niet gemene muur

adora
Topic Starter
Berichten: 23

niet gemene muur

#1 , 06 jan 2014 17:58

Goede avond,
ik heb een rijwoning gekocht.. Tussen beide woningen staat een niet-gemene muur op het grondgebied van de buur met dakpannen die afhellen naar de buur toe. Op de registratie is geen overname gekend, maar de vorige bewoner van mijn huis heeft deze muur wel steeds gebruikt om zijn fruitbomen langs te leiden, er zijn ook allerlei leidingen aan bevestigd/oude 'ijzers?' in bevestigd, ...). Graag had ik vernomen of deze muur daardoor gemeenschappelijk geworden is? Of moet ik een overname betalen en zo ja hoeveel zou dit ongeveer bedragen tekening houdende dat de muur minstens 80 jaar oud is en duidelijk aan herstel toe is.
Met dank,
Jerome

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jan1978
Berichten: 16

#2 , 06 jan 2014 18:50

Misschien kan dit helpen:

Nu we almaar dichter bij elkaar (moeten) bouwen, is de gemeenschappelijke muur een onderwerp dat vaker het hoofd opsteekt. Voor heel wat bouwers is het een onbekende materie.

1) Wat is een gemene muur?

Volgens de notariële vaktermen is een gemene muur een muur die twee eigendommen scheidt (op de perceelsgrens).
Een muur is gemeen als er een vonnis of een akte van muurovername bestaat. Ook een akte van schenking of verdeling kunnen als bewijs van gemeenmaking gelden. Als de waarde van de muur heel laag is, volstaat eventueel een getuigenbewijs.

Wanneer de betrokken partijen alleen een onderhandse overeenkomst over de gemeenmaking hebben afgesloten, geldt deze overeenkomst alleen (tegenstelbaar) tussen de betrokken partijen. Een overeenkomst is pas tegenstelbaar aan derden wanneer ze wordt geregistreerd op het bevoegde hypotheekkantoor.

Een muur kan ook door verjaring gemeen worden. Wanneer een muur al 30 jaar of meer in gebruik is als gemeenschappelijke muur - bijvoorbeeld door erop te steunen of door er tegenaan te bouwen. Wel is het zo dat dit gebruik een openbaar, voortdurend, ondubbelzinnig, vreedzaam en ongestoord karakter moet hebben.

Volgens het Burgerlijk Wetboek wordt iedere muur in steden en op het platteland als gemeen beschouwd wanneer hij tot scheiding dient tussen gebouwen tot aan het minst verheven dak. Dit is ook het geval wanneer hij tot scheiding dient tussen binnenplaatsen en tuinen, en zelfs tussen omheinde erven in de velden. (artikel 653 e.v. Burgerlijk Wetboek).
Als één van de bovenvermelde gevallen niet van toepassing is, dan kan men nog altijd terugvallen op de wettelijke vermoedens van gemeenheid. Let wel: het gaat om wettelijke vermoedens die weerlegbaar zijn. Het bewijs van het tegendeel kan dus altijd worden geleverd. Scheidingsmuren worden geacht gemeen te zijn als ze een gemeenschappelijk nut hebben voor elke eigenaar.
Wanneer is een muur niet gemeen?

Muren worden geacht niet gemeenschappelijk te zijn als alle voordelen - bijvoorbeeld de mogelijkheid om tegen deze muur aan te bouwen - of nadelen - bijvoorbeeld de afloop van het hemelwater - aan één kant zijn gesitueerd. Voorbeelden hiervan zijn onder meer de muren met dekstenen die naar één zijde hellen, hierdoor kan het hemelwater slechts aan één kant van de muur aflopen.
Hoe wordt de overnameprijs van een gemene muur bepaald?

Een benaderende stelregel voor de waardebepaling van de gemene muur is de som van de helft van de waarde van de grond waarop de muur staat en de helft van de huidige kostprijs van de bouw van deze muur min de slijtage.

Als de gemene muur op de scheidingslijn staat, dan moet je slechts de helft van de waarde van deze muur betalen.
In geval van een spouwmuur moet men alleen de waarde van de buitenspouwmuur betalen en de helft van de waarde van de grond waarop deze buitenspouwmuur werd opgericht.

Om de kostprijs van de materialen te bepalen, wordt een beroep gedaan op prijstabellen. De prijzen van de muurwaarde worden vastgesteld per streek. Regelmatig worden deze prijzen aangepast aan de evolutie van de bouwprijzen. Deze aanpassing gebeurt door de Commissie Scheimuren, waarvan er één per provincie is. Deze eenheidsprijzen (voor de funderingen, voor het metselwerk,…) gelden op datum van overname, en niet op datum van oprichting.

