gemeenschappelijke muur - aanbouwen

JPV
Topic Starter
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

gemeenschappelijke muur - aanbouwen

#1 , 18 feb 2014 09:29

Onze buur heeft bouwplannen opgemaakt om tot aan ons huis aan te bouwen, wij kunnen ze deze maand inzien en als directe buur bezwaar aantekenen. Op zich geen problemen mee, het is zijn terrein en we hadden een wachtmuur (volgens de oude bouwheren (schriftelijk verklaard) op onze eigendom).

Er lijken me toch wel een paar problemen mee met de manier waarop ze uitbreiden:

- ze bouwen tegen onze wachtmuur (enkele steen) zonder iets voorgesteld te hebben wat betreft overname van de muur. Op de bouwplannen staan ook geen eigen muren die ze zullen aanbouwen, laat staan dat ze isolatie tussen ons en hen zouden steken. Is het gebruikelijk om (geluids)isolatie te eisen (wss niet)?

- ze bouwen de extra ruimte voor "parking klanten, onverwarmde garage, magazijn en bergruimte winkel". Echter, de kans dat dit met de werkelijkheid overeenstemt is quasi nihil. Het gaat over 1 grote hangar met garagepoorten die aangebouwd wordt. Dit zonder tussenruimten. De kans dat ze klanten laten parkeren op dezelfde plaats waar hun magazijn is, lijkt me héél onwaarschijnlijk. Die "onverwarmde garage" lijkt me om isolatievoorschriften te vermijden, maar is er een reden waarom de (waarschijnlijk fictieve vermelding van) parking klanten zou opgenomen zijn? Zou dit bvb een argument zijn om bepaalde andere bouwvoorschriften niet te moeten naleven? En kunnen wij een afscheiding tussen parking klanten/magazijn als bemerking geven?

- de hoogte van de aanbouw is 4,2 meter (10m diep, 30 meter lang), de aanbouw is blokvormig, aanpalend aan een ruihuis waarvan de zijkant een "standaard rijhuis"-uiterlijk heeft, zie : http://imageshack.com/a/img827/9606/bbnp.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; . Kunnen we vragen dat de hoogte beperkt wordt, toch naar het einde toe (de rest mag hoog blijven, het zou ook niemand anders kunnen storen), of is dat niet gebruikelijk? Is puur visuele hinder (beetje minder lichtinval ook, maar het zou er vooral niet uit zien)

- ik hoor soms dat buren moeten "tekenen" op het plan voor akkoord. Is dat om vooraf bepaalde discussies te vermijden of is dat wettelijk verplicht (lijkt me vreemd dat je gewoon "niet akkoord" zou kunnen gaan.

- welke bouwvoorschriften kan ik waar bekomen? Ben eerlijk gezegd nogal een leek hierin.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 18 feb 2014 12:08

welke bouwvoorschriften kan ik waar bekomen?

Bij de dienst stedenbouw van de gemeente.
Vragen of er voor het perceel in kwestie verkavelings- of andere speciale voorwaarden gelden.

Nuttig om ook de Vlaamse Code Ruimtelijke Ordening eens te bestuderen:

http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... mseCodexRO" onclick="window.open(this.href);return false;
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 18 feb 2014 23:27

Hier kan je zelf zien wat kan en mag .... maar eerlijk ik slaag er niet in om het voor mij juiste perceel correct op scherm te krijgen.
http://www.agiv.be/gis/" onclick="window.open(this.href);return false;

Normaal kunnen ze er bij de gemeente wel weg mee

Reclame

JPV
Topic Starter
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 feb 2014 07:51

merci. Iemand die iets weet over hoe je een gemeenschappelijke muur moet laten overnemen?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”