Afschrijvingstabellen - vrijwillige syndicus

Ilenae
Topic Starter
Berichten: 35

Afschrijvingstabellen - vrijwillige syndicus

#1 , 18 mar 2014 10:49

Ik ben als vrijwillig syndicus-mede-eigenaar aangeduid voor een gebouw met 3 appartementen. Het kost me "bloed, zweet en tranen" om de administratie op punt te krijgen. Er is nu een ondernemingsnr.

De boekhouding doe ik op mijn eigen manier, die blijkbaar transparant wordt bevonden door de andere mede-eigenaars.

Toch zit ik met een probleem inzake de afschrijvingstabellen voor de verschillende bouwdelen, zoals bvb de gevel, de lange oprit naar de garages achter het gebouw, de manoeuvreerruimte daar, het dak, de schilderwerken binnen (niet limitatief).

Wie heeft hier voorbeelden van? Ik vind bijna niets terug op het internet inzake percentages, de levensduur..

Ik ben geen boekhouder, maar ken wel wat over de basisprincipes.

Iemand die mij hierin kan helpen?
Alvast oprecht dank
Beste groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 20 mar 2014 16:09

De VME is geen eigenaar van het gebouw en dient dus niets af te schrijven wat onroerend is door bestemming (verwarmingsketel, ...).

Kan wel afgeschreven worden grasmachine, .. . De afschrijving is in feite enkel van belang voor grotere gebouwen waar roerend materieel aanwezig kan zijn.

Ilenae
Topic Starter
Berichten: 35

#3 , 23 mar 2014 10:37