Afschrijvingstabellen - vrijwillige syndicus

Ilenae
Topic Starter
Berichten: 35

Afschrijvingstabellen - vrijwillige syndicus

#1 , 18 mar 2014 10:49

Ik ben als vrijwillig syndicus-mede-eigenaar aangeduid voor een gebouw met 3 appartementen. Het kost me "bloed, zweet en tranen" om de administratie op punt te krijgen. Er is nu een ondernemingsnr.

De boekhouding doe ik op mijn eigen manier, die blijkbaar transparant wordt bevonden door de andere mede-eigenaars.

Toch zit ik met een probleem inzake de afschrijvingstabellen voor de verschillende bouwdelen, zoals bvb de gevel, de lange oprit naar de garages achter het gebouw, de manoeuvreerruimte daar, het dak, de schilderwerken binnen (niet limitatief).

Wie heeft hier voorbeelden van? Ik vind bijna niets terug op het internet inzake percentages, de levensduur..

Ik ben geen boekhouder, maar ken wel wat over de basisprincipes.

Iemand die mij hierin kan helpen?
Alvast oprecht dank
Beste groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 20 mar 2014 16:09

De VME is geen eigenaar van het gebouw en dient dus niets af te schrijven wat onroerend is door bestemming (verwarmingsketel, ...).

Kan wel afgeschreven worden grasmachine, .. . De afschrijving is in feite enkel van belang voor grotere gebouwen waar roerend materieel aanwezig kan zijn.

Ilenae
Topic Starter
Berichten: 35

#3 , 23 mar 2014 10:37

Dank voor uw bericht Luc. Het gaat niet om daadwerkelijke afschrijvingen. Er moet wel een meerjarenbegroting worden opgemaakt. Hiervoor zijn m.i. wel degelijk afschrijvingstabellen nodig om te kunnen berekenen wanneer een kost zich kan voordoen. Die fondsen moeten immers kunnen gespaard worden, elke mede-eigenaar voor zichzelf, of via het reservekapitaal van de VME. Op die manier weet elk wat er in de komende jaren aan kosten aan de gemene delen kan komen.

Reclame

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#4 , 23 mar 2014 17:40

Het zijn inderdaad geen afschrijvingen, maar het aanleggen van provisies voor komende uitgaven. Wel, daarvoor dient het 'reservekapitaal' en een mooi spaarpotje is altijd interessant. Hoeveel dient gespaard te worden moet door de mede-eigenaars worden beslist. In sommige VME's spaart men jaarlijks x euro per aandeel en dit jaarlijks tot wanneer een bepaald bedrag wordt bereikt, dat voldoende wordt geacht om het hoofd te bieden aan bepaalde buitengewone uitgaven

Ilenae
Topic Starter
Berichten: 35

#5 , 24 mar 2014 05:05

Correct Marc. Om de begroting op te maken, zoek ik dus naar de theoretische levensduur van bepaalde bouwdelen, zoals een oprit, een gevel, de schilderwerken van de hall, het dak van het gebouw, dak van de garageboxen enz.. dus de vraag is hoe andere VME's dit bepalen, en of er tabellen zijn die deze weergeven.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 24 mar 2014 10:45

Veel zal afhangen van hoe en met welke materialen deze zaken weden uitgevoerd.
- Uw oprit kan zijn aangelegd met betonklinkers. Die kunnen gemakkelijk 50 jaar en meer meegaan, maar als ze op een slechte ondergrond gelegd zijn kunnen ze al na 1 jaar beginnen verzakken.
- Indien de gevel bepleisterd is kan dat zeer lang meegaan, maar als de werken werden uitgevoerd door een aannemer die dit niet deed volgens de regels van de kunst, kan deze bepleistering al bij de eerste vorst schade ondervinden.
- Schilderwerken in de hall: Hangt ook weer af van de deskundigheid van de aannemer. Gaan gewoonlijk 9 à 10 jaar mee; mogelijks zelfs langer, maar als er een bewoner met vuile vingers langskomt of er zijn een paar onvoorzichtige verhuizers, zal er sneller moeten beschilderd worden.
- Daken: Hangt af van het gebruikte materiaal, maar gewone roofing kan wel 20 à 25 jaar mee.
Modernere materialen gaan nog langer mee. Zal ook afhangen of de daken al of niet regelmatig belopen worden, en ook weer de deskundigheid en de zorg van de aannemer die de dakbedekking heeft geplaatst
Je kan dus niet zomaar met tabellen werken. Een huis is geen boekhouding.
Een deskundige zal regelmatig moeten nakijken hoe de staat van het gebouw is en dan al of niet een vervanging of herstelling aanbevelen.
Mogelijks heb je iets aan deze Nederlandse studie: http://www.eigenhuis.nl/downloads/voorb ... t-mjop.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rgd.nl/fileadmin/redactie/Ac ... ecties.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ilenae
Topic Starter
Berichten: 35

#7 , 24 mar 2014 13:14

Dank Mava105. De website van eigenhuis in Nederland is inderdaad heel informatief. Het mjop in Nederland is een goede zaak. Het zou goed zijn als we hier in Belgie een deskundige zouden hebben die de kwaliteit van de bouwdelen nakijkt en een verslag maakt. Ik weet dat alles afhangt van de materialen die werden gebruikt om de levensduur te bepalen, en dat de ene oprit niet de andere is. Bestaat er dergelijke dienstverlening in België?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 24 mar 2014 13:35

Je kan een architect opdracht geven alles te onderzoeken. Is natuurlijk altijd betalend.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#9 , 26 mar 2014 10:51

Dank Mava105. De website van eigenhuis in Nederland is inderdaad heel informatief. Het mjop in Nederland is een goede zaak. Het zou goed zijn als we hier in Belgie een deskundige zouden hebben die de kwaliteit van de bouwdelen nakijkt en een verslag maakt. Ik weet dat alles afhangt van de materialen die werden gebruikt om de levensduur te bepalen, en dat de ene oprit niet de andere is. Bestaat er dergelijke dienstverlening in België?
Een goede expertise over de huidige praktische stand van zaken terzake is aanwezig bij vzw NICM.

Ilenae
Topic Starter
Berichten: 35

#10 , 12 okt 2014 22:28

Ik denk erover mij aan te melden als lid van deze vzw.
Dank voor de informatie.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#11 , 13 okt 2014 07:13

In die context is het nuttig om het document “De levenscyclus van gebouwen en hun componenten” te lezen, opgesteld door het Brussels Gewest:
http://app.leefmilieubrussel.be/handlei ... T13_NL.pdf

Een aanrader als overzicht is ook:
http://app.leefmilieubrussel.be/handlei ... de_NL.aspx

Ilenae
Topic Starter
Berichten: 35

#12 , 13 okt 2014 15:33

Dank u Luc

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”