30 jaar verjaring

RicardoZ
Topic Starter
Berichten: 4

30 jaar verjaring

#1 , 09 feb 2014 18:24

Geldt de verjarig op 30 jaar ook bij het verplaatsen van een Bekaert-draad van 1 meter hoogte. Die stond voordien op 15 cm van de perceelgrens. Deze werd afgebroken om werken uit te voeren. Na de werken werd de draad teruggeplaatst op de uiterste perceelgrens. De buren zijn hiermee niet akkoord en beroepen zich op de verjaring. Is dit correct ???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 09 feb 2014 18:26

Van wie is de draad?

RicardoZ
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 10 feb 2014 08:39

De draad is van mijn moeder die deze oorspronkelijk 15 cm van de scheidingslijn op haar perceel had gezet omdat ze dacht dat het zo hoorde. Na de werken wilden wij deze terugzetten maar dan op de uiterste perceelgrens wat wettelijk correct is dacht ik. Blijkt dat dit toch problemen geeft.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 feb 2014 09:15

Uw buur zal zich beroepen op de dertigjarige verjaring om te stellen dat hij eigenaar geworden is van het stuk grond tot aan de draadafsluiting.

Alles hangt dan af van de feitelijke situatie. Heeft uw buur zich voortdurend gedragen als de eigenaar van dit stuk grond?

RicardoZ
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 10 feb 2014 10:55

Het is eigenlijk een klein stukje. Het was de bedoeling om eventuele onderhoudswerken (na ettelijke jaren draad aanspannen) te doen om niet op het terrein van de buur te moeten komen.
Ik vind de hele bedoening belachelijk maar mijn moeder moet verschijnen voor het vredegerecht daarom wil ik mij goed informeren. We hebben van de 15 cm door de jaren heen wel een paar keer gebruik gemaakt om de bekaert draad wat aan te spannen of de paaltjes wat steviger in de grond te plaatsen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 10 feb 2014 12:05

Wat stond er op die strook van 15 cm aan de kant van de gebuur?
Had hij hier groenten geplant, of gras gezaaid? Had hij er tegels gelegd? Of was die strook braakliggend? Wie onderhield ze? (onkruid wieden bvb)

RicardoZ
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 11 feb 2014 08:31

Strook was braakliggend bij het verzetten van de palen hebben we geen planten, struiken ed moeten verwijderen. Onderhoud weet ik niet zeker maar veel onderhoud zal het niet gevraagd hebben.

giserke
Berichten: 2434

#8 , 11 feb 2014 09:32

Uw buur zal moeten bewijzen dat hij dit stukje grond gedurende 30 jaar heeft gebruikt. (gras op zaaien en beplanting zetten = gebruiken) Alsook parkeren, en als doorgang gebruiken.

maw zeer vlug foto's maken van de huidige situatie!

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 11 feb 2014 12:32

Eventueel ook foto's opzoeken waarop die strook zichtbaar is gedurende de jaren heen.
Heb zo ooit een procedure gewonnen van een gebuur die een hele tuin had ingepalmd, en er bij verkoop van het perceel de volle eigendom van opeiste.
Via foto's van ongeveer 15 jaar geleden kon worden bewezen dat deze lap grond nog was afgesloten met een draadafsluiting van zijn tuin.

tira00
Berichten: 929

#10 , 11 feb 2014 18:44

In een uitzending vd rijdende rechter uit Nederland was er zo'n zitting.
Komt er op neer dat als je moeder altijd GEWETEN heeft dat het stukje grond van haar was, dan kan de buurman zich nooit beroepen op een 30 jarige verjaring.
Maar het was wel de Nederlandse burgerlijke wetgeving, maar op vele punten komen die overeen met de onze, dacht ik...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 feb 2014 19:09

In een uitzending vd rijdende rechter uit Nederland was er zo'n zitting.
Komt er op neer dat als je moeder altijd GEWETEN heeft dat het stukje grond van haar was, dan kan de buurman zich nooit beroepen op een 30 jarige verjaring.
Maar het was wel de Nederlandse burgerlijke wetgeving, maar op vele punten komen die overeen met de onze, dacht ik...
Dan is het in België toch anders. Als iemand zich gedurende dertig jaar ongestoord gedraagt als eigenaar van een onroerend goed, met de wil zich als eigenaar te gedragen, wordt hij eigenaar.

tira00
Berichten: 929

#12 , 11 feb 2014 19:21

Ja, dat dacht die "inpalmer" in de uitzending ook. Daarom verbaasde mij die uitspraak.
Zou het toch vermelden aan de rechter, je weet maar nooit.

tira00
Berichten: 929

#13 , 11 feb 2014 19:45

Vraagje: waar staat er in onze wetgeving ergens dat je verplicht bent om een omheining (in dit geval een draad) zo kort mogelijk bij de scheidingsgrens te plaatsen?
Je mag die toch gerust 15 cm vd scheidingsgrens zetten.

giserke
Berichten: 2434

#14 , 12 feb 2014 00:15

In de wet staat dat je geacht wordt uw verantwoordelijkheid als eigenaar op te nemen.
Dat betekend dat je geacht wordt uw eigendom te beheren als een goede huisvader.
Je mag natuurlijk een afsluitdraad 15cm van de grens plaatsen. Of dit verstandig is, is een andere vraag.
Als uw buur die strook van 15cm begint te gebruiken, en je zegt er niks van of je onderneemt niks gedurende 30 jaar ben je die strook kwijt.

En Nederlandse rechtspraak is België niet.

tira00
Berichten: 929

#15 , 12 feb 2014 09:16

Art. 2236
Zij die voor een ander bezitten kunnen nooit, door welke tijdsverloop ook, iets door verjaring verkrijgen. Alzo kunnen de huurder, bewaarnemer, de vruchtgebruiker en alle anderen, die de zaak van de eigenaar ter bede onder zich hebben, deze niet door verjaring verkrijgen.

Als de moeder WIST dat de omheining 15 cm van de grens stond is dit artikel toch van toepassing. Niet?

Wij hebben het meegemaakt met een boer, die meer dan 30 jaar geleden, mondeling toestemming had gekregen om een stukje landbouwgrond te bewerken. Eigenaars kwamen er nooit in al die jaren (zeker hun verantwoordelijkheden als eigenaars nooit opgenomen en nooit geen "goede huisvaders" geweest). Had geen poot om op te staan.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”