Oude facturen recht te zetten?

kris999999
Topic Starter
Berichten: 2

Oude facturen recht te zetten?

#1 , 06 mar 2014 18:20

Ik heb een kleine studio die wordt verhuurd aan een 'mensenschuwe' gepensioneerde.
De verwarming van deze studio wordt berekend aan de hand van caloriemeters. Jarenlang kreeg ik na de eerste doortocht van de meteropnemers de mededeling dat ze geen opname hadden kunnen doen wegens afwezigheid huurster, en dat ze op een andere vaste dag terugkwamen. Huurster werd telkens geïnformeerd. Nadien hoorde ik er niets meer over ...
Een jaar geleden werden nieuwe caloriemeters geplaatst. De huurster heeft toen voor het eerst 'vreemden' moeten binnenlaten.
Wat blijkt nu?
- Ze verwarmt niet via de radiatoren, maar met een straalkacheltje op electriciteit.
- Het verbruik van de verwarmingsradiatoren is dus quasi nihil.
- De voorbije jaren heeft de syndicus, omdat de caloriemeter-opnemers niet binnengeraakten, telkens gewoon het gemiddelde verbruik van de andere eigenaars doorgerekend, zowat 600 euro/jaar. Dit werd betaald in de algemene kosten bij mijn deel van de kosten.
- Het reële verbruik bedraagt slechts 20 tot 30 euro/jaar. OIk heb dus de voorbije 5 jaar zowat 3000 euro teveel betaald via de syndicus, zonder te weten dat het telkens om een gemiddelde ging omdat de huurster de opnemers niet binnen liet.
Mijn vraag: kan ik dat bedrag recupereren? Volgens de syndicus niet. Dat is immers al verrekend via de privatieve aanrekening van de kosten. En hij kan dat toch niet allemaal laten herrekenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 mar 2014 19:55

Wie betaald de verwarmingskosten? Jij of reken je ze door aan de huurder? Indien de huurder , is er toch geen probleem.

Sirkii
Berichten: 5410

#3 , 06 mar 2014 20:08

De calorimeters worden gebruikt om de totale uitgaven van de verwarming te delen over alle eigenaars. Als uw aandeel zou zakken zou het aandeel van de andere appartementen een beetje moeten stijgen om de totale uitgave te dekken. Géén beginnen aan dus en - zoals mava105 schrijft - is dit toch een kost voor de huurder.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 06 mar 2014 20:10

Tenzij studio verhuurd is "alles in"

Sirkii
Berichten: 5410

#5 , 06 mar 2014 21:11

Tenzij studio verhuurd is "alles in"
Dan was in de huurprijs de "normale" verwarmingskost voorzien. 5-600€ per jaar voor een studio met gemeenschappelijke verwarming is "normaal".

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 07 mar 2014 09:47

Mijn vraag: kan ik dat bedrag recupereren? Volgens de syndicus niet. Dat is immers al verrekend via de privatieve aanrekening van de kosten. En hij kan dat toch niet allemaal laten herrekenen?
Neen.

U is akkoord gegaan met de afrekening van de verwarmingskosten (= toekennen van het forfaitaire bedrag). U zou moeten gezien hebben dat GEEN werkelijke opname van het verbruik werd gedaan. U staat in voor de gevolgen daarvan.

kris999999
Topic Starter
Berichten: 2

#7 , 07 mar 2014 16:29

Ik ben verhuurder en verhuur de studio 'alles inbegrepen'. Huurster is geen welgestelde dame, ik verhuur dus aan een vrij sociaal tarief en betaal alle kosten voor elektriciteit, gas, water, enz.
Elk jaar was er een opname van de caloriemeters, omdat de huurster de eerste keer nooit thuis was werd ik telkens geïnformeerd dat er een tweede opname zou doorgaan, en informeerde de huurster opnieuw van de nieuwe datum. Ik ging er vanuit dat het gefactureerde bedrag via de globale kostenaanrekening door de syndicus correct was op basis van de meteropname, maar die is dus jarenlang niet gebeurd. Er werd - zonder dat ik hierover ooit op de hoogte werd gebracht - elk jaar een bedrag aangerekend dat overeen kwam met het gemiddelde verbruik van een studio in het appartementsblok. Op de afrekening stond ook nooit een vermelding dat het om een gemiddeld bedrag ging, alleen x/yste van de energie (gas)factuur.
In werkelijkheid werd er al die jaren niet met de radiator (gas) verwarmd, wel met een straalkachel op elektriciteit waarvoor ik apart betaal.
Komt neer op een teveel betaald bedrag van ca. 600 euro/jaar.

Sirkii
Berichten: 5410

#8 , 07 mar 2014 21:04

Nogmaals; het zijn de andere eigenaars in het appartementsblok die dank zij uw situatie samen een korting van 600 euro per jaar gekregen hebben (want de syndic verdeelt gewoon het TOTAAL van de kosten volgens de verkregen verdeelsleutels. De syndic treft géén fout want hij gebruikt de meetstaten zoals verkregen van de calorimeteropnemer. De bedragen proberen vorderen van de andere appartementen lijkt me ook niet realistisch.

Verhuur aan de volgende huurder exclusief kosten : je zet de huurder aan tot zuinigheid en komt zelf niet voor verassingen te staan. Verlaag de huur wel met de gebudgetteerde kosten voor verwarming, water en electriciteit.

aceke
Berichten: 138

#9 , 08 mar 2014 08:41

Ts bedoelt dat hij 600€ elk jaar betaald terwijl er geen centrale verwarming gebruikt word over het gebouw maar dat de huurster elektrisch verwarmt

Sirkii
Berichten: 5410

#10 , 08 mar 2014 21:01

Ts bedoelt dat hij 600€ elk jaar betaald terwijl er geen centrale verwarming gebruikt word over het gebouw maar dat de huurster elektrisch verwarmt
Ts heeft inderdaad te veel betaald en de andere appartementen daardoor (een beetje) te weinig. De optelsom van alle betalingen elk jaar dekt immers de verwarmingskosten van dat jaar.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”