Je kan je voor het bepalen van de overnameprijs laten bijstaan door een architect of een landmeter-expert.

2)Wanneer moet de overnameprijs voor een gemene muur worden betaald?

In principe moet deze vergoeding voor de start van de werken gebeuren. Omdat de exacte opmeting meestal pas kan gebeuren als de werken al bezig zijn, wordt in de praktijk over het algemeen circa de helft van de geschatte overnameprijs op voorhand betaald. Als de ruwbouw klaar is, wordt een proces-verbaal van muurovername opgesteld. Op dat ogenblik ligt de definitieve kostprijs vast en betaal je het verschil.

3)Wie betaalt het onderhoud van en de herstellingen aan een gemene muur?

In principe zullen alle mede-eigenaars alle uitgaven moeten delen die werden gemaakt om de gemene muur te bewaren, te onderhouden en/of te herstellen. Maar :

Elke mede-eigenaar mag afwegen of het nut wel opweegt tegen de kosten. Als het antwoord neen is, hoeft hij niet bij te dragen in de kosten door zijn recht van mede-eigendom te laten varen. De voorwaarde is wel dat de gemene muur geen gebouw steunt dat van hem is. De gevolgen zijn dat hij dan geen gebruik meer mag maken van de gemene muur en dat hij de uitvoering van herstellingen of onderhoudswerken via zijn eigendom zal moeten aanvaarden;
Als de herstelling of heropbouw het gevolg is van een fout van een ander, dan moet diegene die de schade heeft veroorzaakt de kosten hiervoor betalen;
Als een mede-eigenaar een gemene muur hoger optrekt, dan staat deze mede-eigenaar zelf in voor die kosten en voor het onderhoud en de herstellingen achteraf aan dat hogere gedeelte;
Als de kosten het gevolg zijn van een nieuwe bestemming naar aanleiding van of na de gemeenmaking, moeten deze kosten worden betaald door diegene die de muur de nieuwe bestemming geeft.

4)Mag mijn buur zomaar een gemene muur verhogen?

Dat mag hij doen. Wel op voorwaarde dat hij deze verhogingswerken zelf betaalt en bovendien ook later zorgt voor de herstellingen en het onderhoud van dat hogere gedeelte. In ruil heb je recht op een vergoeding voor de last die deze verhoging zou veroorzaken aan het bestaande gedeelte: beperking van de levensduur, extra onderhoud, …

Op deze regel gelden echter twee belangrijke beperkingen:

In geval van rechtsmisbruik mag de buurman een gemene muur niet verhogen. Rechtsmisbruik is er als de verhoging geen nut heeft voor deze buurman en enkel gebeurt met de bedoeling om de andere buurman nadeel of schade te berokkenen;
De verhoging door de buurman van deze muur mag geen last veroorzaken bij de andere buurman zoals bijvoorbeeld het geval is bij beperking van lucht en -lichtinval.

5)Kan mijn buurman mij verplichten om samen een gemene muur op te trekken?

In bepaalde gevallen is dit inderdaad mogelijk. In steden en voorsteden kan namelijk iedereen zijn buurman verplichten bij te dragen aan het bouwen en herstellen van een afsluiting die hun huizen, binnenplaatsen en tuinen scheidt. Het moet wel gaan om percelen die aangewend worden voor bewoning. Als afsluiting kan jouw buurman een muur in steen eisen.
In ieder geval zal jouw buurman je in ieder geval eerst moeten vragen om een gemene muur op te richten voor hij deze muur begint te bouwen. Als hij zonder aan jou iets te vragen toch een muur zou bouwen en achteraf de helft van de oprichtingskosten zou vorderen, dan komt hij van een kale reis terug. Uiteraard mag je dan ook deze muur niet gebruiken, anders is er toch gemeenmaking en ben je een vergoeding verschuldigd.

Als jouw buurman wel eerst aan jou vraagt om een gemene muur te bouwen en je zou dit weigeren, dan moet deze buurman eerst naar de vrederechter, hetzij voor een verzoeningsprocedure, hetzij onmiddellijk voor een dagvaarding.
Wat als mijn buurman de muur bewust op enkele centimeters van de perceelsgrens heeft opgericht?

