gekwalificeerde meerderheid

marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

gekwalificeerde meerderheid

#1 , 19 dec 2013 10:21

In een VME geraakt men niet aan de wettelijk vereiste meerderheid voor het goedkeuren van de gevelrenovatie. Er liggen telkens drie "opties" op tafel. De derde optie sneuvelt op de eindstreep en haalt ca 70 %.
Nu wil de syndicus andermaal de drie opties ter goedkeuring voorleggen. De kans is echter klein dat een optie het quorum haalt.
Daarom voorziet hij een punt op de agenda waarbij de BAV beslist een stemming te houden over de twee (van de drie) opties die de meeste stemmen behaalden.
Wat echter opvalt is dat hij meent dat er ook een 3/4-meerderheid nodig is om tot deze stemming te kunnen overgaan.
Is deze gekwalificeerde meerderheid nodig voor dit punt op de agenda te doen goedkeuren om vervolgens de stemming te houden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 21 dec 2013 16:28

De vraag is tenslotte : mag de syndicus een bepaalde gekwalificeerde meerderheid eisen om een punt op de dagorde goed te keuren ? Dit om een stemming in een volgende agendapunt toe te laten ?

papaecho
Berichten: 19

#3 , 22 dec 2013 12:52

In het burgerlijk wetboek staat welke beslissingen met een bijzondere meerderheid genomen moeten worden. Artikel 577-7,§ 1 van het Burgerlijk Wetboek:

Behoudens strengere bepalingen in het reglement van medeëigendom , beslist de algemene vergadering:

1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen:

b) over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten , met uitzondering van die waarover de syndicus alleen kan beslissen.

Mijn inziens valt bovenstaand geval daaronder.

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 02 jan 2014 14:39

De vraag is tenslotte : mag de syndicus een bepaalde gekwalificeerde meerderheid eisen om een punt op de dagorde goed te keuren ? Dit om een stemming in een volgende agendapunt toe te laten ?
Zo meerdere voorstellen voorliggen dienen de statuten vooraf te bepalen hoe dit principieel afgehandeld wordt.
Art. 577-4 §1 BW.
(…)
Het reglement van medeëigendom moet bevatten :
(…)
3° de regels betreffende de wijze van bijeenroeping, de werkwijze en de bevoegdheid van de algemene vergadering;
(…)

marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#5 , 02 jan 2014 15:06

Onze statuten voorzien hieromtrent niets. Mijn vraag blijft dus : moet er een 2/4-meerderheid worden bekomen om te beslissen te stemmen over de twee (van de drie ) opties met de hoogste score bij de vorige stemming ? De BAV heeft onvermorgen plaats !

marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#6 , 02 jan 2014 15:06

Sorry, ik bedoelde natuurlijk de 3/4-meerderheid.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 02 jan 2014 18:26

Onze statuten voorzien hieromtrent niets. Mijn vraag blijft dus : moet er een 3/4-meerderheid worden bekomen om te beslissen te stemmen over de twee (van de drie ) opties met de hoogste score bij de vorige stemming ? De BAV heeft overmorgen plaats !
Daar ik de exacte inhoud van de voorgestelde punten niet ken, maar wel vermoed waarover het het gaat, vertrek ik van een fictief veralgemeend voorbeeld. Enkel een advocaat kan een correct juridisch advies geven, na inzage van alle relevante stukken (inclusief deze van de vorige AV).

Context (fictief !!!):

1. Stel dat een VME (100 appartementen) heeft bepaald via zijn statuten dat moet opgesteld worden:
- voor werken boven 500 EUR een voorafgaandelijke bestelbon goed te keuren door de AV (of mandaat te geven door de AV aan de syndicus)
- voor werken boven 2.500 EUR een bestek goedgekeurd door de AV
- voor werken boven 5.000 EUR de AV een onafhankelijke expert dient aan te duiden, die belast wordt met het opstellen van het bestek.
- voor werken boven 7.500 EUR meerdere offertes moeten worden ingediend op basis van een voorafgaandelijk goedgekeurd bestek.

