dublexappartement maar wel 2 kavels

Yozef
Topic Starter
Berichten: 7

dublexappartement maar wel 2 kavels

#1 , 22 feb 2014 18:12

Beste,

Ik ben nieuw op deze forum.
Ik heb een vraag waarop ik niet direct een antwoord op weet.


Ik heb onlangs een dublexappartement gekocht die bestaat uit 2 kavels.
Boven kavel 25 en onder kavel 15.

Omdat de kosten hoog zijn ( ik moet nl alles 2 keer betalen zoals ereloon , onderhoud en brandverzekering..) heb ik besloten deze door te verkopen in stukken ( per kavel).

Kavel 15= living, keuken en wc
Kavel 25= 3 slaapkamers, wc, douche


Is het mogelijk om deze 2 kavels appart te verkopen, mits ik bij kavel 15 een slaapkamer + een douche plaats en
bij kavel 25 een keuken installeer.


Mag ik deze werken zelf uitvoeren? of moet ik toestemming voor vragen aan de gemeente?


kan iemand mij hierbij helpen aub?

Alvast dank
Laatst gewijzigd door Yozef op 22 feb 2014 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 22 feb 2014 18:31

Waarom moet u dubbel betalen?
Wat staat er in de akte wat het aantal aandelen betreft.
Wat staat er in het contract met de syndicus?

Yozef
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 22 feb 2014 19:19

Dit is het antwoord van de syndicus:
Geachte

 

De reden waarom er twee keer is aangerekend is omdat kavel 15 een aandeel heeft in de kosten in de kosten (bij rekening 6651 Voorbouw – Onderh. Groene Zone ) van 100/13150ste. Kavel 25 heeft ook een aandeel in die kosten van 100/13150ste

 

Voor het ereloon beheer is ook hetzelfde geval, maar de verdeelsleutel i.e. het aandeel van kavel 15 is 1/128ste en die van kavel 25 is ook 1/128ste.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 22 feb 2014 19:21

Bent u zeker dat er in ZIJN overeenkomst per kavel staat en NIET per appartement?

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 22 feb 2014 19:25

U wijzigt de bouwvergunning dus zal u zeker toestemming moeten hebben van de gemeente en eveneens van de AV met een 4/5 meerderheid ( bij mijn weten).
lees om te beginnen de basisakte eens na en kijk hoe alles daar omschreven is. Appartement of kavel?

Yozef
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 22 feb 2014 19:40

Het zijn 2 kavels.

Ik heb rondgevraagd bij familie en zij hebben mij gezegd dat als het om 2 verschillende kavels gaat, je normaal recht op hebt om ze appart teverkopen.

Sirkii
Berichten: 5410

#7 , 22 feb 2014 19:57

Zoals hierboven reeds geschreven moet je er de basisakte bij halen om de situatie uit te klaren. Als het in de originele basisakte ging om 2 appartementen (die door en vorige eigenaar samengegooid warden tot één groot appartement) dan kan je'r weer 2 appartementen van maken. Dit samengooien is ook de reden dat je 2 keer ereloon etc betaalt want de andere eigenaars hebben gekocht op basis van de in de basisakte beschreven lastenverdeling (dus samengooien van appartementen mocht niet leiden tot minder "appartementen" (of kavels) voor wat ereloon etc betrof.

Mogelijks is er één addertje onder het gras : als via notaris de 2 appartementen herschreven werden tot één appartement (om belasting 2e verblijf etc te vermijden) dan zal er een verkavelingswijziging nodig zijn om er weer 2 appartementen van te maken. Volgens mij heb je hier géén AV beslissing voor nodig omdat voor de AV er niets verandert.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 22 feb 2014 20:02

Mogelijks heeft één van de vroegere eigenaars 2 boven elkaar liggende kavels samengevoegd. tot één duplex.
Als ze kadastraal tot één kavel zijn samengevoegd, zal je een bouwtoelating moeten aanvragen voor de opsplitsing..
In de basisakte is deze duplex waarschijnlijk nog gekend als 2 kavels, omdat de basisakte en de betreffende quotiënten niet werden aangepast. Je zal dan ook algemene kosten betalen voor deze 2 kavels. Als deze kavels nu in de basisakte zouden zijn samengevoegd zouden ook de quotiënten zijn samengevoegd, zodat de uiteindelijke gemeenschappelijke kosten dezelfde zouden zijn als deze voor 2 kavels.

Yozef
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 22 feb 2014 21:07

Wat kan ik nu best doen?

Met de basisakte naar notaris gaan voor informatie? Of naar de syndicus voor uitleg?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 22 feb 2014 21:09

Wat kan ik nu best doen?

Met de basisakte naar notaris gaan voor informatie? Of naar de syndicus voor uitleg?
Antwoord staat op uw aanslagbiljet onroerende voorheffing.
Twee kavels = twee aparte KI's
Een kavel= één KI
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Yozef
Topic Starter
Berichten: 7

#11 , 22 feb 2014 21:44

Wat kan ik nu best doen?

Met de basisakte naar notaris gaan voor informatie? Of naar de syndicus voor uitleg?
Antwoord staat op uw aanslagbiljet onroerende voorheffing.
Twee kavels = twee aparte KI's
Een kavel= één KI

Dus als ik het goed begrijp , als op de aanslagbiljet 2 kavels staan , dan mag ik het in principe appart verkopen. Of begrijp ik het verkeerd?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#12 , 22 feb 2014 22:42

Wat kan ik nu best doen?
Met de basisakte naar notaris gaan voor informatie? Of naar de syndicus voor uitleg?
Naar de notaris gaan met de basisakte ...

Yozef
Topic Starter
Berichten: 7

#13 , 25 feb 2014 20:45

Hallo
Ik ben naar de dienst kadaster geweest. Ze hebben mij gezegd
Dat het om 2 verschillende kavels en dus appart verkocht mag worden.
Ze hebben een blad meegegeven met wat informatie over het pand.

A1.2/15.25
Dus A:appartement
1:eerste verdieping
2:tweede verdieping
15:kavel 15
25:kavel 25

Ik vroeg ook dat als ik ze appart verkoop boven nog een keuken en beneden een douche moet laten plaatsen.
Hiervoor hebben ze me doorverwezen naar diens stedenbouw.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 26 feb 2014 11:23

Voor nieuwe badkamer of keuken heb je geen bouwtoelating nodig. Waarschijnlijk zitten nog alle aan-en afvoerleidingen op hun plaats en werden enkel de toestellen weggenomen. Ik zou wel de VME van uw intenties op de hoogte brengen.

Yozef
Topic Starter
Berichten: 7

#15 , 26 feb 2014 15:31

Vme ? Waar staat dat voor?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”