syndicus beslist zelf...

chipz
Topic Starter
Berichten: 26

syndicus beslist zelf...

#1 , 11 mar 2014 19:59

Lang verhaal kort:
Brand in de kelder van appartementsgebouw
Resultaat: electriciteit moet volledig vernieuwd worden (alles doorgebrand)

Tijdens spoedvergadering diezelfde dag horen we van de syndic dat er verschillende electriciens zullen worden gecontacteerd voor offertes (wij mogen zelf ook electriciens voorstellen). Met grooooooote overtuiging melden ze ons dat ze ons die offertes gaan voorleggen van zodra ze die hebben want zij mogen die opvragen maar NIET zelf beslissen welke ze nemen. Ok, klinkt goed...

MAAR, krijgen we vandaag brief in de bus met een gekozen electricien, de planning van deze week en volgende week (alles staat dus al vast wat en wanneer die gaat komen werken). Die komt uit teuttereweutere (leopoldsburg) terwijl de werken hier in antwerpen te doen zijn... in antwerpen zijn er geen electriciens of wat???
Dus allé ik heb hier het gevoel dat er onder één hoedje gespeeld is geweest en wij daar de dupe van gaan zijn...

Maarja, alles is al geregeld blijkbaar...wie ben ik om daar nu tegen in te gaan en te zeggen dat ik niet akkoord ga met hun voorstel?!

Kan dit ook zomaar dat die uiteindelijk zelf beslissen over welke elentrieker er moet komen... mijn man had gisteren iemand laten komen die wij kennen en blijkt dat er al iemand is...maken wij onszelf belachelijk natuurlijk!
Echt niet tevreden momenteel.................

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 mar 2014 20:27

Indien door deze brand het hele gebouw zonder stroom zit, mag (moet) syndicus dringende en bewarende maatregelen nemen. Wat ga je doen als een huurder schadevergoeding eist omdat er 14 dagen getreuzeld wordt met de herstelling?
Ik Heb bijna 30 jaar lang onderhoud gedaan van Horecagebouwen, en daar is gebleken dat aannemers in Antwerpen doorgaans duurder uitvallen. Ik liet voor Antwerpen zelfs aannemers aanrukken van uit St-Truiden, Bree of Dendermonde. (allemaal toch niet bij de deur)

chipz
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 11 mar 2014 20:50

er is nu een tijdelijke oplossing zodat we eigenlijk geen last ondervinden. Maar inderdaad de grote échte werken worden best nog ASAP uitgevoerd... en ik heb daar niks op tegen...maar als ze beloven en volmondig 'nee' zeggen als we vragen of zij beslissen wie er komt... dan vind ik het niet meer dan fair dan dat ze gewoon enkele offertes voorleggen, zoals ze beloofd hadden. Echt, ik zie ze daar nog alletwee zitten schudden met hun hoofd en beweren dat zij als syndicus niet 'mógen' beslissen, blabla...
Nu lijkt het alsof het 'achter onze rug' geregeld wordt. Ach soit, ik ging er wel van uit dat ze die maatregelen nemen voor 'ons eigen goed' maar het voelt gewoon verkeerd als je niet kan vergelijken. Hoe weet ik nu dat zij het voordeligste hebben gekozen voor 'ons'??

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 12 mar 2014 08:50

Voordeligste voor jullie? Het is toch de blokpolis die alle brandschade vergoedt?

chipz
Topic Starter
Berichten: 26

#5 , 12 mar 2014 20:02

ja omwille van het feit dat wij ineens onze oude installatie van de meters laten veranderen (was niet nodig maar hebben daar ineens voor gekozen wel).
Die meters én de aansluiting ervan (ook meteen gedaan door die mens die zij nu gekozen hebben) moeten wij dus wél betalen want die vallen niet onder verzekering aangezien er niks kapot is daaraan.... maakt dat we toch een 500€ uit eigen zak moeten betalen. En ok dat wisten we, maar "vergelijken" hebben we dus niet mogen doen, ik heb er dus als leek geen flauw idee van of we hier een goede zaak mee doen of niet.................. snap je?
Dat wringt gewoon een beetje das al. Nuja, een mens van vandaag voelt zich mss wat te snel achterdochtig of int zak gezet, maar hadden ze gewoon eventjes een paar offertes laten zien zoals ze beloofd hadden dan had het zo geen drama geweest.

Geloof me, dan ben ik in deze 'blok' nog het minste achterdochtig!! Je moet die anderen eens horen afgeven op de syndicus :shock: die gaan er echt van uit dat die mensen niks anders doen dan geld in hunne zak steken... :oops: :oops:

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 13 mar 2014 08:28

“Art.577-8...§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :...4° alle bewarende maatregelen te treffen en alle daden van voorlopig beheer te stellen...”(Burgerlijk Wetboek).

‘electriciteit moet volledig vernieuwd worden (alles doorgebrand)’

Dit kan binnen redelijke grenzen en voorwaarden het stellen van bewarende maatregelen en het treffen van daden van voorlopig beheer vereisen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”