Aanbouw veranda ?

simeon
Topic Starter
Berichten: 38

Aanbouw veranda ?

#1 , 11 mar 2014 11:53

Hi all,

Gisterenavond kom ik thuis en zie dat de buurman plots een verlenging heeft gebouwd aan zijn (al dan niet legale) achtebrouw.
We hebben alle smalle tuintjes dus elk streepje zon is mooi meegenomen.
Dit gedrocht zal mijn zon 's avonds echt beperken en bij de buurvrouw is het gewoon lelijk (met ijzerdraad afgewerkt).
Op de foto kan je zien wat er is gebeurd.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/544 ... .04.19.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb reeds een aanvaring gehad met de buren en buiten het feit dat ze geen Nederlands spreken zijn ze enorm opvliegend en zullen vermoedelijk niet openstaan tot dialoog over het verwijderen.
Momenteel heb ik een navraag lopen bij het kadaster om te kijken tot waar ze mogen bouwen.
Mijn vraag is dus: kan je dit zomaar bouwen of behoort dit ook tot de beperkingen die het kadaster oplegt ?

Bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mar 2014 12:30

Regeling vanaf 1 december 2010

Voor veranda’s, aangebouwde garages, aangebouwde carports, bijkeukens,… met een maximale hoogte van 4 meter is de vergunningsplicht vanaf 1 december 2010 vervangen door de meldingsplicht.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 11 mar 2014 14:04

Mogelijks is er een maximale achteruitbouwzone. Informeer eens bij de bouwdienst vn uw gemeente

Reclame

lucas123
Berichten: 483

#4 , 11 mar 2014 14:16

Interessante site van de overheid over oa bijbouwen:
http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... Uitbreiden" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 13 mar 2014 08:24

“Art.2.1.Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende handelingen :...11° van het hoofdgebouw vrijstaande niet voor verblijf bestemde bijgebouwen, met inbegrip van carports, in de zijtuin tot op 3 meter van de perceelsgrenzen of in de achtertuin tot op 1 meter van de perceelsgrenzen. De vrijstaande bijgebouwen kunnen in de achtertuin ook op of tegen de perceelsgrens geplaatst worden als ze tegen een bestaande scheidingsmuur opgericht worden en als de bestaande scheidingsmuur niet gewijzigd wordt. De totale oppervlakte blijft beperkt tot maximaal 40 vierkante meter per goed, met inbegrip van alle bestaande vrijstaande bijgebouwen. De hoogte is beperkt tot 3 meter...”(16 JULI 2010. - Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is).

Bevraag u verder bij de gemeentelijke stedenbouwkundige ambtenaar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

simeon
Topic Starter
Berichten: 38

#6 , 17 mar 2014 11:30

Ik heb dus de gegevens opgevraagd bij het kadaster en wat blijkt, dat hij al 2 achterbouwen heeft staan die er niet mogen staan.
Hoe vervelend het ook is, ik ga hem voor de keuze stellen, veranda afbreken of het verder afhandelen met de officiële diensten.
Naar ik vermoed zullen ze dan gewoon alles moeten afbreken ...

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 17 mar 2014 22:29

Ik denk dat u best gewoon de overheid zijn werk laat doen.
Stedenbouwkundige dienst doet controle en zal afbraak bevelen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”