Kostendelende herstelling muur

Riks
Topic Starter
Berichten: 3

Kostendelende herstelling muur

#1 , 03 feb 2014 22:53

De tuinpercelen van Pand 1 (ik + een andere eigenaar) en pand 2 (1 eigenaar) zijn gescheiden door een bakstenen muur, gemetst in een rij van twee bakstenen.De muur is vorige winter volledig ingestort, vermoedelijk door de dooi.
De twee eigenaars van pand 1 willen dat de muur op dezelfde wijze wordt heropgebouwd met hergebruik van de bakstenen.
De eigenaar van pand 2 wil zijn kant van de muur in snelbouwstenen laten opmetsen omwille van de prijs, en wil niet bijdragen in de kosten voor het kuisen van de bestaande stenen, het opmetsen van de muur met de bestaande stenen, en het voegwerk recupstenen
Het opmetsen van de muur rechts met snelbouwsteen zou hij wel volledig betalen.
De kosten voor de heropbouw; nl. afbraak en voorbereiding, fundering, kolommen voor de stevigheid en plaatsing bestaande dekstenen zouden wel door de twee panden gedeeld worden (50/50) .
De mede-eigenaar van pand 1 gaat nu wel akkoord met de eigenaar van pand 2 en ze vragen nu ook per mail mijn akkoord met een prijsofferte voor deze werken die ze hebben aangevraagd met volgende verdeling :
Totaalsom werken : 8.4737,00 € excl.btw
Perceel 1 zou 4.780,75 € betalen excl.btw
Perceel 2 zou 3.656,25 € betalen excl.btw

Is mijn redenering fout als ik zeg dat als er een bakstenen scheidingsmuur instort het logisch is dat deze volledig kostendelend (50/50) door de twee panden terug wordt opgetrokken in de staat zoals hij was in baksteen ? Of op zijn minst dat ik niet meer dan dat hoef te betalen?

En dan een bijkomende vraag : wie mag/moet de opdracht geven aan de aannemer om de werken uit te voeren? De syndicus van buitenaf van pand 1 (er is nog steeds geen AV geweest hieromtrent en de twee andere partijen willen de werken nu al uitvoeren) of de eigenaar van pand 2 ? En naar wie moet de aannemer zijn factuur sturen?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding