Begroting opstellen

Ilenae
Topic Starter
Berichten: 35

Begroting opstellen

#1 , 18 mar 2014 11:16

Ik ben vrijwillig syndicus mede-eigenaar van een blok van 3 appartementen.

De nieuwe wet verplicht de syndicus om een begroting op te stellen. In Nederland is het reservefonds verplicht en er wordt daar bijgedragen volgens bepaalde normen, en aan de hand van een bouwonderzoek over de staat van het gebouw. In België is dit "alsnog" niet verplicht. En dat houdt groot risico in dat bepaalde mede-eigenaars niet over de nodige fondsen zullen beschikken als de werken noodzakelijk zijn.

In kleine blokken zijn bepaalde mede-eigenaars niet scheutig op deze bijdragen, die door de AV moeten bepaald worden. Dus ik veronderstel dat er vele kleine vme's zelfs niet beschikken over een reservekapitaal voor investeringen (heraanleg oprit bvb..). Vaak zijn het jonge mensen, die voor een jaar of twee een appartement kopen, om dan weer te vertrekken. Zij willen niet "gestraft" worden voor het feit dat er vroeger geen reservefonds was opgericht.

Ik heb proberen te verduidelijken dat zij een appartement hebben gekocht van meer dan 20 jaar oud, en dat dus geen nieuwbouw is. Je kan verwachten - met gezond verstand - dat een woning zal moeten onderhouden worden, en dat er herstellingen nodig zullen zijn. Je bent mede-eigenaar en mee verantwoordelijk voor de staat en het onderhoud van de gemene delen. Deze mogen niet verloederd geraken of degraderen. Als syndicus moet ik hierop toezien, maar ik kan niets doen als sommigen niet meewillen.

Als ik nu een begroting opmaak, adh van offertes van verschillende aannemers, en deze begroting opmaak voor 5 jaar, en voor 10 jaar, en deze wordt goedgekeurd door de AV, houdt deze goedkeuring dan in dat de mede-eigenaars akkoord gaan met die bedragen inclusief berekende inflatie, en dat zij akkoord gaan met de betaling van hun deel (volgens quotiteit) op de dag dat de begrootte investering volgens de begroting voorzien is?

Het zou mooi zijn als dit als een bepaalde zekerheid kan beschouwd worden.

Dit is een grote bezorgdheid voor mezelf.

Dank voor elke input hieromtrent!
Beste groet,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ilenae
Topic Starter
Berichten: 35

#2 , 23 mar 2014 10:38

In Nederland is de aanleg van een reservefonds verplicht, juist om zeker te zijn dat het gebouw wegens tekort aan fondsen zou gaan verloederen.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 26 mar 2014 10:37

Een vijfjaarlijkse begroting van het reservefonds legt in se aan de uitgaven zijde de mogelijke werken vast, hun geschatte kostprijs.
Aan de zijde van de inkomsten daarentegen zal de begroting de nodige inkomsten voorzien om deze uitgaven te dekken.

Daar het wettelijk streefdoel is dat het reservefonds voor 100% de geplande werken dekt, moet dus elk jaar geprovisioneerd worden door een zoveel mogelijk stabiele bijdrage.

Vb:

Er werden voor 20.000 EUR werken gepland voor de komende 5 jaar en er zijn 10 appartementen, met elk een gelijk aandeel (10%).
De begroting zal dus aan de inkomstenzijde een jaarlijkse bijdrage voorzien van 400 EUR per appartement, te storten op een afzonderlijke bankrekening volgens de periodiciteit bepaald door de AV.

Deze werken kunnen pas starten mist de expliciete en voorafgaandelijke goedkeuring door de AV van de bestekken en offertes.

Het is ook noodzakelijk dat er een voldoende verzekering is in het geval van fraude, … .

Concreet: het maximum bedrag bepalen dat fysiek ooit op alle bankrekeningen samen kan staan en nazien of de verzekering BA van de syndicus dat dekt. Het BIV ziet enkel na of een MINIMALE verzekering bestaat, maar niet of die voldoende dekking is voor een specifieke VME. Dat moet je zelf doen in opleggen in het lastenboek voor de syndicus.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 26 mar 2014 14:14

Reservefonds in niet verplicht.
Jaarlijks moet de AV het bedrag goedkeuren dat in het reservefonds wordt gestort.

