1) kan de syndicus (zonder voorafgaande beslissing van de VME) buiten zijn normale vergoeding kosten aanrekenen voor de tijd besteed aan het overzetten van gegevens uit het "oude" boekhoudsysteem naar het "nieuwe rekeningstelsel"?
Ja, maar met mate, vermits hij het “oude” systeem grondig kent.[/quote]
2) indien 1) niet negatief beantwoord: aangezien het gebouw slechts 16 appartementen telt volstaat een vereenvoudigde boekhouding; kan de syndicus dan kosten aanrekenen voor het overschakelen naar een volledig boekhoudingssysteem gebaseerd op het nieuwe verplichte rekeningstelsel voor gebouwen met meer dan 20 appartementen (dat dus niet wettelijk verplicht is in dit geval)?
Ja, mits hij zijn maandelijks ereloon verminderd (overheadkosten voor kleine VME zijn verminderd, want eenzelfde systeem voor kleine en grotere VME).
Het nieuwe boekhoudingsysteem is van toepassing op ALLE VME, tenzij de AV vooraf anders beslists voor de VME van minder dan 20 appartementen
Art. 577-8 § 4 17°
(…) Elke mede-eigendom die met uitzondering van de kelders, de garages en de parkeerplaatsen minder dan twintig kavels omvat, mag een vereenvoudigde boekhouding voeren (…)
Uit deze bepaling volgt dat de vereenvoudigde boekhouding mag, maar niet moet. Het is in het belang van de syndicus om slechts één boekhoudingssysteem te hebben.
Persoonlijk ben ik van mening dat het op termijn loont voor kleinere VME de gewone boekhouding (KB 12.07.2012) te gebruiken, en niet de vereenvoudigde boekhouding.