Wijziging in statuut gebaseerd op (on)-voldoende informatie?

hajo
Topic Starter
Berichten: 90

Wijziging in statuut gebaseerd op (on)-voldoende informatie?

#1 , 26 jan 2014 13:02

Beste,
Mij is niet duidelijk of een wijziging in het statuut correct verlopen is.

Op de AV-agenda staat:
“Schouwen open haarden (statuut / oplossing problemen / verdeelwijze kosten).”

In het verslag van de AV staat:
-”Onderhoud van de privatieve aansluitingen met appartementen met open haard is in het verleden privatief verrekend.”
verder:
-“De vergadering gaat unaniem akkoord om deze schouw als gemeenschappelijke case (kosten ten laste van de vme) te behandelen.”

Achtergrondinformatie:
-Met de uitnodiging voor de AV zijn betreffende dit onderwerp GEEN nadere inlichtingen verstrekt.
-Tijdens de AV heeft de ME die problemen met een nieuwe kachel heeft zijn verhaal verteld.
-In de basisakte staat : Gemeenschappelijke zaken, Zaken in onverdeeldheid tussen al de medeëigenaars: alleen het woord “schouw” vermeld.
-Echter heeft elk appartement een eigen rookkanaal, dus op één rookkanaal is alleen één appartement aangesloten. (Dit constructie principe heb ik reeds in een bijdrage in dit forum gezien).

Opmerking:
Ik kon op de AV niet aanwezig zijn.

Mijn vragen:
1) Volgens mij is de bouwkundige interpretatie van het woord “schouw” de “schoorsteenmantel”. Zodoende is alleen deze een gemeenschappelijke zaak, en niet het rookkanaal en/of de aansluiting van een kachel. Heeft dus de AV door onbekendheid een verkeerd besluit genomen?

2) Is een dergelijke uiteenzetting (dus alleen een verhaal tijdens de AV) voldoende voor het wijzigen van de statuten?

3) De omschrijving „deze schouw“ in het verslag irriteert mij. Is hiermede een individuele oplossing aangaande de onverdeeldheid tussen de mede-eigenaars gecreëerd?

4) De wet en in het bijzonder Art. 577-9 , §2 "Iedere medeëigenaar kan aan de rechter vragen een onregelmatige, bedrieglijke of onrechtmatige beslissing van de algemene vergadering te vernietigen of te wijzigen..." zijn mij bekend.
Maar is mijn interpretatie / bekommering wel vatbaar?

Dank U voor het meedenken. :wink:

P.S.: Vraag 3) toegevoegd.
P.S. 2: Vraag 4) toegevoegd.
Laatst gewijzigd door hajo op 26 jan 2014 18:35, 3 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 jan 2014 15:29

Als een meerderheid van de mede-eigenaars hiermede akkoord is gegaan is dat inderdaad een reden om te wijzigen..

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 28 jan 2014 08:32

“Art.577-7. § 1. De algemene vergadering beslist : 1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen : a) over iedere wijziging van de statuten voor zover zij slechts het genot, het gebruik of het beheer van de gemeenschappelijke gedeelten betreft...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“De vergadering gaat unaniem akkoord om deze schouw als gemeenschappelijke case (kosten ten laste van de vme) te behandelen.”

“Art.577-4.§ 1. De basisakte en het reglement van medeëigendom, die de statuten van het gebouw of van de groep van gebouwen vormen, alsook iedere wijziging die daarin wordt aangebracht, moeten het voorwerp zijn van een authentieke akte. De basisakte bevat de beschrijving van het onroerend geheel en van de privatieve en gemeenschappelijke delen, alsook de bepaling van het aandeel van de gemeenschappelijke delen dat aan ieder privatief deel is verbonden...Het reglement van medeëigendom moet bevatten :...2° de met redenen omklede criteria en de berekeningswijze van de verdeling van de lasten...” (B.W.).

De algemene vergadering kan overeenkomstig voornoemd art.577-7 de statuten wijzigen. Pas daarna kan de syndicus die wijzigingen toepassen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

hajo
Topic Starter
Berichten: 90

#4 , 28 jan 2014 10:47

Beste j.demoor,

dank U voor het antwoord.
Mag ik nog even nog volgende details betreffende mijn eerdere vragen naar voren brengen?

Vraag 2) Bestaat er niet een “soort plicht van goed beheer” om voor agendapunten/onderwerpen die het statuut betreffen, met de uitnodiging voor de AV, de nodige informatie mee te sturen? Of is het zelfs een wettelijke vereiste?

Vraag 3) Hier wordt “deze schouw”, dus die van één appartement als uitzondering vastgelegd. De bouwkundige constructie is van alle 24 appartementen in het gebouw identiek. Is hier in feite niet van een merkwaardige bevoordeling van één ME sprake? Of andersom, worden de andere ME's hier niet “woord geschrapt" nu "in sterke mate benadeeld” resp. is dit niet een grote mate van “onevenredigheid”?

Alvast bedankt.

Wijziging: Woord in vraag 3)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”