Aanpassing reglement inwendige orde wettelijk in orde?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

Re: Aanpassing reglement inwendige orde wettelijk in orde?

#31 , 27 mar 2014 22:26

Vooraf:
- wie heeft de procedure bij de vrederechter opgestart? Is ze opgestart?
- een verzoek tot minnelijke schikking houdt in dat de bewoner de beslissing van de AV aanvaard. Is dat zo?

Antwoorden:
1) in hoofde van de VME: ja, maar ze dient de beslissing correct te notificeren (= aangetekende brief) aan de bewoners (ALLE van ALLE appartementen). Een mededeling enkel aan één bewoner van één appartement kan beschouwd worden als een onrechtmatige en vooringenomen uitvoering van de beslissing van de VME.
2) neen
3) ja

Bijkomend:

Maar de syndicus dient aan te tonen dat hij onpartijdig heeft gehandeld (= NIET klakkeloos een groep mede-eigenaars slaafs volgen, maar de belangen van de VME respecteren).

Het opleggen van een boete dient volgens mij vermeld in het reglement van mede-eigendom, dus is een authentieke akte nodig & mandaat van de AV aan de syndicus om die op te laten stellen (plus goedkeuring begroting van de kosten).

De wet legt niet op dat er slechts één AV per jaar mag zijn. Zo het nodig is (Vb: voorstel van minnelijke schikking) dient de syndicus de AV samen te roepen en de uitvoering te schorsen tot de AV een standpunt heeft ingenomen op basis van nieuwe elementen (noodzaak authentieke akte, ...) De kosten van deze AV zijn initieel ten laste van de VME, maar kunnen ten laste gelegd worden van de syndicus als blijkt dat hij de VA onvolledig of verkeerd heeft geïnformeerd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
yvesmaco
Topic Starter
Berichten: 24

#32 , 29 mar 2014 16:33

- De huurder heeft zelf initiatief genomen en is langsgeweest bij de Vrederechter; de zaak voor het verwijderen van zijn hond komt voor midden april.
- Neen, de huurder gaat niet akkoord om zijn hond weg te doen en gaat vanzelfsprekend ook niet akkoord met de boete. Hij is niet van plan om zijn hond weg te doen.

1) Het verslag van de vergadering heb ik enkel per email ontvangen. Eerlijk gezegd is het zo dat ik de uitnodigingen voor de vergaderingen ook nog enkel via email krijg; Ik heb in het verleden mijn akkoord gegeven om de uitnodigingen niet meer via aangetekende brief te ontvangen. Geen idee als dit ook wil zeggen dat ze de aanpassing van het Huisreglement niet aangetekend moeten sturen.

2+3) Wat kan ik doen om geen boete te moeten betalen? Ik heb de huurder direct op de hoogte gebracht na ontvangst van het verslag, maar ik kan er niets aan doen als die zijn hond niet weg doet.

In het oorspronkelijke huishoudelijk reglement stond ook vermeld van een eenmalige boete van 50 EUR, maar deze is dus op de laatste vergadering veel zwaarder gemaakt (50 EUR niet eenmalig, maar 25 EUR per dag).

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”