waterfaktuur gedeeld door alle mede-eigenaars

m jansen
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: merksem

waterfaktuur gedeeld door alle mede-eigenaars

#1 , 11 jul 2007 23:42

geachte,

ik bezit een mede-eigendom aan zee waar ong 850 caravanpercelen en 150 chaletpercelen aanwezig zijn volgens de basisakte(1969) bezitten eigenaars van chaletperceel een eigen watermeter en moet het waterverbruik van de gemeenschappelijke delen en de caravanpercelen betaald worden door de ganse mede-eigendom (dus ook de chalets)wel staat er vermeld in de basisakte dat het enkel gaat om waterverbruik voor het bereiden van voedsel en persoonlijke hygiene (in 1969 hadden caravans geen eigen toilet en douce&bad wasmichine ed) men spreekt toch van een gemeenschappelijke faktuur voor 2006 van ?40.500.
men is al 3j bezig met de voorbereiding van een nieuwe basisakte maar er komt weinig schot in de zaak. aangezien nu de watervfaktuur tevens de belasting op afvalwaters ed voorziet betaal ik niet alleen het water van mijn caravanvrienden maar ook nog eens hun belastingen op afval&opp waters + bovenop mijn eigen waterverbruik+meter.

ik zou graag voorstellen om de gemeenschappelijke delen te voorzien van een watermeter zijnde: enkele toilet-douche blokken / wasserette / zwembad. en deze opnames van de meters door alle mede-eigenaars en het overschot op de faktuur te laten delen door het aantal caravanpercelen is zulks haalbaar en kan dit aangenomen worden als men weet dat men stemt aan 100 voor caravanperceel x 850 en 150 per chaletperceel x150
anno 2007 is het normaal dat de oude caravans verdwijnen en door nieuwe vervangen worden met het nodige comfort maar mijn inziens niet op kosten van anderen

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
consulent
Berichten: 102

#2 , 12 jul 2007 12:41

geachte,

ik bezit een mede-eigendom aan zee waar ong 850 caravanpercelen en 150 chaletpercelen aanwezig zijn volgens de basisakte(1969) bezitten eigenaars van chaletperceel een eigen watermeter en moet het waterverbruik van de gemeenschappelijke delen en de caravanpercelen betaald worden door de ganse mede-eigendom (dus ook de chalets)wel staat er vermeld in de basisakte dat het enkel gaat om waterverbruik voor het bereiden van voedsel en persoonlijke hygiene (in 1969 hadden caravans geen eigen toilet en douce&bad wasmichine ed) men spreekt toch van een gemeenschappelijke faktuur voor 2006 van ?40.500.
men is al 3j bezig met de voorbereiding van een nieuwe basisakte maar er komt weinig schot in de zaak. aangezien nu de watervfaktuur tevens de belasting op afvalwaters ed voorziet betaal ik niet alleen het water van mijn caravanvrienden maar ook nog eens hun belastingen op afval&opp waters + bovenop mijn eigen waterverbruik+meter.

ik zou graag voorstellen om de gemeenschappelijke delen te voorzien van een watermeter zijnde: enkele toilet-douche blokken / wasserette / zwembad. en deze opnames van de meters door alle mede-eigenaars en het overschot op de faktuur te laten delen door het aantal caravanpercelen is zulks haalbaar en kan dit aangenomen worden als men weet dat men stemt aan 100 voor caravanperceel x 850 en 150 per chaletperceel x150
anno 2007 is het normaal dat de oude caravans verdwijnen en door nieuwe vervangen worden met het nodige comfort maar mijn inziens niet op kosten van anderen