In een dergelijk geval mag je als buurman de gemeenmaking eisen, uiteraard in ruil voor een overnameprijs. Als de buurman weigert om de muur gemeen te maken, dan kan je naar de rechter stappen die deze minieme afstand tot de perceelsgrens zal verwerpen als een geval van rechtsmisbruik.

Alleen als de buurman kan aantonen dat de ruimte die hij vrijgelaten heeft enig nut heeft (bijvoorbeeld omdat deze ruimte als gang gebruikt wordt, dan zal de rechter de gemeenmaking van deze muur niet gaan toestaan.
6)Mag mijn buurman zomaar om het even welke werken uitvoeren aan onze gemene muur?

Algemeen kan gesteld worden dat jouw buurman de gemene muur aan zijn zijde naar goeddunken kan gebruiken zolang hij maar hetzelfde recht aan jou gunt. Tevens wordt aanvaard dat voor lichte werken geen toestemming van de buurman nodig is en voor zware werken wel.
Nog enkele weetjes over de gemene muur

Probeer al een overeenkomst met jouw buurman te sluiten over de scheidingsmuur op het moment dat je begint met de bouwwerken
Als de buurman sterft voordat de muurovername werd betaald, dan kan je nog deze overnameprijs verhalen op zijn erfgenamen
Alleen eigenaars en houders van een opstalrecht kunnen eisen dat een muur gemeen wordt gemaakt. Huurders en pachters kunnen dat niet
Als het om een oude muur gaat, is het best mogelijk dat deze al ooit gemeen werd gemaakt. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat er vroeger een gebouw tegen deze muur heeft gestaan, maar dat dit gebouw inmiddels werd afgebroken. Je kan dan eens aankloppen bij het registratiekantoor om na te kijken of er ooit een gemeenmaking werd geregistreerd
Als het om een oude muur gaat die niet op de perceelsgrens werd opgericht maar net ernaast, dan zal je ook het strookje grond moeten bijkopen tot aan deze muur
Je kan de gemeenmaking beperken in de hoogte en/of in de lengte tot het gedeelte dat nuttig is voor jou.

Mvgr. Jan1978

chantika
Berichten: 961

#3 , 06 jan 2014 18:57

Moest je een overname willen betalen zal je ook de helft van de grond waarop de muur staat moeten betalen.

Oude en zeer oude prijzen kan je vinden http://www.arch-index.be/archindex/muur.asp

Ook de minwaarde voor de ouderdom staat daar op. Verschilt nog al van de ene tot de andere provincie.

Reclame

adora
Topic Starter
Berichten: 23

#4 , 07 jan 2014 07:01

Goede morgen,
uit uw reactie vermoed ik dat de muur ondanks het jarrenlange "gebruik" van de vorige bewoner niet gemeenschappelijk is. Intussen waarschuwde men mij om zo'n oude muur net voor de vele herstelkosten zomaar over te nemen. Vandaar mijn volgende vraag: mag ik een eigen houten schutting voor deze muur plaatsen? Zo ja, op welke afstand? De fundatie van de muur staat pal op de grens. Ik wil niet te veel ruimte verliezen. Mag ik deze onmiddellijk naast de fundatie plaatsen?
Dank
Jerome

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 07 jan 2014 12:38

Je mag inderdaad juist naast die fundering een houten schutting plaatsen. Ze staat dan volledig op uw eigendom en is dus volledig van u. Zorg er wel voor dat er geen verbindingen gemaakt worden met de oude muur.
mogelijks zal je wel de oude ijzers en dergelijke moeten verwijderen uit de muur, en de gaten dichten.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 07 jan 2014 13:34

'Oude ijzers verwijderen'???? opletten want door 'werken' aan de muur - waar u niet mag aankomen kan u aansprakelijk worden gesteld voor het ineenstorten van de muur.
Trouwens mogelijk ook door het uitgraven van gaten om uw schutting te zetten.

adora
Topic Starter
Berichten: 23

#7 , 09 jan 2014 10:34

Dit kan toch niet betekenen dat ik op mijn grond niets mag doen zolang deze muur er staat en moet wachten tot de muur van de buur van zichzelf instort? Ik mag toch alle oude fruitbomen wegnemen (zullen nog grotere gaten zijn dan deze voor een omheining) en zelf klimrekken of omheining, ... plaatsen?? Ik begrijp dit niet goed!
Jerome

