Geen meerderheid voor het leggen van een nieuw dak. Wat nu?

Myriam2
Topic Starter
Berichten: 29

Geen meerderheid voor het leggen van een nieuw dak. Wat nu?

#1 , 16 mar 2014 16:23

Ik ben sedert mei 2013 eigenaar van een appartement in een klein appartementsgebouw (6 appartementen).

Er moet betonrot vervangen worden (terrassen + dakranden) en dat wist ik voordat ik het kocht (verslag syndicus).

Nu heb ik offertes opgevraagd (syndicus doet niks en zal eind dit jaar dan ook vervangen worden) en ik heb het dak laten nakijken of het betonrot het gevolg is van een mankement aan het dak.

Uit het onderzoek bleek dat het dak versleten is (21 jaar oud). Lekken doet het nog niet maar er zijn plaatsen gekrakkeleerd zoals wij zeggen en er zou lucht op bepaalde plaatsen onder de dakbedekking zitten.

Ik heb dan 3 dakwerkbedrijven laten komen om hun bevindingen eens te horen en ik krijg overal hetzelfde antwoord! Er zijn offertes opgemaakt + uitleg!

Het dak is versleten en stukken herstellen doen ze niet omdat water dan een andere weg zoekt bij zo'n oud dak. Het is echt een kwestie van geringe tijd.

Het dak zou dan ook ineens geïsoleerd moeten worden omdat het tegen 2020 een verplichting is.

Nu komt het probleem.

De meerderheid van de eigenaars wil de werken niet uitvoeren omdat het nog niet lekt. Ze hebben geen geld.

Ik heb contact gehad met de syndicus en die heeft me gezegd dat zoiets moeilijk ligt maar dat hij niks kan doen als er geen 75% akkoord is.

Daar was de kous dan ook mee af!

Ik heb daar verleden jaar een splinternieuwe keuken in laten zetten, overal valse plafonds (in hout) en gordijnkasten!

Als er een lek komt mag ik mijn plafonds gaan uitbreken ...

Volgens 1 van de dakwerkbedrijven zou de verzekering ook moeilijk doen omdat het een oud dak betreft en niet onderhouden is.

Wat kan ik nu ondernemen? Wachten tot het lekt (en dan moet er nog een nieuw dak op omdat het versleten is) lijkt me geen optie omdat mijn inboedel erg zwaar beschadigd zal worden.

Wat raden jullie mij aan aub?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 16 mar 2014 19:34

Als er een lek komt mag ik mijn plafonds gaan uitbreken ...
En dan moet de vereniging van mede-eiegnaars alle kosten vergoeden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Myriam2
Topic Starter
Berichten: 29

#3 , 16 mar 2014 19:42

Als er een lek komt mag ik mijn plafonds gaan uitbreken ...
En dan moet de vereniging van mede-eiegnaars alle kosten vergoeden.
Ik zou dit het liefst willen vermijden natuurlijk. Het appartement is 6 maanden geleden ingericht.

Reclame

chantika
Berichten: 961

#4 , 16 mar 2014 20:38


Ik zou dit het liefst willen vermijden natuurlijk. Het appartement is 6 maanden geleden ingericht.

Ik versta dit ook, het was zelfs beter geweest om eerst het dak te vernieuwen en dan pas een nieuw plafond te plaatsen.


Maar ik versta de andere mede-eigenaars ook. Ze zitten al met de kosten voor de terrassen en nu komt dat dak er bij. Het beste wat je nu kan doen is niet teveel op het dak lopen. Zeer goed in de gaten houden op lekken, lekken ontstaan meestal na een strenge vorst periode. Als je voor een lange periode van huis bent iemand van de familie af en toe eens laten kijken of alles nog in orde is.

De mede-eigenaars aangetekend op de hoogte brengen van de toestand van het dak.

Myriam2
Topic Starter
Berichten: 29

#5 , 16 mar 2014 20:48


Ik zou dit het liefst willen vermijden natuurlijk. Het appartement is 6 maanden geleden ingericht.

Ik versta dit ook, het was zelfs beter geweest om eerst het dak te vernieuwen en dan pas een nieuw plafond te plaatsen.


Maar ik versta de andere mede-eigenaars ook. Ze zitten al met de kosten voor de terrassen en nu komt dat dak er bij. Het beste wat je nu kan doen is niet teveel op het dak lopen. Zeer goed in de gaten houden op lekken, lekken ontstaan meestal na een strenge vorst periode. Als je voor een lange periode van huis bent iemand van de familie af en toe eens laten kijken of alles nog in orde is.

De mede-eigenaars aangetekend op de hoogte brengen van de toestand van het dak.
Toen ik het kocht hebben ze mij tijdens de eerste AV gezegd dat het dak 10 jaar geleden vernieuwd was en ik geloofde ze. Nu ik zelf iemand heb laten komen blijken ze zich vergist te hebben! Het dak van de garages is 10 jaar oud en het dak van het appartementsgebouw ligt er 21 jaar op. Ze hebben de factuur teruggevonden.

De eigenaar waar ik het van gekocht heb heeft er maar 3 jaar gewoond dus die wist van niks. Hij verhuisde omdat er een kindje op komst was dus ik stelde me geen vragen.

Ok, misschien mijn fout maar ik veronderstel nog altijd dat ze een gebouw onderhouden en niet van dat het hun probleem niet is omdat ze niet onder het dak wonen.

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 16 mar 2014 21:19

Dit al eens lezen :
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=32560" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”