De wettelijk verplichte begroting is die van het werkkapitaal.
Er is geen wettelijk verplichte begroting voor het reservekapitaal.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 26 mar 2014 15:07

Reservefonds in niet verplicht.
Jaarlijks moet de AV het bedrag goedkeuren dat in het reservefonds wordt gestort.

De wettelijk verplichte begroting is die van het werkkapitaal.
Er is geen wettelijk verplichte begroting voor het reservekapitaal.
Die interpretatie was nog verdedigbaar voor de wet van 2010 en het KB van 12.07.2012, maar is dat zeker niet meer vanaf 01.01.2013:
Art. 577-8 §4.
§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :
...
18° de begrotingsraming voor te bereiden voor de lopende uitgaven voor het onderhoud, de werking en het beheer van de gemeenschappelijke delen en de gemeenschappelijke uitrusting van het gebouw, alsook een begrotingsraming voor te bereiden voor de buitengewone te verwachten kosten; die begrotingsramingen worden jaarlijks ter stemming voorgelegd aan de vereniging van mede-eigenaars; zij worden toegevoegd aan de agenda van de algemene vergadering die over die begrotingen moet stemmen.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#6 , 27 mar 2014 12:21

'Begroten' betekent niet noodzakelijk dat men onmiddellijk het geld in het reservefonds stort.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 27 mar 2014 12:39

'Begroten' betekent niet noodzakelijk dat men onmiddellijk het geld in het reservefonds stort.
Dan is de begrotingsbalans negatief, wat in se niet ernstig is.

Als men niet provisioneert via het reservefonds, wentelen in feite de mede-eigenaars die de te renoveren installatie jarenlang verslijten de kosten af op wie er mede-eigenaar is op het ogenblik van de werken.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#8 , 25 apr 2014 20:37

Op 11.04.2014 heeft ene Brusselse Vrederechter toegestaan dat een ME zijn voorschotten voor het werkkapitaal niet betaald, omdat er geen begroting was voorgelegd aan de AV noch goedgekeurd. Wel heeft hij de ME opgelegd om de provisies voor het reservefonds te betalen, omdat die begroting (van de werken) wel was goedgekeurd.

Analoge vonnissen zullen volgen zolang de syndici (en het BIV) niet hebben begrepen dat:
• Een begroting van het jaar X dient goedgekeurd te zijn voor 31/12 van het jaar X-1
• Er een gescheiden set zicht- en spaarrekeningen moeten zijn voor het werkkapitaal en het reservekapitaal, plus directe betaling van de provisies op deze rekeningen..

Een analoge ramp staat te wachten voor de VME waar de syndicus geen voorstel heeft voorgelegd aan de AV voor aanpassing punt per punt van het reglement van mede-eigendom aan o. a.de VIJF bepalingen van Art. 577-4, de gescheiden bankrekeningen, ... .
Dat vereist GEEN juridische tekst, maar wel het maken van keuzes dor de AV (en niet de syndicus). De syndicus stelt enkel de opties voor. De AV beslist na informatie en deliberatie.

Die keuzes kunnen dan door een jurist/advocaat/notaris in een juridisch correcte tekst worden gegoten en als één pakket ter goedkeuring voorgelegd samen met de uitnodiging voor de 2de AV.

Ilenae
Topic Starter
Berichten: 35

#9 , 12 okt 2014 21:18

Ik zag dat ik nog niet terug geantwoord had. Dank voor de antwoorden. Ik heb de basisakte en reglement van mede-eigendom zelf aangepast conform de nieuwe wetgeving. Deze is door alle mede-eigenaars nagekeken en goedgekeurd op de jaarlijkse AV. De rekeningen voor werk- en reservekapitaal zijn gescheiden en wij hebben afspraken rond de opbouw van het reservekapitaal. Ook heb ik een begrotingsraming in de mate van het mogelijke voorgelegd aan de AV, in die zin dat ik gezocht heb naar de gemiddelde levensduur van delen van het gebouw om op die manier inzicht te geven in de onderhouds- en herstellingskosten voor bvb het dak, of de voegwerken, de oprit enz. Uiteraard gaat iedereen akkoord met het feit dat als de kosten noodzakelijk zijn, met een reservekapitaal dat dit niet dekt, iedere ME zal bijdragen volgens quotiteit.

Door het feit dat de opbouw van reservekapitaal niet verplicht is, blijft het onzeker of de noodzakelijke werken dan wel zullen kunnen uitgevoerd worden. Daarom vind ik het systeem in Nederland zeer goed en mede-eigenaars zijn daar verplicht om maandelijks bij te dragen tot dit fonds. Dit op basis van kostenramingen en levensduur. Op die manier is elke ME er zeker van dat het gebouw in stand gehouden wordt.

