beslissingrecht syndicus

pablo1
Topic Starter
Berichten: 43

beslissingrecht syndicus

#1 , 16 mar 2014 19:23

Wanneer misbruikt de syndicus de beslissingsrecht, of gaat de syndicus in de fout bij beslissingsrecht, bij geen dringendheid of gevaar van het gebouw, zonder mede weten van eigenaars, noch besproken op een AV, en achteraf de goedgelovige eigenaars zegt dit was het beste, kwaliteit primeert, goedkoopste, ... .

Vb
- vervangen van lampen door een dure elektrieker, of zijn mensen (waarvan 2/3 van de lampen nog werkt) dit doorrekent aan de VME, met de melding geen andere elektrieker te vinden.
- uitgaven doet boven het afgesproken bedrag beslist is op een AV, zonder de VME te verwittigen.
- contracten tekenen of wijzigen van leverancier voor X jaren zoals dienstenfirma's poetsdienst, onderhoudsfirma liften ect.... zonder mede weten van de VME, noch offertes heeft voorgelegd voor deze firma's of besproken heeft op een AV
- één of geen offerte heeft op een AV met de mede deling "geen aannemers te vinden", dus bewoners voor voldongen feiten zet, terwijl hij één jaar heeft gehad om offertes op te vragen.

Begrijpelijk dat hij wel beslissingsrecht heeft
voor een lekkend dak , ( = zo snel mogelijk laten herstellen)
voor een ondergelopen kelder (= laten leegpompen)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Myriam2
Berichten: 29

#2 , 16 mar 2014 19:39

In mijn vorige eigendom hebben wij maar liefst 5 syndicussen gehad in 16 jaar tijd!

Ik herken de zaken die u aanhaalt. Bij 3 van de 5 hebben wij o.a. die problemen gehad en 2 van die 3 hebben ons opgelicht (reservefonds weg door zich failliet te laten verklaren en de andere was verwikkeld in een grote oplichtingszaak waar meer dan 100 gebouwen de dupe van waren).

De kans is ook heel groot dat hij een percentage heeft bij de aannemer/firma die hij dan aanwijst voor de job! Onder het mom dat er geen andere te vinden waren.

Ik woon nu ergens anders (ook eigendom) en dezelfde problemen. Er worden geen aannemers gevonden en als ik er zelf bel staan ze hier binnen de week om een offerte te maken.

Door het verleden wist ik dus hoe laat het was en ben er zelf aan begonnen en dat mag de bedoeling niet zijn als je een syndicus hebt! Waar betaal je hem anders voor?

Als eigenaar heb je recht om zelf aannemers aan te brengen en ik zou dan ook van dat recht gebruikmaken. Anders ga je dit gegarandeerd nog meemaken.

Op de juridische kant van je vragen kan ik geen antwoord geven want ik ben maar een gewone eigenaar.

Ik raad u aan om een andere syndicus te zoeken en deze aan de deur te zetten als zijn termijn verstreken is (dat staat normaal gezien duidelijk in het verslag van de AV = bij ons is dat een jaar).

Je moet wel een meerderheid hebben om hem aan de deur te zetten en ik raad u aan om ruim op voorhand offertes aan te vragen bij andere syndicussen en de kleine lettertjes te lezen. Soms vragen ze erg veel geld voor briefwisseling, extra vergaderingen enz ... Maar dat staat er dan erg klein in.

Een syndicus kost uiteraard geld maar soms is het te gek voor woorden wat ze als extra kosten aanrekenen!

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”