DEUR DICHTGEMETSELD - (ONGESCHOOLDE) SYNDICUS EIST SLEUTEL

mikado.007
Topic Starter
Berichten: 53

DEUR DICHTGEMETSELD - (ONGESCHOOLDE) SYNDICUS EIST SLEUTEL

#1 , 17 feb 2014 15:56

Beste

Enkele jaren geleden heb ik een handelspand gekocht. Volgens de basisakte bestond dit handelspand vroeger uit 2 appartementen die omgebouwd werden als bankkantoor in de jaren '80 (alles volgens vergunning en ook voorzien in basisakte dat deze kan dienen als appartement of handelspand). Nu daar gaat de discussie niet om.

De (nieuwe) syndicus is een nieuwe bewoner van den blok. De vorige syndicus heeft ontslag genomen en hij was de enige kandidaat.

Nu is hij momenteel aan verbouwingswerken bezig in zijn nieuw aangekocht appartement. Deze heeft hij volledig gestript. Hieruit is gebleken dat er vanalles mis loopt met de leidingen. Hij stelde voor om deze te vernieuwen en daarvoor moeten alle leidingen (die nota bene kris kras door het gebouw lopen) in kaart worden gebracht. Ook zullen er (gemeenschappelijke) leidingen in de afzonderlijke appartementen moeten bekeken worden. In de meeste appartementen lopen deze leidingen uiteraard achter muren die meestal betegeld zijn. De nieuwe syndicus voert aan dat deze leidingen gemeenschappelijk zijn en bijgevolg toegangkelijk moeten zijn. Maar hij heeft makkelijk praten want zijn appartement is volledig gestript (...). Hij verwacht van ons dat we onze muren slopen om leidingen te vervangen, (...), terwijl er voor hem geen enkel probleem is, want het is daar nog een bouwwerf.

Nu bij de verbouwing van de appartementen naar een handelspand, hebben ze destijds de inkomdeuren behouden, zodat het beeld in de gang ongeschonden bleef. Nu vermoeden ze dat er leidingen achter de deur lopen en vragen ze aan mij de sleutel. Ik bots dan onmiddellijk op enkele problemen:

1) Ik heb geen sleutel. Nooit gehad of nodig gehad, gezien deur er enkel voor het zicht is blijven staan. Langs de binnenkant is dit volledig dichtgemaakt. Kunnen ze toch eisen dat ik ervoor moet opdraaien, ondanks het feit dat deze deur er enkel voor de "show" (zonder voorwerp) staat? Hij dreigt om deze op te breken op mijn kosten ...
2) Kan die syndicus ook eisen om muren uit te breken om aan de leidingen te geraken (die via schachten en dergelijke lopen)?
3) Is er geen belangenconflict van deze "syndicus" ?

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 feb 2014 19:48

Zorg dat jullie zo snel als mogelijk van deze syndicus afraken.
Hoe oud is het gebouw? Een persoon met kennis kan zeker bij benadering zeggen hoe de meeste leidingen lopen. Zeer weinig kans dat ze kris kras door het gebouw lopen.
Heeft hij al eens de plannen bekeken?

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 17 feb 2014 20:53

Als de VME niet met grote meerderheid (normaliter 4/5e) beslist om alle leidingen te vernieuwen in alle appartementen (of bv om watertellers te plaatsen) dan zal de verbouwer (die toevallig ook syndic is) moeten aansluiten op de toevoer- en afvoerleidingen zoals ze aanwezig zijn in zijn appartement. De syndicus kan vervanging niet eisen evenmin als een individuele eigenaar tenzij bij gebrek aan een VME-meerderheid bij de rechter hoogdringendheid bekomen wordt. Hij kan hiervoor dus géén toegang krijgen tot alle appartementen. Trouwens; als de VME tot vervanging zou overgaan dan kan dit al niet door één eigenaar uitgevoerd worden : er dient een loodgieter aangesteld te worden met vergelijking van de offertes.

Als er géén individuele tellers zijn lopen er vermoedelijk stijgleidingen voor warm- en koud water in de boven elkaar geplaatste keukens en voorts stijgleidingen voor de boven elkaar geplaatste badkamers/toiletten. Idemdito voor de centrale verwarming. In een gestript appartement zie je direct hoe de vork in de steel zit. Hij heeft géén enkele reden om bv alleen voor zijn appartement nieuwe leidingen vanuit de kelder aan te leggen (en dan tellers te plaatsen om zogezegd niet meer te moeten bijdragen in deze gemeenschappelijke kosten). In gegalvaniseerde buis geplaatse leidingen gaan normaliter 50 jaar (en véél langer) mee.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”