rechtsplegingvergoeding

konijntje1
Topic Starter
Berichten: 172

rechtsplegingvergoeding

#1 , 08 jan 2014 18:44

Aflopend op een vorige post omtrend aafsluiten nutsvoorzieningen is dit voor de vrederechter getrokken.

Wij zijn beide in het ongelijk gesteld en de kosten zijn verdeeld.

rechtsplagingqsvergoeding zowel voor mij als voor de tegenpartij.

Rekening advocaat vermeld deze rechtsplegingsvergoeding ook.

Is dit voor de advocaat om eerst de tegenpartij te betalen en dan terug te krijgen. om officieele te zijn ofzo.

Ik hoop dat deze vergoeding daarna ook terug aan mij word doorgestort of hoe werkt dit aub??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 08 jan 2014 18:53

RPV is ter betaling kosten advocaat.

konijntje1
Topic Starter
Berichten: 172

#3 , 08 jan 2014 18:59

Elke partij is in zijn eigen kosten veroordeeld en beide een RPV

Ik dacht dat ik mijn advocaat zijn kosten betaal en de RVP voor de tegenpartij,
De tegenpartij de RVP voor mij

Op deze wijze valt deze RVP toch op 0 uit? of bekijk ik dit verkeerd?

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 10 jan 2014 08:35

'Het procesmandaat eindigt(in ieder geval) door een definitief vonnis of arrest‘,(Parl.St. Kamer 1984-85,nr.1186/1,p.2;Parl.St.Senaat 1984-85, nr.836/1,p.3).

‘Het mandaat ad litem van de advocaat doet geen vermoeden ontstaan dat hij met een omvangrijker mandaat gelast is.Buiten de gerechtszaal is de advocaat niet langer de wettelijke lasthebber van zijn cliënt maar wel een lasthebber van gemeen recht,zodanig dat elke opdracht die hij uitvoert een bijzonder karakter vertoont waarvan het bewijs,in tegenstelling met het mandaat ad litem,niet langer geleverd wordt door zijn enkele verklaring,maar door een duidelijke en bijzondere akte.Diegene die beweert dat een advocaat buiten zijn mandaat ad litem,tevens gelast is met een mandaat ad negotia,moet hiervan het bewijs leveren‘,(Brussel 29 november 1994,Pas. 1995,II,5).

'Het mandaat ad litem betreft uitsluitend de procedurehandelingen. Daarbuiten is de advocaat niet langer de mandataris van zijn cliënt.Een ingebrekestelling gericht aan de advocaat van een schuldenaar kan niet aan deze laatste worden tegengeworpen als de advocaat geen bijzonder mandaat had om dergelijke brieven te ontvangen',(Luik 29 juni 1990,R.R.D. 1991,63).

‘Is dit voor de advocaat om eerst de tegenpartij te betalen en dan terug te krijgen. om officieele te zijn ofzo’

Tenzij u uw advocaat daartoe een bijzondere volmacht verleent is het niet aan hem om uw rechtsplegingsvergoeding te ontvangen en evenmin om ze aan de tegenpartij te betalen.

In geval van kosteloze juridische tweedelijnsbijstand(=Pro Deo) geldt echter: “Art.508/19.§1.De advocaat int de aan de begunstigde toegekende rechtsplegingsvergoeding...“(Gerechtelijk Wetboek).

Zie art.1290 Burgerlijk Wetboek inzake schuldvergelijking
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”