Buurman wil nieuwe scheidingswand opschuiven naar mijn kant

pascalsn
Topic Starter
Berichten: 3

Buurman wil nieuwe scheidingswand opschuiven naar mijn kant

#1 , 14 jan 2014 20:57

De betonnen scheidingswand stond er al toen ik het huis kocht (zeker meer dan 30 jaar)

Nu die versleten is, wil mijn buur mee betalen voor een nieuwe scheiding, maar hij wil die een stukje opschuiven (10 cm) richting mijn tuin.
De reden zou zijn, dat de wand nu geheel op zijn grond staat, en niet op de scheidingslijn.

Ten eerste vraag ik mij af of dat waar is, en ten tweede is dat vervelend, want mijn tuin is slechts 6m breed, dus elke decimeter telt! Ook de plantjes zullen moeten sneuvelen!
Is het niet zo dat na 30 jaar, aangenomen wordt dat de scheidingswand ook de scheidingslijn tussen de 2 percelen is?
(verkrijgende verjaring)
Of moet men kijken naar het kadastraal plan? Deze is niet nauwkeurig op 10 cm juist natuurlijk. De woningen zijn tussen 60 en 80 jaar oud.

P.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 15 jan 2014 18:50

Als in uw akte al staat dat u (mede)eigenaar van die muur bent dan is dat de scheiding.
Kan bekeken worden hoe dik de scheidingsmuur tussen de huizen is.
Ik dacht zo'n 28 cm.

pascalsn
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 15 jan 2014 22:43

Sorry, ik bedoel een betonnen scheidingswand die de tuinen scheidt. Deze bestaat uit gewone betonnen platen van 3cm dik, tussen betonnen palen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 18 jan 2014 14:08

Dan lijkt het mij 'normaal' dat de nieuwe muur op DEZELFDE plaats komt.
Als uw buur vind dat de muur niet op de kadastrale scheiding staat zal hij dat moeten bewijzen.
Gezien meer dan 30 jaar vrees ik voor zijn kansen.

Kingfisher
Berichten: 483

#5 , 20 jan 2014 12:20

Bezijdens de juridische vraag (en ik ben ook van mening dat de 30-jarige verjaring van toepassing is, ALS je het kan aantonen), Is 10cm een langlopende burenruzie waard?

pascalsn
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 22 jan 2014 23:44

Bezijdens de juridische vraag (en ik ben ook van mening dat de 30-jarige verjaring van toepassing is, ALS je het kan aantonen), Is 10cm een langlopende burenruzie waard?
Natuurlijk niet, maar wat bedoel je?
Dat ik toegeef, of dat de buur toegeeft? :wink:
iemand moet toegeven hé
De eigenaar woont daar niet hé. Hij verhuurt de woning, en die heeft best een heel grote tuin.
Die tuin is ongeveer 1000m², en hij wil door die muur te verplaatsen ongeveer 0,8 m² bij.
dat wordt dan 1000,8m² bij manier van spreken.
Enkele jaren geleden heeft hij ook al een stukje grond bijgekocht achteraan, waardoor ik plots niet meer naar buiten kan langs achter,
en al mijn fietsen IN mijn woning moet plaatsen, omdat we nu langs voor naar buiten moeten met de fiets.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”