vereniging".

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 19 mar 2014 23:02

Indien de totaalbedragen in redelijke verhouding staan tot de overtredingen dan wordt dit normaliter aanvaard. Ook door vrederechters.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 20 mar 2014 16:22

Indien de totaalbedragen in redelijke verhouding staan tot de overtredingen dan wordt dit normaliter aanvaard. Ook door vrederechters.
OK als het bedrag klein is, maar NIET als het bedrag niet-gelimiteerd is (kosten advocaat, ...), zoals gesteld door TS.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 20 mar 2014 18:04

Indien de totaalbedragen in redelijke verhouding staan tot de overtredingen dan wordt dit normaliter aanvaard. Ook door vrederechters.
OK als het bedrag klein is, maar NIET als het bedrag niet-gelimiteerd is (kosten advocaat, ...), zoals gesteld door TS.
Dat klopt inderdaad.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

yvesmaco
Topic Starter
Berichten: 24

#5 , 20 mar 2014 20:49

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Is deze bepaling enkel als ik als verhuurder/eigenaar me niet houdt aan dit reglement van inwendige orde of kan de VME of syndicus zich ook richten naar mij als de huurders zich niet houden aan dit reglement?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 20 mar 2014 21:04

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Is deze bepaling enkel als ik als verhuurder/eigenaar me niet houdt aan dit reglement van inwendige orde of kan de VME of syndicus zich ook richten naar mij als de huurders zich niet houden aan dit reglement?
Als verhuurder moet u de huurder op de hoogte brengen van de inhoud van het reglement.
Indien er gefundeerde klachten bij u komen mbt uw huurder moet u hem daar op wijzen.

Maar u kunt niet persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor de daden van uw huurder.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 21 mar 2014 05:32

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Is deze bepaling enkel als ik als verhuurder/eigenaar me niet houdt aan dit reglement van inwendige orde of kan de VME of syndicus zich ook richten naar mij als de huurders zich niet houden aan dit reglement?
Als verhuurder moet u de huurder op de hoogte brengen van de inhoud van het reglement.
Indien er gefundeerde klachten bij u komen mbt uw huurder moet u hem daar op wijzen.

Maar u kunt niet persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor de daden van uw huurder.
Er is geen contractuele band tussen de VME en uw huurder.

U is, als verhuurder, volgens mij wel degelijk aansprakelijk voor uw huurder, voor zover gerelateerd met de werking van de VME (= toepassing van de basisakte, het reglement van mede-eigendom & reglement van inwendige orde).

De VME kan (maar moet niet) bepaalde acties ondernemen tegen uw huurder, voorzover de syndicus vooraf het nodige heeft gedaan (betekenen aan uw huurder per aangetekende brief van beslissingen van de AV die de statuten wijzigen).

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#8 , 21 mar 2014 08:55

In onze VME veroorzaakte een huurder zware overlast. Een gezamenlijk optreden van eigenaar, syndicus, verhuurkantoor en klagende mede-eigenaars was er nodig om via de vrederechter de betrokken huurder te doen verhuizen.
Eerdere opmerkingen vanwege de klagende mede-eigenaar en syndicus werden in de wind geslagen.
Volledig akkoord met de uitspraak dat er geen juridische band bestaat tussen de VME en de huurders. Daarvoor heb ik jarenlang moeten strijden om de ex-syndicus ertoe te bewegen de jaarlijkse afrekening NIET op te splitsen tussen eigenaar-verhuurder en huurder. Met laatstgenoemde heeft de VME niets te maken.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 21 mar 2014 12:20

. Daarvoor heb ik jarenlang moeten strijden om de ex-syndicus ertoe te bewegen de jaarlijkse afrekening NIET op te splitsen tussen eigenaar-verhuurder en huurder. Met laatstgenoemde heeft de VME niets te maken.
Het is anders wel gemakkelijk als syndicus al een splitsing van kosten maakt. Het is ook gemakkelijker het aan de huurder diets te maken hoeveel hij moet betalen.
Onze VME lost dat op door de kosten te splitsen in eigenaarskosten, bewonerskosten in de gemeenschappelijke delen, en bewonerskosten individueel. Je kan de afrekening zo doorsturen aan de huurder, uiteraard met aftrek van de eigenaarskosten.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#10 , 21 mar 2014 18:01

Gemakkelijker, zeker en vast, maar wat als de huurder niet betaalt ? De VME heeft geen juridische band met de huurder(s).

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#11 , 21 mar 2014 18:07

Je kan de afrekening zo doorsturen aan de huurder, uiteraard met aftrek van de eigenaarskosten.
Dat is om problemen vragen als de huurder niet betaald.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 21 mar 2014 20:11

Uiteraard betaal ik de VME, en reken op mijn beurt door aan de huurder. Het is niet zo dat ik de huurder rechtstreeks de VME of syndicus laat betalen

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 21 mar 2014 20:50

Burgerlijk Wetboek artikel 1735 : De huurder is aansprakelijk voor de beschadigingen en de verliezen die ontstaan door toedoen van zijn huisgenoten of van zijn onderhuurders.

>>De verhuurder kan niet worden aangesproken voor de fouten van zijn huurder.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#14 , 21 mar 2014 23:26

Burgerlijk Wetboek artikel 1735 : De huurder is aansprakelijk voor de beschadigingen en de verliezen die ontstaan door toedoen van zijn huisgenoten of van zijn onderhuurders.
Deze bepaling staat in dat deel van het Burgerlijk Wetboek over de contractuele relatie tussen de huurder en verhuurder.

De huurder is aansprakelijk tegenover zijn contractant, de verhuurder, voor de schade aangericht door zijn huisgenoten of onderverhuurders, zoals de onderverhuurder aansprakelijk is tegenover de huurder.

yvesmaco
Topic Starter
Berichten: 24

#15 , 22 mar 2014 15:07

Wat ik nog steeds niet begrijp is dat, wanneer de huurder zich schendt aan het Reglement van inwendige orde, ik als verhuurder/eigenaar zal moeten opdraaien voor mogelijke schadevergoedingen die er zullen aangerekend worden! Ik kan toch moeilijk mijn bed gaan plaatsen naast het appartement om te kijken als ze het reglement wel degelijk volgen zoals opgelegd?

Welke stappen kan ik dan best nemen als ik zo'n aangetekende brief ontvang van de syndicus?
1) Huurder via aangetekende brief op de hoogte brengen?
2) Aangetekende brief naar syndicus sturen met vermelding dat ik huurder officieel op de hoogte heb gebracht?
3) Afwachten tot ik rekeningen ontvang...???

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”