Dakisolatie

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

Dakisolatie

#1 , 30 jan 2014 16:47

In een gebouw met 3 appartementen en 3 eigenaars moet het plat dak vernieuwd worden.
Uiteraard worden de kosten van deze renovatie gedeeld.
Nu wil de eigenaar van de bovenste verdieping van de gelegenheid gebruik maken om het dak op zijn kosten te laten isoleren, omdat hij het niet ziet zitten om het plafond van het appartement te isoleren.
Er is absoluut geen discussie, maar toch had ik graag geweten of de factuur van de dakisolatie ook niet door 3 moet gedeeld worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 30 jan 2014 17:47

In een gebouw met 3 appartementen en 3 eigenaars moet het plat dak vernieuwd worden.
Uiteraard worden de kosten van deze renovatie gedeeld.
Nu wil de eigenaar van de bovenste verdieping van de gelegenheid gebruik maken om het dak op zijn kosten te laten isoleren, omdat hij het niet ziet zitten om het plafond van het appartement te isoleren.
Er is absoluut geen discussie, maar toch had ik graag geweten of de factuur van de dakisolatie ook niet door 3 moet gedeeld worden.
In principe is de isolatie van de buitenkant van het gebouw een gemeenschappelijke kost.
Ze zal ten andere de komende jaren verplicht worden.

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#3 , 30 jan 2014 22:29

Ik weet dat dakisolatie binnen een paar jaar verplicht wordt.
Stel nu dat het dak van ons gebouw enkel vernieuwd wordt, kan men ons dan binnen een paar jaar alsnog verplichten dit te isoleren?
Ik vind het heel nobel van mijn bovenbuur dat hij de isolatiekosten voor zijn rekening wil nemen, maar ik wil toch ook fair blijven.
Noch hij (eigenaar sinds november) , noch ik (eigenares sinds augustus 2012) hadden verwacht zo vlug al met een lekkend dak te zitten en zitten nu met een extra factuur.
We konden ook onmogelijk de staat van het dak vóór aankoop bekijken, want er is geen toegangsgat.
Om zijn offerte te maken moest de dakwerker op het dak geraken via het dak van de buren.
Ik ben bereid mijn deel van de isolatiekosten te betalen, maar de oorspronkelijke eigenaar - die nog steeds eigenaar is van de benedenverdieping - zal daar niet mee kunnen lachen, vrees ik.
En dan vind ik dat ook hij zijn deel moet betalen, of niet?

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 31 jan 2014 08:40

Stel nu dat het dak van ons gebouw enkel vernieuwd wordt, kan men ons dan binnen een paar jaar alsnog verplichten dit te isoleren?
De sector kent in principe de grote lijnen van de weg die zal gevolgd worden. Elke vakman kan dus een offerte overmaken op basis van een bestek. Het bestek best laten opmaken door een onafhankelijk expert.

Leg het accent op de kostenraming over minstens 5 à 10 jaar (huidige toestand & voorgestelde renovatie), als je de benedenbuur wil overtuigen. Deze raming is verplicht sinds 01.09.2010.

Een mogelijk compromis: voorfinanciering door de ME 2de verdiep. Terugbetaling door VME spreiden over 5 à 10 jaar.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”