tegoed provisie

juri84
Topic Starter
Berichten: 2

tegoed provisie

#1 , 06 feb 2014 15:13

Dag iedereen,

Onlangs veranderden we van syndicus.

Op zijn laatste AV presenteerde de vorige syndicus een afrekening die door iedereen werd goedgekeurd.
Volgens deze afrekening had ik nog een tegoed van net geen 1300 euro wegens teveel betaalde provisies.

Op de eerste vergadering van de nieuwe syndicus kon ik niet aanwezig zijn (ik gaf een volmacht aan een medebewoner), en hier werd blijkbaar gestemd dat de nieuwe syndicus met een nieuwe boekhouding zou starten. Dit betekent dat alle openstaande tegoeden vernietigd worden. Ik was uiteraard niet op de hoogte dat dit gestemd ging worden, en de gevolmachtigde wist ook niet dat ik nog een bedrag tegoed had.

Volgens de vorige syndicus moet het tegoed uitbetaald worden.
Volgens de nieuwe syndicus kan ik dit bedrag op mijn buik schrijven omdat er een nieuwe boekhouding is gestart.

Wie heeft er gelijk, en wat kan ik doen om dit bedrag alsnog terug te vorderen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

J.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 feb 2014 15:42

Schulden of tegoeden vallen niet weg omdat iemand met een nieuw wit blad papier begint. Dat geld moet beschikbaar zijn op de rekening van de VME en jij hebt daar recht op.

juri84
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 06 feb 2014 16:03

Beste,

Bedankt voor uw antwoord.

Echter, blijkbaar is er op de AV gestemd dat alle openstaande saldo's vervallen vanaf het moment dat de nieuwe boekhouding ingaat, dit is inclusief het tegoed van de vorige provisies.

Ik vind dit ook bijzonder kafkaiaans, maar de nieuwe syndicus houdt voet bij stuk. Alle openstaande saldo's zijn blijkbaar kwijtgescholden bij de vorige vergadering (waar ik dus niet aanwezig was).

Welke stappen kan ik hiertegen ondernemen?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 06 feb 2014 21:04

Beste,

Bedankt voor uw antwoord.

Echter, blijkbaar is er op de AV gestemd dat alle openstaande saldo's vervallen vanaf het moment dat de nieuwe boekhouding ingaat, dit is inclusief het tegoed van de vorige provisies.

Ik vind dit ook bijzonder kafkaiaans, maar de nieuwe syndicus houdt voet bij stuk. Alle openstaande saldo's zijn blijkbaar kwijtgescholden bij de vorige vergadering (waar ik dus niet aanwezig was).

Welke stappen kan ik hiertegen ondernemen?
Nieuwe syndicus lijkt me een amateur want hetgeen hij verkondigt is infantiel.

U hebt volstrekt recht op uw tegoed.

Vrederechter zal moeten tussenbeide komen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 07 feb 2014 12:30

Echter, blijkbaar is er op de AV gestemd dat alle openstaande saldo's vervallen vanaf het moment dat de nieuwe boekhouding ingaat, dit is inclusief het tegoed van de vorige provisies.
1. De beslissing is op zich vermoedelijk onrechtmatig (verstoord de gelijkheid tussen de mede-eigenaars).

2. Stond dat als afzonderlijk punt expliciet vermeld op de uitnodiging voor die AV?
Zo neen, is de beslissing vermoedelijk onregelmatig.

3. Het gaat hier om de individuele afrekening, daarvoor geldt een termijn van 5 jaar (en niet 4 maand).
Stel de VME (en de syndicus = twee AR) in gebreke zodra je de eerste afrekening ontvangt waar je tegoed is "verdwenen".
Vergeet niet om te vermelden dat je dezelfde verwijlintresten doet lopen, als deze verschuldigd door een ME aan de VME bij niet-betaling. In mijn VME is dat een forfait van 15% plus 1% per maand.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 08 feb 2014 08:45

De ‘Algemene vergadering’ is een orgaan van de rechtspersoon ‘Vereniging van mede-eigenaars’.

Dat orgaan kan die rechtspersoon geen kwijtschelding verlenen van zijn schulden tegenover derden,inbegrepen de individuele mede-eigenaars.

Maan de syndicus aangetekend aan uw tegoeden te betalen binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn. Geeft hij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg daag hem dan voor de rechter,eventueel voorafgegaan door een oproeping in minnelijke schikking.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”