2. Stel dat de VME tijdens een vorige AV heeft opgelegd aan de syndicus de nodige voorstellen aan de AV voor te leggen om het structureel probleem A op te lossen.

3. Stel dat er drie mogelijke oplossingen zijn:
a. A1: kostprijs 1.000 EUR, wettelijke garantietijd = 1 jaar (= reparatie) & gebruikskosten 500 EUR/jaar
b. A2: kostprijs 3.000 EUR, contractuele garantietijd = 2 jaar (= zachte renovatie) & gebruikskosten 400 EUR/jaar (geen nieuwe technieken – minder slijtage aanwezig)
c. A3: kostprijs 6.000 EUR, contractuele garantietijd (inclusief rechtstreekse borg leverancier materiaal) = 10 jaar (= harde renovatie) & gebruikskosten 200 EUR/ jaar (nieuwe techniek)

Uitvoering

Één punt op de dagorde: "werken voor het oplossen structureel probleem A"
- Subpunt 1 = deelname aan de ballotage van alle voorstellen (in de uitnodiging zijn van de firma's opgesomd met hun KBO/BTW identificatienummer & bedrag offerte & wijze van inzage van de offerte).
- Subpunt 2 = keuze tussen de twee offertes die minstens 50% +1 van de stemmen hebben behaald bij de ballotage (meerderheid te behalen voor het weerhouden van één offerte: 75%).

Wettelijke bepalingen
Art. 577-7. § 1.
De algemene vergadering beslist :
1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :
b) over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten, met uitzondering van die waarover de syndicus kan beslissen;
c) (…)
d) over het bedrag van de opdrachten en contracten vanaf hetwelk mededinging verplicht is, behalve voor de in artikel 577-8, § 4, 4°, bedoelde daden;
Het cruciale woord van Art. 577-7, §1, b) BW is “alle”. Wanneer de AV tijdens een vorige sessie bepaald heeft dat het gaat om werken, is het een exclusieve bevoegdheid van de AV om te beslissen.
Want de syndicus kan de bepalingen van Art. 577-8, §4, 4° BW niet meer inroepen, omdat de werken niet meer dringend zijn (behandeld door een vorige AV).
Maar ook kan de syndicus de bepalingen van Art. 577-7, §1, d) BW enkel inroepen als het bedrag gestemd is tijdens een vorige AV. Zo niet heeft hij geen delegatie, en dient hij alle werken voor te leggen aan de AV.

Begroting (Art. 577-8, §4, 18° BW)

Elk voorstel dient vergezeld van een begrotingsraming (zoniet is de beslissing onregelmatig). Lees het parlementair verslag van de Senaat om te weten waarom.
Daar de opties A1, A2 en A3 verschillende garantietermijnen hebben, moet de begroting lopen over 10 jaar (termijn van optie A3), anders is de beslissing onrechtmatig. Na afloop van de garantietermijn worden de drie mogelijkheden geacht op hetzelfde niveau van slijtage gekomen te zijn, zoals nu.
De tienjaarlijkse begrotingen voor dat aspect zijn dus :
A1 2.000 * 10 + 500 *10 = 25.000 EUR
A2 4.000 * 5 + 400 * 10 = 24.000 EUR
A3 8.000 * 1 + 200 * 10 = 10.000 EUR
Deze begrotingen dienen gevoegd geweest te zijn bij de uitnodiging. Een voorlegging tijdens de AV zelf is onregelmatig.
Voor alle vermelde firma’s dient de syndicus voorafgaandelijk (= ten laatste bij de uitnodiging) schriftelijk expliciet verklaard te hebben dat hij geen banden heeft met deze nominatief vermelde firma’s (Art. 577-8, §4, 15° BW). Zo niet kan de beslissing onregelmatig (geen belangenvermenging aangetoond) of frauduleus (er is belangenvermenging) zijn.