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 09 jan 2014 11:58

Van het ogenblik dat u 'werken' uitvoerd aan dei muur - nl het verwijderen van oude ijzers kan u aansprakelijk worden gesteld voor het beschadigen van stedelijke afsluiting of wanneer de muur instort vernieling ervan. Het is niet uw muur dus u mag er niet aankomen. punt.
Van het ogenblik dat u gaten graaft naast deze muur kunnen door deze gaten de fundamenten van de muur beschadigd worden met als gevolg dat deze instort met als gevolg dat de buur u aansprakelijk stelt.
Niet kunnen...... enkele jaren geleden had men ook gaten gegraven naast een muur van een gebouw.... gezien er in een van die gaten een obus werd gevonden werd politie/dovo en stadsingenieur ter plaatse gezonden. Obussen werd geregeld maar stadsingenieur zag de gaten naast de muur en beval de ONMIDDELLIJKE ontruiming van het pand ernaast wegens dreigend instortingsgevaar.
Op bevel van officier bestuurlijke politie werd dat gebouw dan ook direct ontruimd.
Ik geef maar aan en een beetje zwart wit . Ik zeg ook niet dat het zo zal zijn maar als de muur instort dan kan de buur alles in het werk stellen om u aansprakelijk te stellen.

Stel de buur desnoods in gebreke en/of kom samen tot een oplossing.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 09 jan 2014 12:37

Nu ook weer niet overdrijven he . Door om de 2 meter een gat van 20 x 20 cm te graven (of gebruik een grondboor) zal die muur niet instorten. Door met een slijpschijf die ijzer door te slijpen zal hij waarschijnlijk ook niet omvallen. Je moet hier natuurlijk met inzicht tewerk gaan en niet met bijtel en zware hamer.
Vraag anders een aannemer om het klusje te klaren. Mocht er dan iets voorvallen is het zijn verantwoordelijkheid (en verzekering) :mrgreen:

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 09 jan 2014 13:54

Daarom schreef ik een beetje zwart wit 8_) bouwfirma had x meter diepe gaten gemaakt naast een gebouw maar ipv om de x meter y meter uit te graven hadden ze om de twee meter 5 meter uitgegraven en dat tot enkele meters diep .... volgens de werkmannen was dat zonder gevaar want zij hadden de ervaring en kennis.
Waarop stadsingenieur fijntjes vroeg waarom hij als burgerlijk ingenieur bouwkunde dan 5 jaar naar de universiteit was gegaan?
Alle gekheid op een stokje maar als het niet zijn muur is er af blijven. :D
En NIETS doen zonder uitdrukkelijke toelating van buur.

PS wat als muur valt en zijn nieuwe houten schutting vernield? Wie gaat daarvoor aansprakelijk zijn.

adora
Topic Starter
Berichten: 23

#11 , 09 jan 2014 18:22

Ja wie is dan verantwoordelijk?
Heb dus eigenlijk geen tuin gekocht!

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 09 jan 2014 18:48

Wat staat er in uw koopakte?
Wat staat er in de vorige akten?
Hoe weet u dat het een niet gemene muur is? (de afwatering van de pannen zou dat kunnen doen vermoeden).

Wat weet uw notaris van dit alles? Heeft die de vorige koopakten niet nagezien.....

adora
Topic Starter
Berichten: 23

#13 , 09 jan 2014 19:50

In de akte staat er niets vermeld. Ook niet rond de muur van het huis zelf, die duidelijk een gedeelde muur is. Ik heb er jammer genoeg niet aangedacht iets te vragen bij het ondertekenen van de akte gezien de muur vol met ijzers zat, er fruitbomen langs geleid werden, bepaalde stukken van de muur geschilderd werden, ... Tijdens de koop wou de oude eigenaar zijn tuin in volle glorie tonen. Ook op deze foto's van meer dan 25 jaar geleden staan deze fruitbomen, ...
Jerome

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 09 jan 2014 19:59

Heb dus eigenlijk geen tuin gekocht!
En waarom zou jij geen tuin gekocht hebben? Het si toch niet omdat een muur niet gemeenschappelijk is dat je geen tuin hebt.
Liggen die pannen nog vast bovenop die muur? Staat die muur nog min of meer verticaal? Dan kan je die ijzer toch laten wegdoen, desnoods afslijpen op 2 cm van de stenen, en dan uw nieuw houten afsluiting plaatsen.
Kan je hier eens een foto van die muur plaatsen, want voor de ene is een muur oud, en voor een andere is hij nog stevig. Het Gravensteen in Gent is ook oud, en daar steken ook ijzers in de muur. Die wil ik er wel zelf gaan afslijpen, alhoewel ik vrees dat dat niet zal mogen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”