Gemeenschappelijke muur staat op instorten!

Kim M.
Topic Starter
Berichten: 19

Gemeenschappelijke muur staat op instorten!

#1 , 22 feb 2014 15:37

Een vriend van mij zit met een moeilijke situatie.

Hij woond in een steegje waarbij het stukje doorgang voor zijn gevel van hem is.

Naast die doorgang staat er een gemeenschappelijke muur met aan de andere kant de tuin van de gebuur.

De muur zou gemeenschappelijk zijn omdat de deksteen langs de 2 kanten afloopt.
De gebuur heeft in de tijd in zijn tuin beton gegoten waardoor deze druk gezet heeft tegen de muur en deze vermoedelijk schuin is komen te staan.
Nu maakt mijn vriend zich zorgen dat deze gemeenschappelijke muur op zijn gevel gaat vallen. Hij heeft het probleem aangekaart met de gebuur en deze zegt doodleuk dat hij wel zal wachten tot de muur omvalt. :roll:

Als deze gemeenschappelijke muur omvalt tegen de gevel van mijn vriend zijn ze dan alle 2 voor de helft verantwoordelijk voor de kosten van zijn gevel? Kan hij eventueel een expert aanstellen om vast te leggen dat deze muur schuin gezakt is door een fout van de gebuur?



Bij voorbaat dank!


Kim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 22 feb 2014 20:12

Indien uw vriend van mening is dat de muur moet worden heropgebouwd en de buur wil het niet dan zal de vrederechter moeten oordelen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 22 feb 2014 21:53

Zijn verschillende zaken.
De schade aan de gevel wordt betaald door diegene die aansprakelijk is voor het laten vallen van de muur op de gevel.
De kosten van een gemene muur kunnen voor beide eigenaars zijn indien de schade (oorzaak) te wijten is aan ? indien ze te wijten is aan druk door beton dan zal er een oorzakelijk verband tussen beton, schuin staan en val met schade aan gevel moeten bewezen worden.
Indien de muur te paard staat en een van de eigenaars herbouwd die kan hij vragen dat de andere eigenaar 1/2 betaald indien deze niet betaald blijft de muur gemeen maar mag de niet betalende eigenaar er niets mee doen.

Reclame

Kim M.
Topic Starter
Berichten: 19

#4 , 25 feb 2014 01:56

Handig, dus als de muur omvalt is mijn vriend niet verplicht om mee te betalen voor een nieuwe muur? Want eigenlijk heeft hij van deze muur geen enkel nut.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 25 feb 2014 14:05

Als de muur omvalt en het is een gemeenschappelijke muur dan moet hij de helft betalen, tenzij kan worden BEWEZEN dat hij door een fout van de buur is omgevalen en niet wegens ouderdom.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Kim M.
Topic Starter
Berichten: 19

#6 , 27 feb 2014 00:51

Dat is waarschijnlijk het probleem, het zal waarschijnlijk een combinatie zijn van ouderdom en een fout van de buur. Kan hij eventueel een aangetekende brief sturen naar de buur met een prijsofferte van het herbouwen. Zodat wanneer de gebuur hier niet op reageert mijn vriend later bewijs heeft dat hij de gevaarlijke situatie wilde rechtrekken maar de gebuur niet wilde meewerken. En zodoende de gebuur 100% moet opdraaien voor de kosten van de gevel en andere schade? (Eventueel voorbijgangers waar de muur kan opvallen enzovoort)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”