Ex partner is verhuist , maar weigert sleutels terug te geve

Impenza
Topic Starter
Berichten: 2

Ex partner is verhuist , maar weigert sleutels terug te geve

#1 , 21 dec 2013 19:51

Geachte ,

Jammer genoeg hebben mijn vriendin en ik onze relatie beëindigd.
Ze is vertrokken om terug bij haar ouders te gaan wonen. (voorlopig).

Ondertussen woont ze al 5 dagen bij haar ouders en heeft ze reeds al haar spullen opgehaald.
Al haar spullen zijn nu uit mijn huurappartement.

Ik heb haar meermaals gevraagd me de sleutels van het appartement terug te geven, maar daar reageerde ze niet op.

Dit is natuurlijk een vervelende zaak , maar wat kan je hieraan doen?
Vanaf wanneer kan je zoiets eisen volgens de wet?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 21 dec 2013 20:23

wat kan je hieraan doen?
De eenvoudigste oplossing : vervang de cilinder. De oude eruit halen, meten, naar de DHZ, nieuwe kopen en klaar. Geen advocaten nodig, alleen een schroevendraaier.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 dec 2013 20:26

Tenzij ex gedomicilieerd is in het appartement. :(

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 21 dec 2013 21:16

@ Mava : dat maakt het wel ingewikkelder, maar toch. Stel je voor dat de cilinder versleten is (die hebben ook het eeuwige leven niet), of dat TS een sleutel kwijtraakt en dan voor de veiligheid een nieuwe cilinder steekt. Niks mis mee. In eerste instantie geeft hij haar geen sleutel : ze hebben waarschijnlijk weinig contact, en zij heeft daar eigenlijk niets meer te zoeken. Als haar domicilie daar blijft staan is dat wel domiciliefraude : zij heeft daar geen belangen meer en woont de facto in bij haar ouders. Als zij toegang eist, zal hij dat inderdaad moeilijk kunnen weigeren, maar waartoe zou zij dat doen?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 21 dec 2013 21:35

- is de ex mee opgenomen in het huurcontract?
- is de ex op het pand gedomicilieerd?

Zonder een antwoord op deze vragen is het gokken..
In ieder geval heeft de ex-partner wettelijk 8 dagen om haar domicilieadres aan te passen. Na 8 dagen kan u bijgevolg de wijkagent aanspreken om vast te stellen dat u er alleen woont.

Impenza
Topic Starter
Berichten: 2

#6 , 23 dec 2013 10:30

Beste ,

Wel dat is inderdaad het probleem.

Haar Domiciliëring staat op het adres van het appartement. ( Dus sloten vervangen gaat/ mag zomaar niet?).

In het huurcontract wordt haar naam wel vernoemd , maar alleen ik heb dit contract ondertekend.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 23 dec 2013 12:21

Als ze in het contract wordt genoemd als huurder:

Heeft u reeds met de verhuurder gesproken? Indien deze er geen probleem van maakt dat u de huur alleen verder zet, kan u eventueel een schrijven voorbereiden waarin u haar samen verzoekt een document op te stellen dat ze vanaf datum X het pand niet meer betrekt en met toestemming van alle partijen uit het contract wordt verwijderd zodat haar aansprakelijkheid wordt beperkt tot die datum. Dat bij gebrek aan een schriftelijk antwoord binnen de tien dagen na kennisname van het schrijven jullie verplicht zullen zijn om haar op haar kosten voor de rechtbank te dagen om het contract, met alle financiële gevolgen van dien, te laten ontbinden. Dat haar tevens met dit schrijven verzocht wordt de nog achtergehouden sleutels ofwel aan de huurder of de verhuurder tegen bewijs van ontvangst terug te bezorgen. Dat haar vriendelijk verzocht wordt haar domiciliëring aan te passen zodat u niet verplicht bent begin januari de politie in te schakelen om deze procedure in te leiden, aangezien dat haar een pv én boete zal opleveren. Dat u haar vriendelijk verzoekt met u een afspraak te maken indien ze nog toegang dient te hebben tot het pand.

U sluit uw schrijven af met: "Enkel voor de goede orde en om tijdige kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 23 dec 2013 12:24

Wat betreft het slot... U mag dit strictu sensu niet vervangen. Er bestaan echter beveiligingen die u bij het verlaten van het pand in het slot kan aanbrengen die het onrechtmatig gebruik van een sleutel tijdens uw afwezigheid verhinderen.

Franciscus
Berichten: 38601

#9 , 24 dec 2013 00:01

Volgens mijn bescheiden mening mag een bewoner het slot wel wijzigen. ELKE bewoner heeft dat recht zolang men er ingeschreven is.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”