welke procedure te volgen bij vochtschade?

Narda
Topic Starter
Berichten: 4

welke procedure te volgen bij vochtschade?

#1 , 12 jan 2014 22:10

Beste, ik heb 3 jaar geleden een huis gekocht.
Na ongeveer een jaar heb ik beneden op de gemeenschappelijk muur vochtschade vastgesteld. Ik heb dan de buur gecontacteerd en een firma om te laten injecteren tegen opstijgend vocht. Ik heb toen ook foto's genomen en mijn verzekeringsagent gecontacteerd. Het injecteren hielp niet dus heb ik de injecteurs terug laten komen en opnieuw laten injecteren.
Ondertussen heeft de verzekering een lekdetectie aangesteld. Met deze meneer ben ik bij de buren geweest ( een zielige Roemeense familie) en hebben daar geconstateerd dat er een gat in het bad zit, geen dichtingen rond het bad zitten, als er op het wc op de eerste verdieping wordt doorgespoeld stroomt het ook over de vloer en er keiveel kakkerlakken rondlopen. De man van de lekdetectie kon niet op de eerste verdieping gaan kijken ( buren niet thuis).
De schade bij mij valt nog mee. De muur is vochtig en ook op de aansluitende muur is er nu schimmel. Volgens de verzekeringsexpert zou de schade 450euro bedragen.
De mensen van het woonkantoor zijn ook langs geweest die vermoedt dat de schade ook zou kunnen komen van een garage erachter. Daar is namelijk een regenpijp die in een hoek in de grond verdwijnt. Volgens de verzekering moet ik nu akkoord gaan met dit geld en eventueel een nieuw schade dossier aanvragen om die regenpijp te laten onderzoeken. ( garage andere eigenaar).
Ik weet echt niet wat te doen en wie te vertrouwen, niet de vochtbestrijders, niet de verzekeraar. Ondertussen zit dat gat nog steeds in dat bad en is de muur nog steeds nat. Dit kan ik dan toch niet afsluiten wat als er meer schade doorkomt? Kan ik een ander expert aanduiden of nogmaals een lekdetectie aanvragen zonder een nieuwe zaak te starten?
Volgens de verzekering heb ik geen rechtsbijstand en omdat dit over vocht gaat en niet over waterschade gaan ze er ook niet veel aandoen.
Ik zou gewoon een droog huis willen. Wie weet raad? Vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 12 jan 2014 22:31

Als de schade komt van het bad van de buren of van een regenpijp dan is het alleszins waterschade en geen vochtschade.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 13 jan 2014 15:31

Vastgestelde mogelijke oorzaken één voor één elimineren. Anders kom je er nooit.

Reclame

Narda
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 15 jan 2014 10:27

Maar de 2 oorzaken zijn voor dezelfde schade, moet mijn verzekering dan niet voor beide mogelijke oorzaken een lekdetectie laten komen? Ik kan dan toch niet 1 oorzaak afsluiten als daar het probleem ( een vergiet badkamer) niet opgelost is?

Franciscus
Berichten: 38590

#5 , 15 jan 2014 18:37

Probleem zit bij de buren.
Uw verzekering de eigenaar van dat pand in gebrke (laten) stellen.
Daarbij via milieudienst/bouwpolitie gemeente woonstcontrole laten uitvoeren.
Reden bewoonbaarheid van het gebouw.
Als het een oud gebouw is, vb houten roostering kan deze aangetast zijn. Heb in mijn buurt zo'n badkamer naar beneden weten komen. Brandweer en stadsingenieur ter plaatse samen met politie
Huis werd ineens onbewoonbaar verklaard.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”