werk- en reservekapitaal

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

werk- en reservekapitaal

#1 , 25 feb 2014 11:38

Goede middag,
ik vind geen info op deze site ivm vernoemde kapitalen nl :
wat gebeurd er met het geld dat ik maandelijks betaald heb voor zowel het werkings- als het reserverkapitaal
als ik mijn woning verkoop ??
Ik zeg er bij nadat ik alles betaald heb wat tot de dag van de beschrijving nog open stond?
Ik hoop dat ik een klein beetje verstaanbare uitleg kan verkregen met eventueel de art nrs van de wet
veel dan en beleefde groeten
Swatje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 feb 2014 12:42

Na afrekening en aanzuivering van de rekening zal je het saldo van het werkingskapitaal terug betaald krijgen.
Het reservefonds blijft echter verbonden met het gebouw, en krijg je dus NIET terug. Het dekt bvb de sleet die is opgetreden gedurende de jaren dat je zelf mede-eigenaar was. Wil je wel je geld terugzien, moet je het zelf onderhandelen met de koper van uw appartement

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#3 , 26 feb 2014 21:55

Mava, veel dank
merci

Reclame

TELENET
Berichten: 78

#4 , 26 feb 2014 23:40

Nog een vraagje:
Onze syndicus plaats ieder jaar een punt op de agenda van de AV voor het opvragen van een reserve kapitaal.
De meerderheid van de mede-eigenaars eist dat de commissaris van de rekeningen en de Raad van Mede-eigenaars beoordelen of het nodig is of niet het op de agenda te plaatsen.
De syndicus beweert dat hij wettelijk verplicht is het op de agenda te plaatsen.
Heeft hij gelijk?. Waar is de wettelijke tekst terug te vinden

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 27 feb 2014 09:23

Nog een vraagje:
Onze syndicus plaats ieder jaar een punt op de agenda van de AV voor het opvragen van een reserve kapitaal.
De meerderheid van de mede-eigenaars eist dat de commissaris van de rekeningen en de Raad van Mede-eigenaars beoordelen of het nodig is of niet het op de agenda te plaatsen.
De syndicus beweert dat hij wettelijk verplicht is het op de agenda te plaatsen.
Heeft hij gelijk?. Waar is de wettelijke tekst terug te vinden
JA, hij heeft gelijk.

Zie hierna Art. 577-6 §3 BW (2de zin) en Art. 577-6 §3 BW (volledig):
Art. 577-6. § 3. (…). De syndicus agendeert de schriftelijke voorstellen die hij heeft ontvangen van de mede-eigenaars, van de raad van mede-eigendom of de deelverenigingen zonder rechtspersoonlijkheid, ten minste drie weken vóór de eerste dag van de in het reglement van mede-eigendom bepaalde periode waarin de gewone algemene vergadering moet plaatsvinden. (…)
Art. 577-6. § 4.
Te allen tijde kunnen één of meer mede-eigenaars, dan wel de raad van mede-eigendom zo er een is, de syndicus de punten meedelen waarvan zij willen dat ze op de agenda van een algemene vergadering worden geplaatst. Die punten worden door de syndicus in aanmerking genomen, overeenkomstig artikel 577-8, § 4, 1°, 1-1. Kunnen die punten evenwel niet op de agenda van die vergadering worden geplaatst, rekening houdend met de datum waarop de syndicus het verzoek daartoe heeft ontvangen, dan worden ze op de agenda van de daaropvolgende algemene vergadering geplaatst.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”