Eigenaar onverkochte delen appartementsblok

jensvanhoof
Topic Starter
Berichten: 2

Eigenaar onverkochte delen appartementsblok

#1 , 21 feb 2014 22:03

Goede avond,

Ik kocht in 2011 een appartement in een appartementsblok. Er waren een aantal ondergrondse kelders en garages beschikbaar voor verkoop, waarbij ik een garage met aansluitende kelder kocht.
Destijds zag ik op de plannen dat achter mijn kelder een verluchte ruimte was, die normaal gesproken niet toegankelijk zou zijn. Na overleg met de aannemer (het was een sleutel-op-de-deur woonst), kon ik deze verluchte ruimte aankopen, zodat ik een extra kelder had.

Ernaast is nóg zo'n ruimte, die niet toegankelijk is. Wel kon ik via een gat binnen kijken in deze ruimte. Er waren géén deuren aanwezig. Vandaag heb ik gemerkt dat mijn buurman vanuit zijn aangrenzende kelder een deuropening heeft gemaakt. Ik vermoed dat hij echter deze ruimte niet gekocht heeft, en deze gewoon gratis inneemt, terwijl ik de mijne duur heb betaald.

Nu is mijn vraag: wie is eigenlijk in de eerste plaats eigenaar van zo'n niet-verkochte ruimte? Is dat jaren na verkoop nog steeds de aannemer? Ik zou graag uitzoeken of mijn buurman officieel eigenaar is van de ruimte, want anders ben ik niet akkoord. In dat geval zou ik evt. zelf geïnteresseerd zijn om eigenaar te worden van de ruimte.

Alle advies is welkom.

gr,
Jens

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 21 feb 2014 22:04

Misschien denkt uw buurman hetzelfde over u....
Vraag aan uw syndicus wie de eigenaars zijn van de verschillende gedeelten van het gebouw.
Hij moet over die informatie beschikken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jensvanhoof
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 21 feb 2014 22:11

Het zou inderdaad kunnen dat hij dat denkt. In dat geval had hij het kunnen vragen :-)
Ik zal zoals u zegt contact opnemen met de syndicus. De blok bestaat echter uit 12 appartementen (twee groepen van 6, met elk een aparte syndicus). De ondergrondste parkeergarage met alle bijhorende ruimtes lopen echter onder de 12 appartementen door. De bewuste buurman woont echter in het andere segment, dus ik ben niet zeker wat de syndicus hiervan zal weten. Maar ik check het. Bedankt!

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 21 feb 2014 22:12

Het zou inderdaad kunnen dat hij dat denkt. In dat geval had hij het kunnen vragen :-)
Ik zal zoals u zegt contact opnemen met de syndicus. De blok bestaat echter uit 12 appartementen (twee groepen van 6, met elk een aparte syndicus). De ondergrondste parkeergarage met alle bijhorende ruimtes lopen echter onder de 12 appartementen door. De bewuste buurman woont echter in het andere segment, dus ik ben niet zeker wat de syndicus hiervan zal weten. Maar ik check het. Bedankt!
De garages vormen waarschijnlijk een aparte VME. U moet zich richten tot die syndicus.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 22 feb 2014 12:24

Die ruimtes behoren niet toe aan de aannemer maar behoren tot de gemeenschappelijke ruimtes waarvan de VME eigenaar is. Zelfs als ze niet in gebruik zijn of ontoegankelijk blijft dat zo. De buurman is lid van een andere VME die in uw blok helemaal geen eigendom heeft.
Zeker die buurman door de syndicus aangetekend laten aanschrijven om de ruimte binnen de X dagen te ontruimen en terug in zijn oorspronkelijke staat te herstellen (deur terug toemetselen)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”