Mede-eigendom-aankoop deel v/d tuin voor privatief gebruik

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

Re: Mede-eigendom-aankoop deel v/d tuin voor privatief gebru

#16 , 27 jan 2014 20:04

nog een vraagje : mogen bewoners die niet op het gelijkvloers wonen ook de gemeenschappelijke tuin betreden mag deze alleen privatief gebruikt worden door de gelijkvloerse appartementen?
Neen! Net zo min als dat ze (ongevraagd) in uw appartement mogen binnen lopen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KURT VAN HAUTTE
Topic Starter
Berichten: 14

#17 , 27 jan 2014 21:44

onder de rubriek ''in privatieve en uitsluitende eigendom" staat vermeld :

op de gelijkvloerse verdieping 2 appartmenten met living, badkamer .... en gebruik van de tuin

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#18 , 27 jan 2014 21:49

onder de rubriek ''in privatieve en uitsluitende eigendom" staat vermeld :

op de gelijkvloerse verdieping 2 appartmenten met living, badkamer .... en gebruik van de tuin
U bent de enige die de tuin mag gebruiken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

KURT VAN HAUTTE
Topic Starter
Berichten: 14

#19 , 27 jan 2014 22:02

en nog een laatste vraag : kan me een stuk afgeven van de tuin?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#20 , 27 jan 2014 22:08

en nog een laatste vraag : kan me een stuk afgeven van de tuin?
Afgeven?????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38602

#21 , 27 jan 2014 23:43

De eigenaar/bewoner van gelijkvloers heeft het genots en gebruiksrecht van de tuin.
Hij kan daar geen zakelijk recht op vestigen ...veranda aanbouwen vb of een erfdienstbaarheid op vestigen.
Dat hij toelaat dat iemand door de tuin naar de kelder gaat is zijn zaak.

KURT VAN HAUTTE
Topic Starter
Berichten: 14

#22 , 28 jan 2014 06:56

kan de VME een deel van de tuin opeisen om een deel te gebruiken voor gemeenschappelijk gebruik, bv om meer fietsen te plaatsen of om een berging bij te bouwen voor gemeenshappelijk nut?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#23 , 28 jan 2014 08:10

kan de VME een deel van de tuin opeisen om een deel te gebruiken voor gemeenschappelijk gebruik, bv om meer fietsen te plaatsen of om een berging bij te bouwen voor gemeenschappelijk nut?
Alleen mits het wijzigen van de basisakte (authentieke akte). De VME dient rekening te houden met o.a. 2% taks op de waarde van het volledige gebouw, vermits die "opeising" inhoudt dat de privatieve aandelen gewijzigd worden.

De kosten van de huidige fietsenberging (cfr. initiële vraag) kunnen nu perfect verdeeld worden over de gebruikers ervan, van zodra het gebruik ervan effectief kan gepersonaliseerd worden (slot, …).

De kosten van de omheining is en blijft steeds een gemeenschappelijke kost. Hiervan kan vermoedelijk hoogstens 50% ten laste gelegd van de gebruikers van de tuin, mits dit statutair bepaald wordt.

Persoonlijk heb ik de indruk dat hier teveel op de man wordt gespeeld, en niet op de bal.

KURT VAN HAUTTE
Topic Starter
Berichten: 14

#24 , 28 jan 2014 15:58

Dag Luc,
het is een ingewikkelde zaak en ik wil zoveel mogelijk info verzamelen vooralleer een voorstel te bespreken met alle medeeigenaars
ik ga ook eerst met de desbetreffende notaris een afspraak maken om alles in detail na te zien zodat ik juist info kan doorgeven.
Maar met alle info die ik hier al gelezen heb is het geen eenvoudige zaak

bedankt voor de info

Franciscus
Berichten: 38602

#25 , 28 jan 2014 18:59

Als u eigenaar bent dan lid worden van een vereniging die de rechten en plichten van eigenaars verdedigt.
Via zoekmachine eigenaarsverenigingen intypen en dan komen er een viertal naar voor.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”