Achterstallige schulden

axflow
Topic Starter
Berichten: 41

Achterstallige schulden

#1 , 21 dec 2013 11:49

Geachte lezers

Enkele maanden geleden hebben we een handelspand gekocht in een winkelgalerij. Bij de eerste algemene vergadering zijn wij te weten gekomen dat er nog een grote schuld openstaat bij de energieleverancier (schuld die slaat op het gehele complex), welke al dateert van jaren geleden. Men heeft ons hier niet van op de hoogte gebracht bij de aankoop van pand, noch door de syndicus en noch door de eigenaar. Hoe deze schuld is kunnen ontstaan is mij niet in de detail duidelijk, de overige eigenaars wijten deze fout toe aan de syndicus die toentertijd incorrect afrekeningen en voorschotten berekende aan de mede-eigenaars.

Mijn vraag is of wij als nieuwe eigenaars mee moeten opdraaien voor deze schuld, welke gemaakt werd door personen al lang alvorens er sprake was van onze intrede in het pand.

met vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 21 dec 2013 23:52

Wat is jaren geleden.
Wat heeft de VME gedaan?
Staat er iets van schulden enz enz in de akte?
Eens met uw notaris gaan praten desnoods de vorige eigenaar via een AS in gebreke stellen.
Zijn er bij de akte geen afschriften van basisakte en vb de drie laatste jaren beslissingen AV gegeven?
Is die syndicus nog in dienst?

axflow
Topic Starter
Berichten: 41

#3 , 22 dec 2013 09:37

Zouden schulden zijn daterende van 2010, hebben nooit niks van schulden vernomen, dit staat nergens geschreven in geen enkel document dat ik heb ontvangen. Nochtans kan ik mij beroepen op 'informatieplicht'? Die syndicus is wel nog in dienst.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 24 dec 2013 08:33

“Art.1650.De hoofdverplichting van de koper bestaat in het betalen van de prijs op de dag en op de plaats bij de koop bepaald. ”(Burgerlijk Wetboek).

Bij de eerste algemene vergadering zijn wij te weten gekomen dat er nog een grote schuld openstaat bij de energieleverancier (schuld die slaat op het gehele complex)

Die schuld is geen bestanddeel van het gekochte onroerend goed. Zij kan de koper dus niet aangerekend worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 02 jan 2014 15:02

Enkele maanden geleden hebben we een handelspand gekocht in een winkelgalerij. Bij de eerste algemene vergadering zijn wij te weten gekomen dat er nog een grote schuld openstaat bij de energieleverancier (schuld die slaat op het gehele complex), welke al dateert van jaren geleden.
Heeft de betrokken mede-eigendom 20 kavels of meer, met uitzondering van de kelders, garages en parkeerplaatsen?
Mijn vraag is of wij als nieuwe eigenaars mee moeten opdraaien voor deze schuld, welke gemaakt werd door personen al lang alvorens er sprake was van onze intrede in het pand.
Ja, via de VME, zo u de eerste jaarrekening heeft goedgekeurd waar deze schuld werd vermeld. Zo de AVB toch de betrokken jaarrekening goedkeurt, dan dien je naar de rechter te stappen.

Heeft de VME een rekencommissaris aangesteld?
- Zo ja, meldt hem (evenetueel per AR als hij nietr correct reageert) de problematiek en vraag hem om erover verslag uit te brengen.
- Zo neen, stel de VME in gebreke (AR afzonderlijk aan de VME en aan de syndicus) en eis dat de AV dringend een rekencommissaris aanstelt. Breng van dit feit het BIV op de hoogte, zo het gaat om een professionele syndicus (overtreding van Art. 1 van de plichtenleer).

LSQ308
Berichten: 81

#6 , 02 jan 2014 22:12

Bij het ondetekenen van de compromis had u toch inzage moeten krijgen van de laatst goedgekeurde balans van de VME?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”