alvast bedankt
Beste, uw idee is zeker aan de orde en niet onlogisch. Om uw voorstel er tijdens de AV door te krijgen lijkt me een ander paar mouwen. U moet dit immers op de agenda plaatsen, waarna (behoudens strengere bepalingen in de statuten) een 4/5de meerderheid (wijziging verdeling gemeenschappelijke lasten) akkoord dient te gaan. En hier wringt het schoentje want de caravans zijn duidelijk in de meerderheid dus de kans dat zij hiermee gaan toestemmen (ze snijden immers in hun eigen vel) is klein. Bijkomend dient de wijziging het voorwerp van een authentieke akte uit te maken wat geld kost en bijkomend naar praktische afhandeling toe niet eenvoudig zal zijn. Een negatieve beslissing nadien aanvechten op basis van onrechtmatig, onregelmatig of bedriegelijk is mijn inziens niet aan de orde aangezien de statuten duidelijk voorzien dat de chalets mee dienen te betalen in de door u aangehaalde lasten van de caravans. U kan het natuurlijk proberen en op de agenda laten plaatsen.
vangt u bot, dan voorziet het burgerlijk wetboek nog altijd twee artikels die u de mogelijkheid geven om uw rechten te vrijwaren, o.a. omwille van het feit dat u een persoonlijk nadeel ondervindt. Succes.

m jansen
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: merksem

#3 , 12 jul 2007 22:36

alvast bedankt consulent voor uw nuttige informatie, ik wil dit voorstellen aan de beheerraad aangezien met dit jaar voorstellen mag inbrengen voor de vernieuwde basisakte men is nog meer wijzigingen zinnens

vriendelijk bedankt alvast
marc jansen

Reclame

klassement
Berichten: 37

#4 , 14 jul 2007 10:28

vangt u bot, dan voorziet het burgerlijk wetboek nog altijd twee artikels die u de mogelijkheid geven om uw rechten te vrijwaren, o.a. omwille van het feit dat u een persoonlijk nadeel ondervindt. Succes. [/b]
kan je laten weten over welke twee artikels het gaat :?: groetjes en een zonnig weekend.peter 8)

consulent
Berichten: 102

#5 , 14 jul 2007 13:11

vangt u bot, dan voorziet het burgerlijk wetboek nog altijd twee artikels die u de mogelijkheid geven om uw rechten te vrijwaren, o.a. omwille van het feit dat u een persoonlijk nadeel ondervindt. Succes. [/b]
kan je laten weten over welke twee artikels het gaat :?: groetjes en een zonnig weekend.peter 8)
Ja hoor,
1/ Art. 577-9 Par. 1. De vereniging van mede?igenaars is bevoegd om in rechte op te treden, als eiser en als verweerder.
Iedere mede?igenaar kan echter alle rechtsvorderingen alleen instellen betreffende zijn kavel, na de syndicus daarover te hebben ingelicht die op zijn beurt de andere mede?igenaars inlicht.

2/Par. 6, zelfde artikel als hierboven: Iedere mede?igenaar kan aan de rechter vragen :1. de verdeling van de aandelen in de gemeenschappelijke gedeelten te wijzigen, indien die verdeling onjuist is berekend of indien zij onjuist is geworden ingevolge aan het gebouw aangebrachte wijzigingen;
2. de wijze van verdeling van de lasten te wijzigen, indien deze een persoonlijk nadeel veroorzaakt, evenals de berekening ervan te wijzigen, indien deze onjuist is of onjuist is geworden ingevolge aan het gebouw aangebrachte wijzigingen.

gr.

mjansen
Berichten: 21

#6 , 29 sep 2009 13:55

beste forum leden,

het heeft even geduurd maar 17/06/09 heeft de vrederechter uitspraak gedaan in ons voordeel en ons voorstel voor het plaatsen van tussenmeters bij de gemeenschappelijke delen integraal overgenomen.

wel heb ik een nieuw vraagje: ik heb aan syndicus gevraagd om 2 mede-eigenaars jaarlijks aan te duiden op de AV (nml 1 caravan 1 chalet eigenaar) om de meterstanden te noteren hetzelfde gebeurd bv bij vzw bij de jaarlijkse controle vd boekhouding

hij antwoordde me dat de verkozen commisarissen (verkozen voor 5j en allen meelopers van de syndicus zijn) hier voor moeten instaan en geen andere medeeigenaars daar mogen op controleren?

weet iemand of hierover meer concrete info bestaat

groetjes en alvast bedankt,

jansen marc

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”