Elke ME maakt al naargelang van het aantal jaren dat hij er woont of verhuurt, gebruik van het gebouw, dat onderhevig is aan slijtage. Het is deze slijtage die bijeengespaard zou moeten worden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 12 okt 2014 21:30

Ik zag dat ik nog niet terug geantwoord had. Dank voor de antwoorden. Ik heb de basisakte en reglement van mede-eigendom zelf aangepast conform de nieuwe wetgeving. Deze is door alle mede-eigenaars nagekeken en goedgekeurd op de jaarlijkse AV. De rekeningen voor werk- en reservekapitaal zijn gescheiden en wij hebben afspraken rond de opbouw van het reservekapitaal. Ook heb ik een begrotingsraming in de mate van het mogelijke voorgelegd aan de AV, in die zin dat ik gezocht heb naar de gemiddelde levensduur van delen van het gebouw om op die manier inzicht te geven in de onderhouds- en herstellingskosten voor bvb het dak, of de voegwerken, de oprit enz. Uiteraard gaat iedereen akkoord met het feit dat als de kosten noodzakelijk zijn, met een reservekapitaal dat dit niet dekt, iedere ME zal bijdragen volgens quotiteit.

Door het feit dat de opbouw van reservekapitaal niet verplicht is, blijft het onzeker of de noodzakelijke werken dan wel zullen kunnen uitgevoerd worden. Daarom vind ik het systeem in Nederland zeer goed en mede-eigenaars zijn daar verplicht om maandelijks bij te dragen tot dit fonds. Dit op basis van kostenramingen en levensduur. Op die manier is elke ME er zeker van dat het gebouw in stand gehouden wordt.

Elke ME maakt al naargelang van het aantal jaren dat hij er woont of verhuurt, gebruik van het gebouw, dat onderhevig is aan slijtage. Het is deze slijtage die bijeengespaard zou moeten worden.
Het probleem is dat de gecumuleerde en nog niet opgebruikte sommen die men in het reservefonds stopt eigendom blijven van de VME. In feite zou men die bij de "naakte" verkoopprijs moeten kunnen voegen of, anders uitgedrukt, in de verkoopprijs incorporeren.
Echter, op basis van een vgl van verkopen van gelijkaardige en gelijkwaardige appartementen, heb ik al meermaals vastgesteld dat , bij verkoop, deze "vergoeding" voor hetgeen in het reservefonds zit steeds "wishfull thinking" is. Dus verloren geld voor de verkoper.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#11 , 12 okt 2014 21:45

Het probleem is dat de gecumuleerde en nog niet opgebruikte sommen die men in het reservefonds stopt eigendom blijven van de VME. In feite zou men die bij de "naakte" verkoopprijs moeten kunnen voegen of, anders uitgedrukt, in de verkoopprijs incorporeren.
Echter, op basis van een vgl van verkopen van gelijkaardige en gelijkwaardige appartementen, heb ik al meermaals vastgesteld dat , bij verkoop, deze "vergoeding" voor hetgeen in het reservefonds zit steeds "wishfull thinking" is. Dus verloren geld voor de verkoper.
Zo de syndicus de jaarinventaris correct opstelt, wordt het aandeel van elke mede-eigenaar in het reservefonds nominatief vermeld. Dat zal een verkoopargument worden, omdat het niet meer abstract is. Dat bedrag wordt getransfereerd door de syndicus van de individuele rekening van de verkoper naar de individuele rekening van de koper. En zal in mindering gebracht worden van de komende werken. De notarissen zouden dat bedrag moeten melden in de koopakte, maar dat isd niet verplicht.

Ilenae
Topic Starter
Berichten: 35

#12 , 12 okt 2014 21:58

De notaris zal altijd wel stand van zaken opvragen bij de syndicus. Hij zal de koper dus ook kunnen inlichten, en de prijs van de verkoop zal door de koper allicht bekeken worden in functie van de ouderdom van het gebouw, en de te verwachten kosten. Ik neem aan dat de meeste kopers de staat van de woning zullen bekijken en bevragen voor zij overgaan tot koop. Als je bvb een huis koopt waarvan je weet dat de EPC enorm hoog is, dan weet je bvb dat er nog veel kosten qua isolatie zullen zijn enz.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”