Variante

Als het enkel gaat over de keuze tussen drie technische opties (Bvb: herstelling - zachte renovatie - harde renovatie) dient een onafhankelijk expert belast met het opstellen van een bestek, waarin de mogelijke opties worden opgelijst en vergeleken op financieel en technisch vlak, met hun implicaties op de werkingskosten, op de garantietermijnen en op de verzekerbaarheid van de installaties (vergunningen, ...) .

Daarna dient een AV2 te volgen die bepaald welke bestekvariante gekozen wordt en een AV3waarin gekozen wordt tussen de offertes op basis van dat bestek.

marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#8 , 02 jan 2014 18:34

Met dank en vooral waardering voor het uitspitten van de problematiek. Bij ons is het zo dat alles reeds voorbereid is door een door de AV aangesteld architectenbureau> Er liggen drie opties voor. Geen enkele haalde tot nog toe de vereiste 75% (er werd reeds tweemaal gestemd)> Nu overmorgen wordt een derde maal gestemd en kunnen we verwachten dat de 75 % ook deze keer niet wordt gehaald. Op de dagorde staat dan een "tweede" stemming, waarbij alleen over de 2 opties met de hoogste score zou worden gestemd> Om goedgekeurd te zijn blijft de 75% regel gelden. Maar moet er ook met eenzelfde gekwalificeerde meerderheid worden beslist tot de 2e stemming of is 50% + 1 voldoende ? Daar gaat het in essentie om.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 02 jan 2014 18:38

Uiteraard blijft de gekwalificeerde meerderheid van 75 percent gelden. Anders zou het wel zeer eenvoudig zijn om die te ontwijken!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#10 , 02 jan 2014 19:48

Akkoord voor de uiteindelijke stemming, maar wat doe je met de "inleidende vraag" nl. het punt op de agenda of er al dan niet zal worden gestemd over deze twee opties. Sorry voor de bijkomende uitleg, maar het is niet de gemakkelijkste opgave.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 02 jan 2014 20:02

Punten worden op een agenda gezet op initiatief van de syndicus of op vraag van één of meer mede-eigenaars.
Andere werkwijzen zijn mij onbekend en staan trouwens nergens in de wetgeving vermeld.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

hajo
Berichten: 90

#12 , 02 jan 2014 20:32

Punten worden op een agenda gezet op initiatief van de syndicus of op vraag van één of meer mede-eigenaars.
Andere werkwijzen zijn mij onbekend en staan trouwens nergens in de wetgeving vermeld.
JA
In feite heeft dit Marc reeds in zijn eerste bijdrage geschreven:
Citaat:
"Daarom voorziet hij een punt op de agenda waarbij de BAV beslist een stemming te houden over de twee (van de drie) opties die de meeste stemmen behaalden. "

Verder citaat:
"Wat echter opvalt is dat hij meent dat er ook een 3/4-meerderheid nodig is om tot deze stemming te kunnen overgaan."

Volgens mij: NEE, want het is een gewone agendapunt, dus enkelvoudige meederheid.

Wel is bij de beslissing “gevelrenovatie” de gekwalificeerde meerderheid nodig.

marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#13 , 02 jan 2014 21:41

Zo had ik het ook begrepen beste hajo, maar geef toe dat het even moeilijk werd. De syndicus heeft naar mijn bescheiden mening een totaal overbodig obstakel ingebouwd dat wel eens zuur zou kunnen opbreken.
De logische uitslag zou overmorgen zijn : bij de eerste stemming haalt geen enkele optie het wettelijk vereiste quorum.
Dan wordt algemeen (door de grote meerderheid) gehoopt dat bij de tweede stemming toch 1 optie het quorum (75%) zal bereiken<
Maar om tot deze stemming over te (kunnen) gaan is m.i. een gewone meerderheid voldoende.
Ter informatie kom ik hierop graag terug NA de BAV. Nogmaals hartelijk dank aan alle participanten. Zo kunnen we hopelijk iets bijleren dank zij dit forum.

marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#14 , 04 jan 2014 18:03

Tijdens de BAV werd dit agendapunt zonder stemming aangesneden en werd bij de stemming 75% bereikt voor een bepaalde optie.
Blijkbaar was het toch de moeite waard om klaarheid te scheppen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”