Mede-eigendom-aankoop deel v/d tuin voor privatief gebruik

KURT VAN HAUTTE
Topic Starter
Berichten: 14

Mede-eigendom-aankoop deel v/d tuin voor privatief gebruik

#1 , 27 jan 2014 11:47

Beste,

kan in een appartementsgebouw met een tuin (die nu gebruikt wordt door de gelijkvloerse appartementen) een deel van die tuin aangekocht worden door één of meerder eigenaars voor privatief gebruik (dit in samenspraak op een BAV).
Op dat deel staat ook een fietsenberging die aangekocht zou willen worden.

Reden :
*een deel van de eigenaars willen de kosten niet meer betalen voor de aanpassingen/onderhoud aan die fietsenberging omdat zij dit niet gebruiken, wat ik kan begrijpen.
*de toegang tot die fietsenberging verloopt ook over die gemeenschappelijk tuin.

ik zou alleen of met een aantal andere medeeigenaars die fietsenberging + een deel van de tuin willen kopen zodat wij rechtstreeks en zonder over die gemeenschappelijke tuin van de gelijkvloerse appartementen te moeten rijden de fietsenberging kunnen bereiken.


Moet dit geregeld worden via een notaris of hoe werkt dit?

Met dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe
Berichten: 697

#2 , 27 jan 2014 13:04

Hoogstwaarschijnlijk zal in de statuten (Basisakte) opgenomen zijn dat de tuinen gemeenschappelijk zijn met privatief genot voor de gelijkvloerse appartement, eveneens de fietsenberging zal aangeduid zijn als gemeenschappelijk.

Dus is voor dergelijke beslissing een statutenwijziging nodig.

Welke meerderheid daarvoor nodig is vind je ook in deze statuten terug.

KURT VAN HAUTTE
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 27 jan 2014 13:18

tav KimSe
bedankt voor de nuttige info
ik zal dit nalezen
groeten
Kurt

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 27 jan 2014 14:25

Jij wil dus iets gaan aankopen waarvan je reeds deels eigenaar bent?
Het is niet omdat bepaalde mede-eigenaars de fietsenberging niet gebruiken dat ze niet in de kosten moeten delen. Jullie zijn dar met ze'n allen verkeerd bezig.
Laatst gewijzigd door mava105 op 27 jan 2014 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

KURT VAN HAUTTE
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 27 jan 2014 15:13

tav mava105

idd, maar dan ben ik 100% eigenaar van die gedeelte en moet ik met niemand rekening houden, liever dit dan iedere keer gejank om de centen

Franciscus
Berichten: 38601

#6 , 27 jan 2014 15:27

Houdt tevens een aanpassing van de basisakte in en een wijziging in het aantal delen dat privatief is.
Dus bij de kosten van de grond ook nog de kosten van aanpassing basisakte.
Kan als ik me niet vergis met een 4/5 meerderheid van de eigenaars.

KURT VAN HAUTTE
Topic Starter
Berichten: 14

#7 , 27 jan 2014 16:01

tav Franciscus

bedankt voor de info

Franciscus
Berichten: 38601

#8 , 27 jan 2014 16:32

Aanpassing basisakte kost veel centjes.
Is de akte-statuut gebouw en inwendig reglement al aangepast aan wetgeving 2010?
Indien niet kan het in een keer gebeuren als de basisakte om een of andere reden toch moet aangepast worden.

KURT VAN HAUTTE
Topic Starter
Berichten: 14

#9 , 27 jan 2014 16:33

de nieuwe 2010 wetgeving is helaas al aangepast..

KURT VAN HAUTTE
Topic Starter
Berichten: 14

#10 , 27 jan 2014 16:44

er moet nog veel water naar de zee vloeien tegen dat er hier een overeenkomst zal zijn :-)

KimSe
Berichten: 697

#11 , 27 jan 2014 16:55

Zowiezo is dergelijke wijziging niet echt interessant natuurlijk...

Nu willen bepaalde mede-eigenaars niet meebetalen in de fietsenberging omdat zij deze niet gebruiken.
Wat als zij hun appartement verkopen? Dan zullen de nieuwe eigenaars dit ook niet kunnen...

KURT VAN HAUTTE
Topic Starter
Berichten: 14

#12 , 27 jan 2014 17:02

idd, dit is wel hun probleem maar dit is misschien wel interessant om aan die desbetreffende eigenaars te melden ivm de waarde van hun app.
maar als ze nu niet willen betalen gaan ze bij verkoop ook minder ontvangen
maar het is een uitdaging om dit in goede banen te brengen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 27 jan 2014 19:47

Indien in de basisakte vermeld staat dat deze fietsenberging gemeenschappelijk is MOETEN ze meebetalen ook al hebben ze zelf geen fiets. Dat is nu eenmaal het principe van een mede-eigendom, en het zit verrekend in hun aandelen.

KURT VAN HAUTTE
Topic Starter
Berichten: 14

#14 , 27 jan 2014 19:57

nog een vraagje : mogen bewoners die niet op het gelijkvloers wonen ook de gemeenschappelijke tuin betreden mag deze alleen privatief gebruikt worden door de gelijkvloerse appartementen?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 27 jan 2014 20:04

Indien in de basisakte staat dat de bewoners van de gelijkvloerse appartementen het privatieve gebruikt hebben, mogen alleen zij de tuin betreden

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”