eis doorgang buizen van kelder naar appartement via atelier

dolphinxxx
Topic Starter
Berichten: 12

eis doorgang buizen van kelder naar appartement via atelier

#1 , 19 feb 2014 11:46

Vorig jaar werden in onze blok de waterleidingen van de appartementen vernieuwd die vanuit de kelder vertrekken, wij zelf hebben een winkel en atelier die op vlak van nutsvoorzieningen totaal los staan van deze appartementen,
de buizen zijn dus enkel voor de appartementen rechts van het gebouw en dus geen algemene nutsvoorzieningen,
wijzelf hebben een apparte ingang, enkel de kelder en koer worden gedeeld.

De buizen liggen oorspronkelijk aan de buitenzijde van het geboouw in een koker,
ter hoogte van onze slagersatelier is deze koker echter beschadigd bij verbouwingen van de buren nadat deze daar een cafe-toog tegen geplaatst hebben, met het resultaat dat de loodgieter de buizen naar eigen zeggen daar niet doorkrijgt (ook niet na het wegnemen van de oude??)

Nu zou hij via onze atelier enkele opbouwbuizen willen plaatsen wat voor ons niet zo evident is,
Naast allerhande verwijten die ik van hem heb moeten aanhoren gaat de loodgieter bvb aanhalen dat drie opbouwbuizen in een algemene trappenhal en een enkele opbouwbuis in een appartement niet kan omdat dat enerzijds niet mooi oogt wat in een proper slagersatelier blijkbaar niet van toepassing is , en dat men daarboven de toestemming nodig heeft van de eigenaars van de respectievelijke appartementen (het zijn nochtans hun PERSOONLIJKE buizen dus geen algemene buizen).
Het feit dat wanneer men door mijn atelier zou willen passeren dit voor mij bijkomend een zware financiële kost zou meebrengen, (omzetverlies, personeelskosten om alles leeg te maken , alles te kuisen en alles opnieuw uit te stallen, dus met vier mensen al vlug twee dagen bezig ) en dat ik daarbij nog in de problemen kom met de strenge Europese wetgevingen Qua voedselveiligheid is voor hem blijkbaar niet belangrijk, en wuift hij weg alsof dit allemaal niet zo nauw steekt.

De syndic komt mij verder ook nog dreigen dat het om een zgn structurele muur gaat.

Er zijn voldoende alternatieven om de buizen via bvb de trappenhal naar boven te leiden maar men dreigd mij dat zij via mijn prive atelier naar boven mogen en dat ikzelf de neveneffecten moet oplossen, en dat mijn weigering alleen maar meer kosten zal meebrengen,

Hoe sterk sta ik??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 21 feb 2014 21:14

Leidingen horen thuis in de gemeenschappelijke delen zoals technische schachten etc. Als er niet in de basisakte staat dat er gemene leidingen in een privatief kunnen geplaatst worden (en dat zal er niet instaan) kan je dit niet verplicht worden. Zeker niet als er een alternatief is via de trappenhall. Leidingen inwerken is nu ook niet zo onoverkomelijk (sleuf slijpen, leidingen er in, toestukaderen en opnieuw schilderen.

Gewoon voet bij stuk houden als je niet akkoord bent met de vraag om gemeenschappelijke leidingen door jouw privatief te laten lopen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 22 feb 2014 12:17

Kan dan die buurman niet aangepakt worden die met zijn café-toog de buizenschacht heeft beschadigd? Mij lijkt dat het eerste werk te zijn van de syndicus.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”